Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har länge tyckt om västsveriges marina livsformer och då slog tanken mig att starta ett akvarium med svenskt marinliv. Jag har ett 70 liters kar hemma med glasskiva som lock, ett filter som strömsätter så att fiskarna får syre och så har jag belysning, men detta är allt jag vet. Jag vet inte vad man ska ha för grejer och hur man på allvar startar upp eller hur man håller saker kalla. Billig utrustning är att föredra, eftersom jag är student. Jag vill ha allt möjligt i akvariet men fisk, stenar, tång och små räkor skulle vara att föredra. Fiskar kan jag rätt mycket om (arter och vad dom äter) och jag skulle mata dem med räka, men jag vill ha en stabil balans i akvariet. Sen om filtret, jag behövde bara det för mina gamla sötvattensfiskar, men jag hade växter där, men skulle jag behöva köpa in en luftpump till det då?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå! Kul med västkust akvarium :-)  Det är vi några som håller på med här.

 

Det största hindret för att hålla de i ett akvarium är kylan, för att du ska kunna hålla precis vad du vill behöver du hålla en temperatur på minst 16 grader. Det blir omöjligt utan en kylare med kompressor. De är tyvärr ganska dyra.

 

Men vi har en del djur som går bra i varmare akvarium ändå. Jag har haft ett akvarium där jag hade en fläkt som blåser mot ytan hela tiden. Det gör att akvariets vatten hela tiden dunstar kraftigt och det sänker temperaturen lite. Jag fick den att ligga på ungefär 20 grader. Vid den temperaturen finns det en del fiskar du kan hålla.

 

Tångräka klarar alla möjliga temperaturer, de kan du ha oavsett. Strandsnäckor är också lätta att hålla, men du bör helst ha lite alger de kan beta av först. Sandstubb tror jag också kan fungera i en så hög temperatur, de är kul fiskar så jag hade definitivt testat.

 

Strandkrabbor är lätta och kul, men de går inte ha tillsammans med fiskar. Du måste se till att den inte kan rymma ut genom akvariet också för det kommer den annars att göra. Stensnultror kan nog också fungera men de blir lite stora för 70 liter och går inte ha ihop med räkorna för de äter de upp...

 

Tång är väldigt värmekänsliga tyvärr, men du kan ju testa plocka någon art som växer väldigt nära yta på sommaren. De behöver oftast väldigt mycket mer ljus än man tror för att klara sig dock.

 

En ganska bra luftpump med en sten som ger små bubblor och ditt filter borde kunna fungera för lite lättare djur i det här akvariet. Se till att ytan rör sig ganska kraftigt, saltvatten löser mindre syre än sötvatten och våra kalla djur är vana vid mycket mer syrerikt vatten än de från varma vatten. Det gäller mest för fiskar dock, räkorna och krabborna är lite mindre känsliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, mikoto sa:

Hallå! Kul med västkust akvarium :-)  Det är vi några som håller på med här.

 

Det största hindret för att hålla de i ett akvarium är kylan, för att du ska kunna hålla precis vad du vill behöver du hålla en temperatur på minst 16 grader. Det blir omöjligt utan en kylare med kompressor. De är tyvärr ganska dyra.

 

Men vi har en del djur som går bra i varmare akvarium ändå. Jag har haft ett akvarium där jag hade en fläkt som blåser mot ytan hela tiden. Det gör att akvariets vatten hela tiden dunstar kraftigt och det sänker temperaturen lite. Jag fick den att ligga på ungefär 20 grader. Vid den temperaturen finns det en del fiskar du kan hålla.

 

Tångräka klarar alla möjliga temperaturer, de kan du ha oavsett. Strandsnäckor är också lätta att hålla, men du bör helst ha lite alger de kan beta av först. Sandstubb tror jag också kan fungera i en så hög temperatur, de är kul fiskar så jag hade definitivt testat.

 

Strandkrabbor är lätta och kul, men de går inte ha tillsammans med fiskar. Du måste se till att den inte kan rymma ut genom akvariet också för det kommer den annars att göra. Stensnultror kan nog också fungera men de blir lite stora för 70 liter och går inte ha ihop med räkorna för de äter de upp...

 

Tång är väldigt värmekänsliga tyvärr, men du kan ju testa plocka någon art som växer väldigt nära yta på sommaren. De behöver oftast väldigt mycket mer ljus än man tror för att klara sig dock.

 

En ganska bra luftpump med en sten som ger små bubblor och ditt filter borde kunna fungera för lite lättare djur i det här akvariet. Se till att ytan rör sig ganska kraftigt, saltvatten löser mindre syre än sötvatten och våra kalla djur är vana vid mycket mer syrerikt vatten än de från varma vatten. Det gäller mest för fiskar dock, räkorna och krabborna är lite mindre känsliga.

Tack för svaret! En sak jag bara undrar är finns det någon saltvattensväxt som jag kan plocka i vår för att ha, tycker det skulle vara en kul sak att ha och finns det några fler arter än stubb arterna som klarar sådan temperatur. Men för det du rekommenderat, vad för miljö ska dessa arter ha, vill försäkra att det går bra. Som sista fråga vad kör man för process när man startar detta? Tänker på typ, hämta sand, fylla vatten, etc. Jag bor nära havet, vid en grund vik med sandbotten med lite sten och musslor här och var, kanske kan hjälpa med vad som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha akvariet utomhus året runt utan problem , min bror hade ett utomhus året runt , MEN  det stod i Skuggan hela tiden mot husväggen , han hade också Sveriges enda akvarium på baksidan av en turistbuss ( Botkyrkas mobila Naturskola) det gick att svänga ut 90 grader från bussen, "allt är möligt" som sagt. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, PeterG sa:

Du kan ha akvariet utomhus året runt utan problem , min bror hade ett utomhus året runt , MEN  det stod i Skuggan hela tiden mot husväggen , han hade också Sveriges enda akvarium på baksidan av en turistbuss ( Botkyrkas mobila Naturskola) det gick att svänga ut 90 grader från bussen, "allt är möligt" som sagt. :) 

Låter smart, fast jag vill nog ha det nära eluttag hemma, men tack i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, crille00 sa:

En sak jag bara undrar är finns det någon saltvattensväxt som jag kan plocka i vår för att ha, tycker det skulle vara en kul sak att ha och finns det några fler arter än stubb arterna som klarar sådan temperatur. Men för det du rekommenderat, vad för miljö ska dessa arter ha, vill försäkra att det går bra. Som sista fråga vad kör man för process när man startar detta? Tänker på typ, hämta sand, fylla vatten, etc. Jag bor nära havet, vid en grund vik med sandbotten med lite sten och musslor här och var, kanske kan hjälpa med vad som finns.

 

Vi har ganska få egentliga växter på vår kust utom ålgräs :-) Så resten är alger, nu på våren är det ganska kallt i vattnet. Som varmast är det ju i havet efter sommaren i vattnet och under sommaren i små hällkar och liknande där temperaturen kan stiga ganska kraftigt när solen ligger på. Rörhinna är en ganska enkel alg men den borde gå bra att ha i lite varmare vatten och de har fin färg om de tar sig.

 

På fiskar så kom jag på att du borde försöka hitta storspigg om du kan hitta de, de borde gå bra i varmare vatten och de är kul fiskar! Om de börjar leka får hannen jättestarka färger. Men de har väldigt ofta parasiter så var kräsen när du fiskar upp de och släpp tillbaka de som inte ser bra ut. Vad för miljö du är ute efter är egentligen det som kan kallas "hällkaret". Tåliga djur som klarar av att överleva i ett hällkar på kusten under sommaren :-) Man kan även kolla på djur som har spridning ner till medelhavet, de borde som regel ha högre trivselnivå i varmare vatten.

 

Slanten här på sidan har skrivit en artikel som heter västkustakvariet en gång, jag hittar inte vart den ligger nuförtiden men jag har bifogat den. Den kan du ta och läsa igenom.

 

Akvariet kan du annars starta som ett vanligt sötvattenskar. Fyll upp med vatten, var noggrann med att om du tar vatten ur havet att du tar vatten som är rent och inte har några föroreningar. Helst lite längre ut eller djupare ner om det går. Du kan nog plocka några kul stenar med, då får du in lite bakterier och kanske någon kul alg eller djur om du har tur! Du kan även ta lite sand om det finns, men fyll inte akvariet med sand från havet. Det kan finnas mycket ansamlat dött material på botten som kan vara besvärligt i akvariet, så köp lite billig sand i akvarieaffären eller liknande. Så kör du igång filtret, om bakterierna från stenarna klarat sig bör de börja föröka sig efter ett tag och du kan börja belasta akvariet. Hittar du tångräkor kan du släppa i de nästan direkt för de är så lätta att mata. Fiskar brukar vara svåra att vänja till vår mat i akvarierna och kan kräva lite tålamod. Det är viktigt att all mat äts upp i början när akvariet är nystartat så maten in lägger sig på botten och ruttnar.

 

Sedan är det nog bara att köra på!

 

Jag, Slanten och Bygert har skrivit lite trådar om våra kalla kar här på forumet du kan läsa i, där går det säkert hitta något vettigt :-)

Västkustakvariet.pdf

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/8/2016 at 18:48, mikoto sa:

 

Vi har ganska få egentliga växter på vår kust utom ålgräs :-) Så resten är alger, nu på våren är det ganska kallt i vattnet. Som varmast är det ju i havet efter sommaren i vattnet och under sommaren i små hällkar och liknande där temperaturen kan stiga ganska kraftigt när solen ligger på. Rörhinna är en ganska enkel alg men den borde gå bra att ha i lite varmare vatten och de har fin färg om de tar sig.

 

På fiskar så kom jag på att du borde försöka hitta storspigg om du kan hitta de, de borde gå bra i varmare vatten och de är kul fiskar! Om de börjar leka får hannen jättestarka färger. Men de har väldigt ofta parasiter så var kräsen när du fiskar upp de och släpp tillbaka de som inte ser bra ut. Vad för miljö du är ute efter är egentligen det som kan kallas "hällkaret". Tåliga djur som klarar av att överleva i ett hällkar på kusten under sommaren :-) Man kan även kolla på djur som har spridning ner till medelhavet, de borde som regel ha högre trivselnivå i varmare vatten.

 

Slanten här på sidan har skrivit en artikel som heter västkustakvariet en gång, jag hittar inte vart den ligger nuförtiden men jag har bifogat den. Den kan du ta och läsa igenom.

 

Akvariet kan du annars starta som ett vanligt sötvattenskar. Fyll upp med vatten, var noggrann med att om du tar vatten ur havet att du tar vatten som är rent och inte har några föroreningar. Helst lite längre ut eller djupare ner om det går. Du kan nog plocka några kul stenar med, då får du in lite bakterier och kanske någon kul alg eller djur om du har tur! Du kan även ta lite sand om det finns, men fyll inte akvariet med sand från havet. Det kan finnas mycket ansamlat dött material på botten som kan vara besvärligt i akvariet, så köp lite billig sand i akvarieaffären eller liknande. Så kör du igång filtret, om bakterierna från stenarna klarat sig bör de börja föröka sig efter ett tag och du kan börja belasta akvariet. Hittar du tångräkor kan du släppa i de nästan direkt för de är så lätta att mata. Fiskar brukar vara svåra att vänja till vår mat i akvarierna och kan kräva lite tålamod. Det är viktigt att all mat äts upp i början när akvariet är nystartat så maten in lägger sig på botten och ruttnar.

 

Sedan är det nog bara att köra på!

 

Jag, Slanten och Bygert har skrivit lite trådar om våra kalla kar här på forumet du kan läsa i, där går det säkert hitta något vettigt :-)

Västkustakvariet.pdf

 

On 3/8/2016 at 11:05, PeterG sa:

Du kan ha akvariet utomhus året runt utan problem , min bror hade ett utomhus året runt , MEN  det stod i Skuggan hela tiden mot husväggen , han hade också Sveriges enda akvarium på baksidan av en turistbuss ( Botkyrkas mobila Naturskola) det gick att svänga ut 90 grader från bussen, "allt är möligt" som sagt. :) 

Först och främst vill jag tacka så mycket för den informativa pdfen. Har läst igenom den och den var mycket intressant, funderar på det med hällkaret som du föreslog och också för tipset om utomhusakvarie. Men nu har min pappa visat ett jättefint ställe utomhus som står i ögonhöjd och i skuggan, nära eluttag också. Jag tror jag kan med en fläkt hålla temperaturen året om på under 16. Vad tror ni om det? Är det bara att sätta igång nu eller?

 

P.S. Vi har mekaniskt filter hemma, men i pdfen förstod jag inte riktigt om sumpen och biologiskt filter, var också lite osäker om vilka redskap jag borde ha och om jag ska plantera in tång i mitt nu, välkylda akvarie ska man bara dra loss den eller? Vilka fiskar i någon annan biotop rekommenderas för mitt 70-liters? Var lite nyfiken om ålgräsängarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha  tex kantnål och så alla fiskar som Bygert och Slanten har.

Alla blennider från Atlantkusten och medelhavet är väldig fina och intresanta, lätta att ha och är väldigt tåliga för transport.

Tog hem en hel del från Ön Korkula i forna Jugoslavien  och från Italien via tåg, precis alla klarade den  minst  2 dygns lång transporten till Stockholm mitt i sommaren.

Förr kunde man köpa djur från Helgoland . Idag tror jag det finns en kille i Spanien som faktiskt levererar Medelhavsdjur , du får googla!

mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian!

Vad kul att du ska starta ett kallt akvarium! Det är väldigt givande att hålla på med i och med att man själv fångar sina djur.

Håller helt med Mikotos råd och självklart är vi väldigt intresserade av hur det går för dig. Så rapportera mer än gärna här.

 

Ålgräs är egentligen en fröväxt och den vissnar ner till stora delar under vintern, men det är bara att dra upp med rötterna och plantera i djup sand. Ta med lite lera och lägg runt rötterna som gödning i början. Efter ett tag kommer det att gödas mer än tillräckligt av fiskarnas avföring, men i början är det nog bra att de får lite extra.

Om du däremot vill ha tång är det bäst att leta reda på tång som växer på små stenar. Om man river bort den så fäster de inte igen. Det går kanske att slå ett gummiband runt en sten, men gummit äts snabbt upp av saltvattnet. Så det är egentligen ingen bra lösning. Det är inte nån ide att hämta tång nu. Det är för kallt i vattnet och om du lägger dem i 16 grader kommer de bara att dö.

Du skriver att du har ett mekaniskt filter. Är det nån typ av ytterfilter, typ Eheim? Vad har den för kapacitet (l/h)? Kommer du ha en skummare?

 

Om du har vägarna förbi Munkedal är du välkommen att titta lite på mitt akvarium och så kan vi diskutera lite.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...