Gå till innehåll

Hur mycket vikt klarar golvet?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag hade tänkt skaffa red sea reefer 250 som är ca 200l med en sump på 47l. Min pappa säger att jag ska va försiktig med att belasta golvet för mycket och att jag endast kan ha 60l!? Jag tror inte detta stämmer! Tänker på alla andra dom har stora kar. Jag bor i hus med källare under. Men tänker om akvarie bänken klarar av mer än 200 kg varför skulle de inte golvet det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Golvet borde ju kunna bära mer 60L vatten, med tanke på vad en normalviktig människa väger.

Jag hade ett 720L kar på ställning på mitt parkettgolv. Dock med mdf skivor under för att jämna ut trycket. 

Det beror ju lite på hur huset o golvet är byggt men 300 ska nog inte vara nåt problem.

Finns det bänk så jämnas trycket ut på en större yta.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett trägolv kan det vara en bra idé att ställa karet tvärs över reglarna som nämnts ovan. Har du ett betonggolv finns inga reglar och du kan ställa karet fritt. Egentligen bör kan man kanske ta en titt också så att det inte finns någon annan stor last på golvet på samma bärlina. Förutom karets vikt kan man tänka sig att några  personer står nära det och tittar, då har man några hundra kilo till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...