Gå till innehåll

Belysning


Kubiken1891

Rekommenderade inlägg

Jag har kommit fram till att det är dags att byta ut originalbelysningen i mitt Akvastabil Move 360L, jag kör dom 2 T5 som man får med + 1 original LEDramp.

 

Frågan nu är om man skall ha LED el Hybrid?

Dom jag tittat på är Maxspect Razor 320w 15000K

Lumina Hybrid (96wLED + 4*54w T5) el

CTI Light LED G4 Master + Slave (antar att detta är nån Kina produkt)

LEDZEAL Malibu S300                             

 

Med dom kommer man undan med 8500-9500:-

 

El är det värt att kliva upp på:

ATI LED-Powermodule 3*75 LED + 4*54 T5

2st AI Hydra 52

2st Radion XR30w G3

 

Då landar man runt 12-15000 :-

 

Just nu har jag mest fisk men planen är att börja titta lite mer på SPS och då behövs en uppgradering av lyset.

 

Jag har hört att en del gnäller på Maxspect pga bara 2 kanaler så CTI Light har blivit en liten ledare just nu men jag är lite skeptisk om det är en Kina LED)

 

Nån som har koll på CTI el Lumina och vet om dom är nåt att ha?

Ändrat av Kubiken1891
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om så kallade "Kina Led " med samma dioder är sämre? Skulle vilja se en krass jämförelse där. Som i allt annat tror jag att namnet väger tyngre än avsaknad av faktablad. Men har man budget så varför inte :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och väljer mellan exakt samma lampor jag med!

CTLite är lockande då det bara är att köpa en till slave om man vill ha mer koncentrerat ljus (där faller Razor om man inte tar 120W och sätter dem tvärs över) och pengamässigt skiljer det en hel del mot Hydra o Radion då man går upp mot tre stycken! Plus att led:arna inte sitter riktigt lika tätt som på innan nämnda så jag inbillar mig att man får lite mindre självskuggning på t.ex. Hystrix...

Osäker på PAR men bortser man från väldigt ljuskrävande SPS och med eftertänksam placering av ex. acro så inbillar jag mig att ljuset är tillräckligt, så för mig återstår då kvalitén... Håller CTLite bra?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Kubiken1891 sa:

heh nu blir det ju ännu svårare :)

frågan är om man behöver 2st 6500 el om det räcker med 1st 6600 till ett 130*50*55

Kör en ZT6600 i mitt 125x50x55 med bra täckning, blir ju inga SPS i kanterna kanske men det funkar bra. Kompletterat med 2x54w t5 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns nästan som att det står mellan Zetlight ZT6600 och CTI Light LED G4 Master + Slave.

 

Finns det någon som kört nån av dom modellerna?

 

Zetlight är lite billigare men CTI kan man ju utöka med en extra slave om man vill ha ännu mer ljus.

 

Jag vet att CTI har UV ljus bl.a hur är det med Zetlight?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har frågat runt lite ang ZT-6800 iom den är längre men den finns inte att få tag på i sverige och ZT-6600 är till max 120cm tank.

Nån som har någon koll på om man kan köra 6600 till en 130cm el blir det mörkt i kanten?

el kan man hissa upp allt ett par cm så man får mer bredd på ljuset el hamnar man för långt från ytan då?

Finns det nån praxis på att rampen skall sitta på x antal cm från ytan för att fungera bra?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...