Gå till innehåll

Pny's kolkällemetod


petnym

Rekommenderade inlägg

9 timmar sedan, jonasroman sa:

Ditt fosfat kan inte brytas ner i en nitratreaktor...där får du nog förlita dig på andra metoder: alger, GFO, skumning, mekanisk filtring, ev i kombo med extern kolkälla...dvs helt enkelt fysisk export av biomassa i form av bakterier o alger.

 

Jo, så är det nog, men jag är inte helt övertygad om att det är en "nitratreaktor" jag har... Mitt bakterie-refugium, eller vad vi skall kalla det, är ju öppet i överkant, så vattnet som går genom mediat borde rimligen vara syresatt. Möjligen kan mindre syrefria zoner uppstå, men jag tror att även processer som liknar de vid vanlig koldosering uppstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ormetDu skall lyssna på farsgubben.

Jag har mätt upp skyhöga fosfor och ammoniumkvävevärden inne i en anaerob bioreaktor på ett av mina jobb. Jag vet andra som gjort samma saker nere i jauberbottnar som matats med extern kolkälla.

Jag kan inte förklara detta i fina ordalag om hur det går till men i det fall jag följde under ca 10 år så hade vi värden på inkommande på totalfosfor ca 3-4 ppm, På utgående något ppm lägre. Mitt i bioreaktorn hade vi värden upp mot 2- 300 ppm totalfosfor. Under 10 år så tömdes denna reaktor aldrig på något slam.

Rätt konstruerad så skulle det vara möjligt att suga ut den anrikade fosforn från systemet i en anaerob bioreaktor. Ett sätt att bygga den är att ha en vattenspalt under siporaxen.

Om man tänker lite så är det inte så konstigt. Sätter du inte till någon extern kolkälla så måste ju kolet i den alstrade koldioxiden från den anaeroba nedbrytningen tas någonstans ifrån. Eftersom man vid det laget bara har en biomassa av bakterier så kommer det att bli fosfor och kväve över - som inte binds i ny biomassa (kolbrist). Detta fosfor och kväve binds fast i den anaeroba miljön - den blir en näringssänka helt enkelt. det här sker i sediment över hela värden. Märk nu att jag talar om fosfor och kväve (kvävet i form av ammonium). Det är en anaerob miljö vi är i - därför bildas ingen fosfat eller sker ingen nitrifiering.

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, jonasroman sa:

I ett biologiskt system, filter, eller i ett akvarium, kan vi såklart aldrig styra så bakterien bara får organisk mat utan kväve o fosfor, utan dom kommer hur vi än bär oss åt mer eller mindre även konsumera organiska molekyler som innehåller n o p, o således frisätts ammonium o fosfat. Processen kallas för mineralisering, och är en oundviklig följd av att bakterier äter på organiska stora molekyler.

Tack Jonas för denna information. Om man skulle korta ner detta lite och förenkla för en lekman: Processen där bakterier tar till sig organisk N&P & släpper ifrån sig inorganisk N&P kallas mineralisering. (I just detta sammanhang)

 

Stämmer detta?

 

Vad är slutprodukten i mineraliseringen? Jag tror mig ha läst till att det ofta blir salter.

 

I mitt inre öga så ser jag hur "mineralisering" lämnar efter sig korn av N/P-salter som ligger på botten och kan sugas ut. Men det är bara för att Mineral för mig är hårda kristaller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, ja körde med plenum under DSB bädden. Där dosade ja VÄS och fick hög koncentration F under bädden. 

 

Läser man ovan så kan man tro att vi syslar med rymdforskning.

 

Skriver om det på ren svenska ikväll :):)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, petnym sa:

 

Jo, så är det nog, men jag är inte helt övertygad om att det är en "nitratreaktor" jag har... Mitt bakterie-refugium, eller vad vi skall kalla det, är ju öppet i överkant, så vattnet som går genom mediat borde rimligen vara syresatt. Möjligen kan mindre syrefria zoner uppstå, men jag tror att även processer som liknar de vid vanlig koldosering uppstår.

Men om du ej exporterar ngt rent mekaniskt kan det inte va via den vägen du i första hand får nitratsänkning...there is nothing such a free lunch....skall du odla bakterier och via deras assimilering exportera N o P måste du också exportera, avlägsna bakteriemassan  fysiskt sen. Om ditt filter är orört dvs du ej gör rent det=avlägsnar biomassa, o ej  skakar det så biomassan därmed avlägsnas sen i skummaren o mekaniska filter, så finns bara denitrifikationen kvar som mekanism. Du har säkert syrefria zooner precis under biofilmen på  den siporaxen som ligger längst ner. Där tror jag denitrifikationen sker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, ormet sa:

Tack Jonas för denna information. Om man skulle korta ner detta lite och förenkla för en lekman: Processen där bakterier tar till sig organisk N&P & släpper ifrån sig inorganisk N&P kallas mineralisering. (I just detta sammanhang)

 

Stämmer detta?

 

Vad är slutprodukten i mineraliseringen? Jag tror mig ha läst till att det ofta blir salter.

 

I mitt inre öga så ser jag hur "mineralisering" lämnar efter sig korn av N/P-salter som ligger på botten och kan sugas ut. Men det är bara för att Mineral för mig är hårda kristaller :)

Exakt!:-)

Slutödet för ammonium o fosfat, dvs resultatet av mineralisering kan ju va lite olika.

För ammonium kan det ju va: Går vidare in i nitrifikationen o blir till slut nitrat, eller konsumeras o bli till organiskt kväve igen(=assimileras) av alger eller andra bakterier(som företrädesvis matats med kolkälla utan N o P, kolkällemetoden).

För fosfat delvis samma sak, konsumeras o blir till organiskt fosfor igen(=assimilering) av alger eller andra bakterier(bakterier(som företrädesvis matats med kolkälla utan N o P, kolkällemetoden). Eller binds upp kemiskt i Kalkmaterial, o säkert fler kemiska oorganiska bindningar jag ej känner till.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, ja körde med plenum under DSB bädden. Där dosade ja VÄS och fick hög koncentration F under bädden. 

 

Läser man ovan så kan man tro att vi syslar med rymdforskning.

 

Skriver om det på ren svenska ikväll

Hur byggde du upp detta? Hade du rör ner till bottnen då eller?

Du har inte några foto på hur det såg ut?

/ Michael

Micke via tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fyllt på ny fosfatremover då jag börjar inse att det nog är en denitrator bestående av siporax (som matas med koldosering), snarare än en reaktor för "remote carbon dosing" jag skapat. Vilket betyder att jag får nöja mig med att den reducerar nitrat, vilket inte är att förakta! Men att jag får lösa exporten av fosfat på gammalt hederligt sätt. Börjar snegla på algaescubbers igen.

 

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
18 timmar sedan, Dimorb sa:

Hur högt flöde har du in i ditt filter? Hur högt internt flöde har du "i" filtret och leder du utgående vatten direkt till skummare?

Flödet in/ut är uppskattar jag till några hundra liter/h (svårt att säga då den är kopplad till en manyfold). Det interna flödet är större, ca 1000 l/h (Drivs av en Eheim compact 1000). Att leda utflödet till skummaren för syresättning hade varit en bra idé men det är tyvärr inte möjligt för mig.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pny_ps120-6389b2000.jpg

Siporax.

 

pny_ps120-6387b2000.jpg

Jag har min siporax i nätpåsar för att lättare kunna ta ur dom för eventuell rengöring.

 

pny_ps120-6384b2000.jpg

Utlopp för återcirkulerande vatten (PVC) och utlopp för kolkälla (vit slang) under en perforerad akrylplast-skiva som ger ca 2 cm utrymme under filtermediat.

Inflödet av nytt vatten sker via en liknande PVC-böj i andra änden av filterfacket.

Utflöde av vatten sker genom några hål i filterfackets övre del.

 

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...