Gå till innehåll

Behöver vi så mycket teknik?


Rekommenderade inlägg

Det är väl återigen beroende på vilket syfte man har med sitt kar.

Tycker att den där burken är rätt charmig i sin enkelhet.

Jag har sett fantastiska kar som är riggade med enkla medel typ miracle mud metoden, en del av dom tillochmed utan skummare.

jag måste ju hålla med svärd om att prylar är kul, fast ibland känns det ju som

"perfekta lösningar på icke existerande problem"

En fungerande burk är ju en fungerande burk, oavsett hur man fått det att funka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturliga system kallas väl Engs system numera, när jag första gången (på slutet 70 talet) försökte mig på saltvatten var det just denna metod jag använde med ett snabbt haveri. :smiley9:

Men på 70 talet var pumpar, salt etc också betydligt sämre än idag. Tror det finns betydligt bättre exempel än detta kar på fina akvarier med minimal teknik. Tror ofta man skulle klara sig ganska bra med lite teknik om karet är väl inkört och det finns en sund biologisk balans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade länken just nu och karet är ju inget att skryta med. Skillnaden mellan kvinnor och män är att kvinnor oftast inte har teknikintresse så det är väl inte förvånande att det är en kvinna som äger detta kar

Ibland känner man sig inte alltför välkommen på den här guiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser tyska så jag är en fan till Manuela Kruppas.

Det är många år nu som hon har drivit sin hemsida och berättat om nyheter i teknik som hon prövat i sina "egna" köksakvarium.

Vardagsrumsakvariet på cirka 1000 liter har man ju inte för experiment. Dessutom skriver hon reportage från mässor och möten i saltbranschen. Det finns reportag från ett par hembesök om året hos de "stora" Tyska saltisarna. T.ex är det på hennes hemsida jag hittat reportaget från Berndt Mohr T5 ljusets fader i Tyskland.

SÅ se Manuela Kruppas som en förebild!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att detta gav så mkt disk. Ett faktum är dock att det finns mycket stora system med mudfilter som fungerar perfekt. Spec. har man i dessa system lyckats hålla många vad vi kallar omöjliga djur. Jag är inte heller ointesserad av teknik tycker precis som Tore att det är kul. Men det finns en mängd scharlataner i businessen.

Vad jag menar fram med mer biologisk kunskap!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser tyska så jag är en fan till Manuela Kruppas.

Det är många år nu som hon har drivit sin hemsida och berättat om nyheter i teknik som hon prövat i sina "egna" köksakvarium.

Vardagsrumsakvariet på cirka 1000 liter har man ju inte för experiment. Dessutom skriver hon reportage från mässor och möten i saltbranschen. Det finns reportag från ett par hembesök om året hos de "stora" Tyska saltisarna. T.ex är det på hennes hemsida jag hittat reportaget från Berndt Mohr T5 ljusets fader i Tyskland.

SÅ se Manuela Kruppas som en förebild!

instämmer helt stig,tycker det är kul med såna här grejor,men trenden just nu är ju färgranna acroporor mm,personligen tycker jag det finns en otrolig massa djur i saltvattnet,som är minst lika fina,även om dom inte är så färggranna.ibland tycker jag det går lite för långt,tycker det är intressant att köra lite mer naturligt i karet,

och tjejer klart ni ska känna er hemma här,man eller kvinna har ingen betydelse i saltvattenhobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir ledsen av allt dravel och kiv på sidorna. Det får ni göra i privatpost!

Åter till saken hur skall man lämpligen lösa den viktiga frågan med biologisk balans?

Jag har sett många fina kar som inte använder mycket tecknik alls och där acropororna var mycket vackert färgade. Det finns akvarier typ Monaco som endast har ett plenum i sitt 450 000 l kar men det är ju fyllt av 50 ton levande sten skänkt av kung Abulla och belyst med naturligt medelhavsljus ingen övrig teknik annat än pumpar.

Åk även till Burer zoo i Holland och titta på deras 5 ha!!! stora stillahavs akvarium, där allt vatten är syntetiskt och mycket lite teknik eller åk till Rotterdams zoo och titta på detta som har en total yta av 7,5 ha ( kostade 750 milj € att bygga ). Hur klarar man dessa anläggningar med så lite teknink? och utan nämvärda tillsattser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle du inte vara välkommen här ? bara för att jag generaliserar lite grann. Jag skulle gärna vilja se mer kvinnliga akvarister här och jag säger inte att det är något fel att inte vara jntresserad av tekniska frågor mm. Hur är det med ditt teknikintresse? Jag skrev oftast inte så visst finns det teknikintresserade kvinnor men de är inte i majoritet det vet du lika gärna som jag.

Mitt teknikintresse??

Jag jobbar med signalsystem för tåg.... det säger väl allt antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...