Gå till innehåll

anemoner lätt eller svårt?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag har läst en hel del om anemoner och fått mig en bild att de flesta är lättskötta i bra ljus och cirkulation. Köpt en bok som heter korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Där skriver han att tex skivanemoner och kolonianemoner är lätta. Dock hitta jag ett gammalt inlägg här från 2006 där alla skrev att anemoner i huvudtaget är svåra att ha vid liv en längre stund? Funderar ju främst på heteractis crispa eller magnifika och där stod det att magnifika var en av de svåraste? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag inte svara på det du faktiskt undrar, men du har misstagit lite olika begrepp för varandra. Det är den svenska namngivningen som rör till det. Anemoner (egentligen havsanemoner) har inte speciellt mycket med skivanemoner eller kolonianemoner (zoanthider) att göra, de är alla distinkta grenar bland koralldjuren. De två senare är lättskötta, medan havsanemoner kan vara lite knepiga ibland. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gör att de är svårare? Har fattat starkt ljus men hade tänkt spendera mkt pengar på ett riktigt bra ljus så jag kan ha de koraller jag vill ha. Tycker nästan anemonerna och korallerna är mer intressanta än fiskarna. Men vill ju så klart att allt i karet trivs. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heteractis är vad jag vet inte direkt någon anemon för nybörjare.

Det är kanske ett klokare val att börja med en Bubble Tip Anemone, de är enkla och förhållandevis lättskötta. BTA promenerar inte över sand så de är lättare att hålla någorlunda där man vill ha dem.

 

Anemoner kan vara väldigt tålamodsprövande eftersom de sällan väljer att sitta där man vill ha dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok är det för att de ofta vandrar? Man ska väl helst köpa skydd för pumparna. Är det något annat som gör de svåra?

 

Tycket om bubble tip också! Får väl bli en sån! Är det någon skillnad på färgerna eller år alla lika tåliga?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett finmaskigt när typ myggnät borde fungera. Anemoner kan släppa också och flyta fritt, då är det stor risk att de hamnar i pumpen. Jag skulle inte rekommendera att introducera anemoner innan du känner att du har bra koll på det mesta och att karet är väl inkört och stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så havsanemoner är inte så tåliga? Tänkte på att du sa ett inkörd kar?  Men jag kan börja med skiv och kolonianemoner? :) men Asså är de bara dom en mjuk korall? Heter de anemon eftersom de har tentakler och en munskiva? Tänker de har väl någon likhet med havs? Kan man då ha fler av dessa anemoner? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiv och kolonianemoner är lätta och dessa är mjukkoraller! Och  ja man kan ha flera. Kan inte hur indelningen skett men som du skriver så har havsanemoner tentakler med gift och kan fånga byten som de äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Reryd sa:

men Asså är de bara dom en mjuk korall? Heter de anemon eftersom de har tentakler och en munskiva? Tänker de har väl någon likhet med havs?

 

Att någon började använda ordet "anemon" för att beskriva dessa koralldjur beror antagligen på att det finns en viss visuell likhet mellan havsanemoner och sippväxter (som har det vetenskapliga namnet Anemone). Allt är bara arbiträrt, bry dig inte så mycket om vad de kallas i folkmun (blir lite som att koppla samman mus och fladdermus enbart för att de båda heter "mus" på svenska). I exempelvis engelska används inte alls ordet "anemone" för att benämna skivanemoner eller zoanthider ("kolonianemoner").

 

Alla koralldjur har tentakler och mun, förövrigt (även om de ibland kan vara svåra att upptäcka med ögat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra beskrivningar! Nu fattar jag mkt bättre! :) Men vad är det för gift kolonianemoner har då? Påverkar inte det fiskarna som havsanemoner? Stod att har man ett öppet sår och kommer i kontakt med en kolonianemon är det så giftigt att man kan dö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För fiskarna är det ingen fara men man bör vara lite försiktig med hanteringen av kolonianemoner. Inte farligt att ta på dem men att inandas/äta osv är inte bra. Har man öppna sår är det nog klokt att vara extra försiktig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...