Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Startar upp en ny tråd till karet mitt då den förra var mer planering... 

 

Nu är jag snart igång akvariet fylls just i denna skrivande stund och kliver in i dygn nr 2 av osmosdrift hehe. 

 

Så info om burken: 

 

240 L (120x40x50, LxBxH) med ytavrinning + 60 L sump, står på metallstativ inklätt med pvc skivor fästa med magnet. 

 

Teknik:

 

Instant Ocean 1200, skummare

2x Seio super flow 1500 streamer (6000 L/h)

1x Seio 530 streamer (2000 L/h)

1x Tunze 2300 L/h returpump

2x PopularGrow Kinaled 110w (tot 4 dimbara kanaler över 110 st LED)

1x DIY ATO se separat tråd om detta bygge

1x DIY biopelletsreaktor (kanske kommer en kort tråd om denna)

 

Avrinning sker i full hävert (Herbie) från vänstra hörnet. Fungerar klockrent och är så gott som knäpptyst! En och annan vattendroppe trillar ner i sumpen via nödröret då och då det är det ända ljudet från överrinningen.

 

Sumpen är i minsta laget i kombination med att skummaren är lite överdimensionerad gör att det är lite trångt i första facket där skummare och biopelletsreaktor är placerad. Näst sista facket är idag tomt vilket är skönt då man har lite plats över i sumpen. Returen sker via Tunze 2300 L/h och är relativt tyst och ger bra fart nästan lite för bra (tyvärr inte styrbar). Sumpen sväljer allt hävertvatten vid strömavbrott vilket jag trots allt räknande var lite orolig över... :)

 

All PVC är limmad utan "köpta skarvar" eller färdiga böjar. Valde att göra på detta viset då det minimerar antal limmade skarvar samt ger flexibilitet till en minimal kostnad för för "tråkiga" saker som PVC skarvar. PVC är oerhört lättjobbat med värmepistol, jag hade inte gjort något liknande förut och resultatet blev bra och det var väldigt görbart. Test of time ja det kommer eftersom...

 

Förhoppningsvis kommer det i sten i karet i helgen och cyklingen kan börjas (har inte bestämt metod ännu)! :D

 

Bjuder på lite bilder som ligger i tidigare tråd:

DSC_0370.thumb.jpg.0f22483eec04220df4da2DSC_0382.thumb.jpg.0f7637ccd6e8c1d41c19eDSC_0383.thumb.jpg.0b3aeee48d0505600bb9aDSC_0367.thumb.JPG.6688aabfc756c6aa6911e

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrat av Strom
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder på rördragning i avrinningsboxen är tagna under testfyllning. Efter detta har hävert-röret förlängts med 5 cm samt boxen har spacklats med svart silikon. "Insprutet" av returen har fått sin form pga av två anledningar, ett det minskar totala vattensolymen som går ner i sumpen vid strömavbrott och två det trycker ut vattnet direkt vid ytan vilket är ett plus. Ska erkänna dock att jag efter limning kom på att jag hade tänkt kapa den så mycket som möjligt i den ände som går in i genomföringen. Nu är det onödigt mycket rör som syns i burken. Jäkligt slarvigt och surt misstag! men men 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering!

Nu är det hela igång! Lite sten kom i idag (kommer förmodligen kompleteras) och akvariet är fullt. Stenen var i riktigt fint skick och skall nog vara väl inkörd, nu handlar det bara om at få upp en fin kultur och lite stabilitet i karet mitt. Kommer förmodligen intruducera lite mer betande lägre djur innan helgen för att hålla nere alger innan de tar fart! 

 

Med stenen kom lite bonusliv som vanligt... Två koraller (sitter fler flourocerar kraftigt med endast blåljus) som är stora nog att kalla korall, art okända. Ett stycke Red banded hermit crab en stor sak. Mängder med snäckor av olika storlekar och modeller och en massa anant smått och gott. 

 

Bjuder på lite stökiga bilder och en snabb video på eremiten :) It's on!!

_DSC2165.thumb.jpg.c4d61daa83c6bbae6411c

 

Ändrat av Strom
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabb uppdatering, uppstarten sker enligt "metod @Lasse " därför sattes igår i ett litet algbetargäng. Detta består av två stoora turbo, en mexikansk turbo och numera 5 eremiter. det är en massa små diverse snäckor som kutar omkring som kom med stenen också. Förhoppningsvis ska dessa krabater göra att algerna inte får fritt fram i akvariet. 

 

Första fisken ska eventuelt sättas i i helgen för att kunna styra amoniumnivån mha matningen, planen är att släppa lös en "Halichoeres chrysus" vilket verkar vara en trevlig firre.

 

Värdena är inte någon höjdare efter gårdagens mätning vilket gör mig osäker på fisk intro, as follows:

 

temp: 23,5 (nu stabilt 25 satt i doppis)

salt: 1,024

PH: 8,0

KH: 9

NH4 (amonium/amoniak): 2,0 (denna är hög tycker jag)

NO2: 0,5

NO3: 10

 

Det ligger en vit "dimma" i akvariet och har gjort nu i två dagar, inget jag är speciellt orolig för då karet är nystartat men är det någon som har en aning om vad det kan bero på? Jag satte till en strumpa med aktivt kol igår men har inte sett någon märkbar skillnad. 

 

Tar vänligen emot kommentarer kring värden och min "dimma" :D Gärna valet av fisk, den ska vara: 1. aktiv, 2. tålig, 3. god aptit (clown är bra men vill ha en grövre fisk i början, hittar inga äldre clowner i butik när jag var inne igår) 

Ändrat av Strom
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska även lämnas att jag påbörjat projekt höja salthalt då dagens saltmätning visar en rejäl dropp :( ligger idag på 1,022, har nu blandat en balja osmosvatten med salt som ATO:n får jobba i :) Jag vet ej varför det droppat så över natten men men

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar nog hur bra som helst,  jag var bara lite feg och lat :)

Skule gissa attt din dimma är  infusiorier eller något. Försvinner nog av sig när ditt kar har hunnit stabilisera sig.tänk på att du mycket väl kan mata för att få igång bakteriekulturen. Du behöver inte ha fisk i. Du kan även pytsa i lite startbakterier om du vill få  snabbare uppstart. Fisk är bäst att vänta med tills ammoniak och nitrit sjunkit till 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där infusorierna var min teori också 😃 jag hade nog tänkt vänta med fisk tills ammonium sjunkit till närmre noll, nitrit är jag inte lika rädd för men det får gärna dippa lite också 😀

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att du kan behöva mata dina bakterier innan  du stoppar i fiskar också. När ammonium närmar sig noll vill du ju ändå ha bakterier på plats som bryter ner ammonium. Men du kanske redan matar dina eremiter litegrann så då är det ju lungt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset tanken är att hålla koll på ammonium nu och när det närmar sig zero slänga i en firre med vilken (genom försiktig matning) "styra" ammonium i burken vilket borde ge en bra flora i burken och fin balans 😃

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och förbryllas över ännu en mätning... Ammonium ligger fortfarande på 5 mg/l!! 

 

Tycker att vid det här lagaet borde det ha börjat droppa och den bakteriella nedbrytning borde ha tagit lite fart, men icke! Någon som har några synpunkter angående detta? 

 Värden som jag orkade mäta idag: 

Salt: 1,023

Temp: 25 

PH: 8,0

KH: 10

NH4: 5

NO2: 0,5

 

Allt levande mår bra, snäckorna kör på som bara den och eremiterna kutar också runt och käkar hejvilt! 

 

Possitiva är att jag med hjälp av att mörklägga rummet ett par dagar blev av med alla infusorier eller vad det nu var som orsakade den mjölkvita dimman :) Och det blir inte sämre och alla värden är ju stabila so far ammonium som sagt alldedes för högt. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar 😃 jag testade testen igår genom att kontrollera att den visar 0 vid test av destillerat vatten, sedan blandade jag kända koncentrationer där jag utgick från att mitt akvarievatten höll 5 mg/l, resultaten blev då helt rimliga. Men detta är förståss helt ovetenskapligt då mitt akvarievatten innehåller ökänd koncentration om det nu ör fel på testet.

Förmodligen är det så att testet är fel och jag hoppas det! 😃

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga vidare tester vet om det. Sera ammonium test. Kontrollen gjordes på RO vatten, nu när jag tänker på det så är det inte speciellt smart då PH är mycket lägre i detta vatten. Blir till att köpa nya tester...

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att hobbytester på ammonium sällan är speciellt bra. Det fanns en som alltid visade 0,2 ppm exempelvis. De ställer till mer problem än vad de löser, Hanna checker för ammonium får inte användas/säljas i Sverige plus att den är endast för sötvatten om nu någon tänkte bryta miljölagen. (eller rättare sagt - den del av analyskemikalerna som innehåller kvicksilver (Nesslers reagent) är totalförbjuden i Sverige.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är med största sannolikhet en Cymo melanodactylus (Blue eyed crab) som jag redan plockat ur 2 stycken när jag la i stenen. De kan ge sig på korallpolyper så den får nog gå till krabbhimlen tyvärr om inte någon har andra erfarenheter av dem? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...