Gå till innehåll

Anemon tynar bort?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej!

Anemonen som jag har ser ut att bli mindre och mindre för varje dag. Den är ofta stängd och den har inte alls den färgen den hade för någon månad sen. När den var som störst var den nog minst 10 cm i diameter, nu är den kanske hälften av det när den är öppen. Kan posta en bild senare idag när akvariet tänts.

Finns det något jag kan göra? Byta plats på den?

/ Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar du den ordentligt? Den vill nog helst ha en liten räkbit i veckan eller så. Anemoner är känsliga för förändring i vattnet och gillar tex inte vattenbyten. Viktigt då att det vatten man byter har samma salthalt och temp och att saltet har löst sig ordentligt. Byt gärna lite långsamt också!

Ändrat av papi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den får faktiskt ingen mat alls. Ägaren sa att det finns risk att den blir för stor för mitt kar om den får mat. Har inte räkor hemma men funkar artemia? Annars, vart kan man köpa räkor och vad för sorts räka vill dem ha?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft anemoner i flera år men har aldrig matat dom och dom har delat sig minst 7-8 ggr.

Har man lite fiskar som smutsar ner så verkar det räcka och anemonerna trivs, har man clowner som matar dom trivs dom ännu bättre.

 

Om den tynar bort så är det något annat fel jag hade en som blev liten som en femma och vit.

Troligen pga av att den inte för tillräckligt med ljus, för mycket flöde eller att den krigar kemiskt med en annan anemon eller korall.

 

Mina anemoner är riktigt tåliga rackare när det gäller nitrat, fosfat och mina verkar trivas bättre med många fiskar som smutsar ner.KH ändringar verkar dom dock vara känsliga mot.

 

I ditt fall kan det mycket väl vara korallen under ( kenya träd ser inte så bra) som trycker in den i skuggan eller som bränner den eller krigar med den.Vilket den inte gillar dock är det svårt att flytta dom utan att skada dom. Anemoner älskar utrymme och breder gärna ut sig och oavsett hur mycket plats dom får fyller dom platsen väldigt snabbt.

Ändrat av flash
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft anemoner i flera år men har aldrig matat dom och dom har delat sig minst 7-8 ggr.

Har man lite fiskar som smutsar ner så verkar det räcka och anemonerna trivs, har man clowner som matar dom trivs dom ännu bättre.

 

Om den tynar bort så är det något annat fel jag hade en som blev liten som en femma och vit.

Troligen pga av att den inte för tillräckligt med ljus, för mycket flöde eller att den krigar kemiskt med en annan anemon eller korall.

 

Mina anemoner är riktigt tåliga rackare när det gäller nitrat, fosfat och mina verkar trivas bättre med många fiskar som smutsar ner.KH ändringar verkar dom dock vara känsliga mot.

 

I ditt fall kan det mycket väl vara korallen under ( kenya träd ser inte så bra) som trycker in den i skuggan eller som bränner den eller krigar med den.Vilket den inte gillar dock är det svårt att flytta dom utan att skada dom. Anemoner älskar utrymme och breder gärna ut sig och oavsett hur mycket plats dom får fyller dom platsen väldigt snabbt.

Ja, det är svårt att veta varför den inte trivs. Har totalt 6 fiskar varav 2 av dem är clownfiskar.

Det kan mycket väl vara så att Kenyaträdet stör den. Jag ska nog antingen försöka flytta den eller se till så att den flyttar sig själv, vill helst inte flytta kenyaträdet då den drivs så bra där den är nu.

Tack för ditt utförliga svar!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tyvärr ingen förbättring. Den har fått mat 2 gånger nu och har tänkt att ge den en bit räka imorgon. Finns det något jag kan göra? Vad tror ni om att flytta den?

Postar en bild på hur den såg ut i mitten av januari och hur den ser ut nu.

Januari.

2e51222d257c711af5a4e7d2308fa998.jpg

Idag.

20c7a3cfbcd15dc459e2895cb9a64fbe.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser verkligen dålig ut.

Ser nästan bränd ut.

Är det Kenya träd du har i vänstra hörnet på bilden?

Kemisk krigföring mellan dom prova att flytta kenyan om du kan.

Hur ser dina vatten värden ut?

Ser inte på bild men får den bra med ljus?Har den alltid suttit på samma plats?Några förändringar i karet?Höjt eller sänkt KH värde?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, den ser inte alls pigg ut.

Det kan vara Kenya träd, är inte riktigt säker. Men det kan mycket väl vara så att de krigar kemiskt. Kenyan har fäst sig i stenen, ska jag flytta den ändå?

Vattenvärdena är bra, inga förändringar. Mätte senast värdena igår.

Det är väl sådär med ljuset. Från början satt den på en annan plats, men när jag gjorde om lite i akvariet så började den flytta längre och längre in mellan stenarna på pelarn den sitter på. Inte hänt något med KH värdet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv 4 vanliga anemoner och 1 bubbel i mitt kar (340L) just nu.

Enda gången jag har sett en anemon som ser ut som din är:

1) När den har krigat mot en annan och forlorat striden då drar den ihop sig och försöker hitta en annan ljus plats att sätta sig på. Finns det ingen sådan plats så kan dom tyna bort.

2) När jag har försökt höja mitt KH så har dom dragit ihop sig sådär.

3) Innan/när den skall dela sig fast då drar dom sig oftast undan under en sten eller grotta tills den har delat sig.

4) I kar som är näringsfattiga dvs har lite fisk som smutsar ner och när nitrat och fosfat är nollat.Min erfarenhet är att anemoner trivs i näringsrikt vatten jag har alltid haft mycket fisk och anemonerna stortrivs och delar sig hela tiden. Jag hinner inte jaga ifatt dom för att sälja dom :)

Tror inte du kan få loss den utan att skada den.Dessutom flyttar dom själva när dom vill så tror inte på att flytta på den.Prova flytta kenyan med stenen om du kan. Bara för att vara säker på att det inte är den som irriterar den.

Ändrat av flash
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det märkliga är att den inte försökt byta plats, den har suttit där den är ett bra tag nu fast den inte sett pigg ut. De kan väl inte fastna?

Jag har ganska låga näringsvärden. Fosfat ligger på 0 med Saliferts fosfattest (inte så pålitligt kanske) och nitrat låg på 1 mg/l när jag mätte igår.

Jag har totalt 6 st fiskar plus 2 räkor, det är väl ändå ganska lagom för 130 liter?

Tyvärr kan jag inte flytta stenen som kenyan sitter på. Stenen är grunden för hela pelaren, är väldigt stor och sitter ihop med ett pvc-rör.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Richard_22 sa:

Det märkliga är att den inte försökt byta plats, den har suttit där den är ett bra tag nu fast den inte sett pigg ut. De kan väl inte fastna?

 

Jag har ganska låga näringsvärden. Fosfat ligger på 0 med Saliferts fosfattest (inte så pålitligt kanske) och nitrat låg på 1 mg/l när jag mätte igår.

 

Jag har totalt 6 st fiskar plus 2 räkor, det är väl ändå ganska lagom för 130 liter?

 

Tyvärr kan jag inte flytta stenen som kenyan sitter på. Stenen är grunden för hela pelaren, är väldigt stor och sitter ihop med ett pvc-rör.

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om jag skulle få chansa så tror jag ditt låga nitrat värde är orsaken om det inte är kenyan.

Men mina anemoner skulle bränna sönder kenyan på några dagar så jag är inte säker på att det är den.

Men det är ju enkelt att kolla om du ökar avståndet mellan dom.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...