Gå till innehåll

Aqua medics nitratreaktor med deniballs. En kombo mellan biopellets o klassisk nitratreaktor.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

8 minuter sedan, runstenen sa:

Jo visst är det kolkälla. Men i kombo med enzymer : 

melev, the ingredient label is, well, meaningless. They basically used a whole bunch of "fancy" words to say sugar water and enzymes" as isjg suggested.

I've done a lot of experimenting to try and reproduce how this works and can get close but not as good as what they have. I used 10 10g tanks for about 4 months trying different things.

They are on to something no doubt. While it works and works well I'm not sure it better then alternatives because of how fast it actually does work (to fast on small tanks).

You can get the same affect using the vodka/sugar method with possible a dose of Bio-Spira marine thrown it to restock bacteria (probably not needed).

The key to either approach AZNO3/Vokda is to go slow and ramp up slowly. Far to many people dose to much of either get blooms. Some of the people I've helped with AZNO3 didn't get the nitrates lowered at recommended levels (> 100ppm/reef) but I asked them to add a little bit more and continue dosing (following the same schedule of increasing amounts) and sure enough the nitrates lowered.

It's also key to lower the amounts slowly and continue to watch the nitrates to make sure they don't rise.

With either approach keep an eye on pH and Alk and O2 if possible. Definitely watch the livestock for any stress which usually won't be a problem if you go slow. Yellow Tangs have been the biggest trouble fish to date that I'm aware of with either approach but especially the AZNO2 but that was mainly a couple product revisions back.

Right now your reef has gotten used to having 80 ppm (regardless of if it's heathy or not) so go slow in reducing them. Don't do it overnight. I think many people get into trouble trying to do large water changes that 1/2 the nitrates. It's better in my opinion to do a series of 10% water changes every few days then a large one even when trying to reduce high nitrates.

Carlo 
 

Här är jag ute lite på hal is, men är mkt tveksam till om det är enzymer i den...nitratreduktas?...låter sjukt dyrt,,o helt omöjligt att styra....där kan jag för lite för att uttala mig, men om vi har en biokemist här, så kan vi nog får en kommentar kring sannolikheten att man verkligen lagt i nitratreducerande enzymer??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten varning för er som ligger relativt högt i nitrat (50 ppm och över) Om ni startar upp med klassisk denitrifikation kan ni få ett stigande KH (höjd alkalinitet) - åtminstone så länge det finns ett överskott av nitrat i karet. Sen är de väldigt effektiva och inte så lättstyrda som Jonas säger.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Michael sa:

Enligt Salifer har fosfat ligget på 0,03 hela tiden. Nu för 1 månad sen tog jag bort fosfat removern och då steg nivån till 0,5. Så jag har satt tillbaka den igen.

Micke via tapatalk

Ok, så varken fosfat eller nitrat har minskat då du började med biopellets?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, jonasroman sa:

precis, men säkert med kanske lite socker i så dom kan kalla det sitt eget recept;-)...och eftersom det säkert funkar ibland (för samma grupp som vodka osv funkar), så kan dom hänvisa till "lyckade fall".

@Henric, jag tror det var detta du menade med den flytande mirakelflaskan?:_)...

Jag bara snuddade förbi texten med att det fanns någon typ av Nitratremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2016‎-‎04‎-‎01 at 16:14, Michael sa:

Det hörs ju intressant ut. Jag har själv problem att få ner nitraten. Så detta kommer jag att följa med intresse. Jag har 0,03 i fosfat enligt Salifer och närmre 50 i nitrat.

Micke via tapatalk

Hur stort kar har du?

Hur många kg sten har du i karet?

Vad har du för skummare?


Har en polare som hade precis samma värden som du. Han körde Ultra-Life droppar för fosfaten och vodka i sitt kar. Han slutade med Ultra-Life och körde bara vodka i en månad. efter detta låg han på fosfat 0.01 och nitrat så det färgade på salifert. Mycket sten i karet och en bra skummare hade han.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort kar har du?

Hur många kg sten har du i karet?

Vad har du för skummare?

Har en polare som hade precis samma värden som du. Han körde Ultra-Life droppar för fosfaten och vodka i sitt kar. Han slutade med Ultra-Life och körde bara vodka i en månad. efter detta låg han på fosfat 0.01 och nitrat så det färgade på salifert. Mycket sten i karet och en bra skummare hade han.

 

@henric : karet är på 600 liter och till det en sump där karet är på 120 liter med ca 70-80 liter vatten. Jag hade ca 75 kilo sten från början men har tagit bort ca 10 kilo. Nere i sumpen finns det DSB (inte så mycket ). Skummare är en Tunze 9211 har jag för mig att beteckningen är (ska klara 1000 liter ).

Micke via tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1 april 2016 at 16:14, Michael sa:

Det hörs ju intressant ut. Jag har själv problem att få ner nitraten. Så detta kommer jag att följa med intresse. Jag har 0,03 i fosfat enligt Salifer och närmre 50 i nitrat.

Micke via tapatalk

Du måste nog mäta med en Hanna om du ska få ngn hum om fosfaten på så låga nivåer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4 april 2016 at 21:23, Lasse sa:

En liten varning för er som ligger relativt högt i nitrat (50 ppm och över) Om ni startar upp med klassisk denitrifikation kan ni få ett stigande KH (höjd alkalinitet) - åtminstone så länge det finns ett överskott av nitrat i karet. Sen är de väldigt effektiva och inte så lättstyrda som Jonas säger.

 

MVH Lasse

Bra tillägg Lasse:-) Tillverkarna rekommenderar ett vattenbyte eller två innan, om man har "väldigt högt" nitrat. Gissningsvis av precis det skäl du anger:-)

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse, misstänker att du har stor erfarenhet av nitratfilter. Har du ngr hand on tips till oss som nu skall dra igång dessa? ngr till med mig har beställt reaktorer nu, o min kommer väl nästa vecka. Rätt så bra instruktioner medföljer, etc...men vad har du för erfarenheter?

 

Jag tänker nog styra min med redox som sagt, och är nyfiken på hur det kommer fungera med aqua medias egna variant med "egenmatning", efter de första 8 veckorna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdatering:

reaktorn har kommit o är installerad. Tills jag mäter noll på nitrit på utvattnet låter jag inget flöde gå igenom den. Just nu efter 5-6 dagars drift har jag redan nitrit på utvattnet. redoxen har jag bara sporadiskt mätt men den är samma som i akvariet än så länge, så det är ett tag kvar innan denitrifikationen kan ta fart o fullbordas ända till kvägas. Jag matar reaktorn varje dag, ett vitt pulver man löser upp o injicerar i reaktorn. Socker?. 

 

Till min fasa upptäckter jag att Apex ej kan visa eller hantera negativa redoxvärden! 

Två lösningar på detta:

1) Lura apexen att att det är en pH elektrod, men såklart koppla in en ORP elektrod. För varje pH-steg över 7.00 så minskar spänningen med -58mv. Så om vi tex har en orp elektrod kopplad till ph ingången o vi läser ett "pH" på 8.00, så har vi en redox på -58mv. På det sättet kan jag läsa negativa redox. MEN, när jag testade volttalen direkt från pH elektroden så stämde det inte att spänningen blev:  0-((pH-7)x58)....varför förstår jag inte, men det betyder att jag inte kan använda den metoden att lura Apex

2) Den andra är att koppla om ORP elektroden, med ett par BNC-kontakter, så jag kopplar plus till minus o minus till plus. Först kontrollerade jag att mäta volttalet med en multimeter direkt på ORP elektroden. Mkt riktigt så visade multimetern exakt samma volttal som Aexdatorn visar som redotal, dvs det är rätt o slätt en voltmätare direkt på ORP elektroden. Därför så kommer det ju funka, med att bara koppla om polerna från elektroden. Sagt o gjort, byggde en liten kopplingslåda som gör en crossover. Nu kommer jag när jag tex läser 200mv på Apexen, veta att det är -200mv. Vid alla positiva redoxvärden (vilket det inte borde bli i en nitratreaktor) kommer nu spexen visa "0", och vid alla negativa kommer den visa dessa fast utan minustecken. På det sättet kan jag också programmera en outlet som kan styra slangpumpen till reaktorn. 

 

 

IMG_0213.JPG

IMG_0215.MOV

IMG_0222 3.JPG

IMG_0259.JPG

IMG_0260.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS: kom på en sak: egentligen tror jag lösning 1 funkar, bara det att det bli mindre exakt, eftersom signalen från en pH elektrod som inte är splitter ny kan vara lite opålitlig och troligen för låg(vilket kompenseras med kalibrering), medans den från en orp är mer exakt längre tid...så därför stämde det nog inte helt exakt enbart på grund av att min ph elektrod är gammal, dvs det volttal den gav ifrån sig är för lågt, vilket alltså ej märks så länge jag mäter pH eftersom det har ju kalibreringen kompenserat för. Skall man göra som lösning 1 så gäller det ju att först kalibrera pH ingången med en helt ny elektrod så verkligen 58mv motsvarar 1.00 i pH osv...eller om man manuellt direkt kan ställa in det i mjukvaran, en så att säga artificiell kalibrering(tror ej det går i apex). Men känns lite onödigt att gå o köpa en ny ph elektrod bara för att kalibrera för orp-avläsning om ni förstår vad jag menar. Nu har jag ju valt lösning 2 dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svagt att ett sådant avancerat system som Apex inte klarar negativa redoxpotentialer - det är ju inte helt ovanligt att man kör anaeroba system i ett saltvattensakvarium.

Tur att jag hållet mig kvar vid ProfiLux och GHL

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, stigigemla sa:

Du kan inte använda en multimeter att mäta redox eller pH. Resistansen in på multimetern är storleksordningen 100 gånger för låg för pH och också väl låg för redoxmätning..

2 timmar sedan, Lasse sa:

Det är svagt att ett sådant avancerat system som Apex inte klarar negativa redoxpotentialer - det är ju inte helt ovanligt att man kör anaeroba system i ett saltvattensakvarium.

Tur att jag hållet mig kvar vid ProfiLux och GHL

MVH Lasse

Håller med dig Lasse till 100%. Jag blev mkt besviken på apex, för första gången.

 

Har du ngn kommentar kring detta med att gör en crossoverkoppling som jag gjort...finns det nån fallgrop i det jag missat?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, stigigemla sa:

Du kan inte använda en multimeter att mäta redox eller pH. Resistansen in på multimetern är storleksordningen 100 gånger för låg för pH och också väl låg för redoxmätning..

Det tänker jag inte göra heller, crossovern går direkt in i apexen. Finns nån fallgrop där?

Min test med multimetern var bara för att verifiera att polvändningen skulle fungera. Men @stigigemla, en fråga: Hur kommer det sig att jag då fick exakt samma mv-tal på multimetern som på redoxmätaren i apex när jag mätte direkt på elektroden? Det verkar således inte va en förstärkning av signalen. När jag igår hade 295mv i redox enligt apex, så tog jag loss elektroden från apex o mätte med multimteter direkt på elektroden..och multimetern visade typ 290mv. Då är det väl ingen skillnad mellan multimetern och apexdatorns mtning?? eller missförstår jag dig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar helt klart som att din Redoxelektrod klarar av multimetern som belastning. Eller nästan. Men när den åldras lär värdet falla mer med multimeter som belastning.

Redoxelektroden har en referenselektrod som nolla för mätningen. Den är kopplad till skärmen i ledningen och till nolla (jord) i mätaren. Den andra (inre) ledningen är kopplad till själva redoxelektroden där det alstras en spänning innanför sintrat glas. Det är den som tappar spänning vid belastning. 

Om du vänder på ledningarna så har du en mycket hög resistans i elektroden mellan vattnet och jord (i mätinstrumentet) och en mycket hög resistans mellan referenselektroden och jord (vattnet) i mätinstrumentet. Det betyder att det lätt kan induceras spänning mellan karet och mätaren. Du har en mycket hög risk att Apexen pajar redan av ett åskväder vid horisonten.

För att undvika detta i normalfallet är referenselektroden kopplad i yttre skärmen till jord i mätinstrumentet. Mätelektroden är kopplad via ledningen innanför skärmen där den skyddas från elektrostatik av skärmen och magnetiska störningar genom att innerledaren går precis i mitten innanför skärmen så att den magnetinducerade spänningen blir exakt densamma i skärmen och innerledaren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @stigigemla:Okej...ej säker på om jag fattade allt;-)...men om jag som okunnig frågar dig så här då:

1) Kommer jag kunna avläsa rätt värden med min crossover dvs om det är tex -250mv redox i reaktorn så visar apexen +250mv med min crossoverkoppling? Isåfall är jag nöjd så o kör på det

2) om nu detta funkar, finns det alltså en risk att apexen kan skadas?...apex har själva länkat till denna lösning (men kanske i o för sig inte sagt att dom står för den)

svara enkelt, annars förstår jag inte;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Lasse sa:

Det kan ju inte vara någon stor fix för apex att göra. I ghl så fins en bug i pc programvaran som inte visar negativa bör värden men det på verkar inte profiluxens egna programvara.

 

MVH Lasse

instämmer men fick ett ganska kallhamrat svar från apex:.-(

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:
  1. Jag ser det som att du får korrekta värden så länge den är hel. Alltså ingen större risk för felmätningar.
  2. Jag ser det som en klar risk att Apexen skadas vid åskväder.

He he, ett glasklart svar. Tackar verkligen för dina kunskaper här. Jag chansar nog då...men skall skälla lite på Neptunussystem emellanåt i förhoppning om att dom kommer ut med en uppdatering...för det borde väl vara en mjukvarugrej bara?....

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Lasse sa:

Vad svarade de?

 

MVH Lasse

Dom svarade mkt kort "this is not possible with apex."

sen länkade dom till en som hade gjort en crossover, men ingen info om hur det gick.

Dåligt av dom...måste ju va mängder med kunder som vill kunna mäta negativa redox

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...