Gå till innehåll

Mina erfarenheter och tankar om DSB


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Först en kommentar om svavelvätebildning i en DSB: Som jag förstår det är det samma bakterie(hade en annan uppfattning för något årsedan, men jag tror Lasse har rätt) som kan växla över på svavelväteproduktion om nitrat tar slut, samt det råder exceptionellt låga syrenivåer, alltså båda dessa kriterier skall råda. Men, även om det skulle ske, tex i de djupaste skikten i bädden där såväl nitrat som syre är helt slut, så oskadliggörs svavelvätan på sin väg upp, genom antingen oxidation till sulfat av särskilda bakterier som lever på att göra så, eller så binds det till järn och bildar järnsulfid. Risken för att svavelväte skall komma ut i karet anser jag är obefintlig, och rädslan överhuvudtaget överdriven. Jag har haft min DSB nu i 2.5 år, med alla möjliga nivåer av nitrat, utan bildning av svavelväte. Inte ens en gång när jag grävde i den ända ner till botten för att fånga en fisk, fanns där svarta zoner(som är ett indirekt tecken på svavelvätebildning då det svarta är järnsulfid som bildats för att oskadliggöra svavelväte, se ovan). Och som sagt, skulle så bildas, så tar bädden hand om det. Min bädd kunde i början få ngr enstaka svarta zooner längst ner, men det är normalt med ngr sådana fläckar. Bäddens sand skall skall bestå av korn som är mellan 0.3-1mm. Ej grövre, för dels är det svår att få den tillräckligt anaerob, dels silas det ner skit mellan för grova korn så dessa ej hinner bryts ner på vägen. Med finare sand tar det längre tid för dedritus att silas ner o då hinner det brytas ner på vägen. Målet är således att bädden allra längst ner ser nästan helt ren ut, år ut o år in. Längst upp, på ytan bör den också med tiden vara ganska ren, med inte för stora dedritusansamlingar...då är det ett kvitto på att bädden bryter ner skiten. Med skit menar jag dedrius, dvs organiska ämnen som är mat åt bädden. Av detta skäl skall man ej ha för mkt renhållningsdjur i sanden, utan i princip bara de som självmant bildas i bädden. Nån enstaka eremit kan dock va bra att ha i början innan bädden är igång. Räkna med att det tar 6 mån innan den är i gång ordentligt. Kolkälla kan man dosera i karet, det kan skynda på bäddens effektivitet en aning, men i huvudsak är det långsamma kolkällor, dvs dedritus, som den skall jobba med. Djupet skall vara cirka 12 cm, och det förbrukas lite sand då denna löses upp(pga av lågt ph i de djupaste skikten till följd av CO2-produktion av bakterier), så 2 ggr om året får man fylla på 1-2 cm sand som man bara rör ner lite försiktigt ngr centimeter ner. Arean på min är 20 dm2, som räckt ganska bra till mina 650 liter, hårt belastat system, men möjligen om man skall ha mkt fisk är detta lite i underkant, då mitt nitrat parkerat runt 4-10 ppm. De första 1.5 åren låg det tack vare DSB under 2.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...