Gå till innehåll

siporax...


Scuba

Rekommenderade inlägg

I ett ytterfilter skulle jag sätta någonting före siporaxen. Det kommer gegga igen och du kommer behöva göra rent filtervadden/svampen, men hellre det än att siporaxen geggar igen.

 

Jag har alltid haft siporax i sumpen efter filtersocka & skummare. Och i påse/låda så man kan skaka den ren då och då. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, ormet sa:

I ett ytterfilter skulle jag sätta någonting före siporaxen. Det kommer gegga igen och du kommer behöva göra rent filtervadden/svampen, men hellre det än att siporaxen geggar igen.

 

Jag har alltid haft siporax i sumpen efter filtersocka & skummare. Och i påse/låda så man kan skaka den ren då och då. 

Typiskt. Jag har mina 2 påsar siporax vid returröret i sumpen för jag trodde dom samla på sej mest grejer där. Bäst man flyttar dom till returpumps facket då. Dum fråga bara har du någon bra förklaring på varför det är bättre att ha dom efter filtersocka och skummare än före. Med tanke på hur fina dina burkar har sett ut så är det ju uppenbarligen så det ska vara. EDIT. Hittade svaret själv och efter att jag nu tagit upp påsarna med siporax från avrinningskammaren och såg hur mycket skit det var där och allt som kom när jag sköljde ur dom så förstår jag varför dom ska vara sist i sumpen.

Ändrat av Olle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag köra med siporax för denitrifikation  (och det kommer troligtvis) så skulle jag ha en bottenspalt där vattnet kom in och sedan sakta steg upp genom siporaxen . All skit som bildas där (biofilm) skulle få vara kvar - skulle aldrig röra det filtret. Min DSB som jag planerar för nya karet skall ha siporax som djupaste del.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, lite så jag funderade på att köra mitt refugium, dvs korallnät några centimeter ovanför botten med siporax ovanpå. vatten in under och sedan upp genom siporaxen till refugiet Min tanke var iofs främst att ha det för nitrifikation och inte denitrifikationen. Denitrifikation kräver väl relativt långsamt flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något slags flöde måste finnas. Men det behöver inte vara starkt. Exakt hur man mäter siporaxens effektivitet som biologist filtermedia vet jag inte, men för mig har det fungerat bra att ha siporaxen "passiv" bara liggande i en del av sumpen. I korg eller filterpåsar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4-5 liter siporax i en kz zeovitreaktor strl M med väldigt lågt flöde ut. Där passerar vattnen från bottnen och uppåt till utloppet. Har haft igång siporaxen över ett år nu och har låga näringsvärden till mitt sps akvarium. Tar tid innan det kickar igång men när det väl har kommit igång är det ingen som helst skötsel på det. Tillsätter endast 4ml kolkälla till 800 liters system för hålla 0,01 nitrat och 0,01 fosfat 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med att blanda denitrifikation och nitrifikation i samma filter - glöm det. Optimera ett filter för nitrifikation -> snabbt syrerikt flöde, snabb renspolning av filtermaterialet eller gör rent ofta (svampar).Bakteriefilmen skall vara så tunn som möjligt för syresättningen 

Optimera denitrifikationen -> lågt flöde, mycket skit som fungerar som intern kolkälla - gör aldrig rent. Tjock bakterfilm (läs slam) som bryts ner Siporax är utmärkt för denitrifikation, rörformen gör att vattnet sedimenterar inuti - gött om bakteriegojs samlas. Inte så lämpligt för nitrifikationen.Biobollar i luft och mycket starkt flöde är bästa kombinationen för nitrifikation.

@EdlundRakt av från instruktionsboken!. Sätter du in kolkällan före filtret?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

Det här med att blanda denitrifikation och nitrifikation i samma filter - glöm det. Optimera ett filter för nitrifikation -> snabbt syrerikt flöde, snabb renspolning av filtermaterialet eller gör rent ofta (svampar).Bakteriefilmen skall vara så tunn som möjligt för syresättningen 

Optimera denitrifikationen -> lågt flöde, mycket skit som fungerar som intern kolkälla - gör aldrig rent. Tjock bakterfilm (läs slam) som bryts ner Siporax är utmärkt för denitrifikation, rörformen gör att vattnet sedimenterar inuti - gött om bakteriegojs samlas. Inte så lämpligt för nitrifikationen.Biobollar i luft och mycket starkt flöde är bästa kombinationen för nitrifikation.

@EdlundRakt av från instruktionsboken!. Sätter du in kolkällan före filtret?

 

MVH Lasse

Hej Lasse,

 

Doserpumpen sitter i sista facket där returpumpen är.

image.jpeg

Ändrat av Edlund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, peterj66 sa:

Måste man ha kolkälla om man kör denitrifikation?

Svaret är att det måste finnas tillgång till "snabbt" organiskt kol för själva denitrifikationen samt för bakteriepopulationens tillväxt. Snabba organiska kolkällor är alkoholer, ättika och socker exempelvis. Sätter du till det i form av extern alkohol innan eller i denitrifikationsfiltret så skyndar du på själva processen - den kan börja bara det blir syrefritt. Men det finns också en möjlighet att skapa den här snabba interna kolkällan i nedbrytningsprocessen i filtret men då måste det till mycket gegga och lång tid. I våra denitrifikationsfilter vi kör i fiskodlingen tar det ca 3 månader att få fart på den processen men sedan triggar den igång ordentligt och vi kör utan extern kolkälla.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...