Gå till innehåll

Osmos... igen...


Keller

Rekommenderade inlägg

Ja, jag har uppenbarligen lite svårt att släppa det här med Osmos. Det är trots allt en chansning att köra med kranvatten och att plocka bort den möjliga felkällan kanske inte är helt efterblivet... 

 

Jag skulle dock behöva veta hur man installerar en sån där grej. Säg att man har en vask i en tvättstuga där det skulle funka att gömma undan en mindre anläggning. Hur gör man rent fysiskt? Brukar det följa med grejer för installationen och behöver man vara Super Mario för att klara av det (rörmeck). 

 

Tips och råd mottages med stor tacksamhet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver en stycke kallvattenskran eller ledig blandare med skruvgänga samt ett avlopp. En vask fungerar nog utmärkt. Osmosen i sig kopplas med speciella hårda plastslangar som kläms fast. Jättelätta att använda när man pillat något minut och kommit underfund med hur de fungerar.

 

Den enda riktiga kopplingen du behöver är den som fungerar som övergång från din kallvattenskran till osmos slangen. En sådan säljer dock de flesta som säljer osmos enheter. Det ser ut som en gardena koppling ungefär. 

 

Den här fungerar om du vill kunna använda vasken normalt men ändå har osmosen inkopplad hela tiden. Annars en sådan här: http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=67&product_id=152

 

Bara skruva och trycka i slangarna, rörmockeri på lägsta nivå :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, mikoto sa:

Den här fungerar om du vill kunna använda vasken normalt men ändå har osmosen inkopplad hela tiden. Annars en sådan här: http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=67&product_id=152

Om Keller har fått svar på sin fråga så kanske han ursäktar en kapning?

Rekomenderar ni någon av de små osmossystemen från den danska siten eller finns det andra som är mer prisvärda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapa på. Ingen fara, allt som handlar om Osmos är giltigt i tråden tycker jag. 

 

Jag får kolla upp bästa kopplingen för just min situation tror jag. Om jag ska göra investeringen av osmos vill jag att det ska bli snyggt och bra gjort från början. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, mikoto sa:

Använder du den bara som en adapter? Isf är det så jag gör med, fungerar kanon för mig. Det är ju en plastgänga med packningar. Fungerar bra för mig :-)

Ja precis, originalgängan var för stor (amerikanska mått gissar jag) så jag chansade och handlade på Biltema och det funkar perfekt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Okej, well då har även jag, den rabiata osmosmotståndaren (okej, liten överdrift), fallit till föga och beställt en osmosgrunka. Det ska bli kul att se om jag klarar av att koppla in den... samt undvika stekpannan som frugan svingar mot huvudet där jag sitter och hukar i tvättstugan för att skruva dit en koppling på kallvattenröret till tvättmaskinen. 

WAF - faktorn kommer få sig en prövning. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser kopplingen som följde med ut förresten. Den skulle jag kunna skruva dit på en kallvattenskran, men eftersom den idag är kopplad till tvättmaskinen kan det föranleda en del konflikter med övriga hushållet. Får nog ta en tur till K-rauta eller nåt o se om det finns en som har likadana kopplingar på båda sidor så att vattnet kan gå igenom till tvättmaskinen även fall man monterat på den. I mellan röret och tvättmaskinens anslutning alltså. 

IMG_1687.JPG

Eller också köper jag nåt för kranen men det vore smidigare att alltid ha den inkopplad och bara en liten kran som man kan vrida på när den ska användas. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kapat till en bit extra rör och satt kopplingar i båda ändar. Förlängde det befintliga röret till toavasken (i ditt fall tvättmaskinen) med den biten och satte kranen där. På så vis har man inte förstört det fasta röret om man nu skulle ta bort osmosfiltret, t.ex. vid flytt.

Ja, det fungerar som en kran. Ett spetsigt stift gör hål i kopparröret, stiftet passar sedan exakt i detta hål och tätar när man stänger kranen. Jag är väldigt nöjd med funktionen.

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japps det verkar stämma. :) 

Nu läcker det från RO - röret, och den kopplingen var ihopsatt på fabriken så det är inte mitt fel. Måste skruva bort o kolla. Jag var så så nära att komma igång med produktionen men när vatten kom upp till det röret så började det läcka. Fan! 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så man skruvade av den ingången samtidigt som man skruvade ihop röret alltså. Då vet jag det. Det blev att rycka loss röret och skruva i den för hand o sen sätta i röret igen. 

TJOHOOOO! Det produceras RO-DI vatten för första gången någonsin på den här gatadressen! :D 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen förresten Mats! 

Tack också till den korrumperade polisen för tipset om Vertex samt Drakfisken för helt sjukt snabb leverans. Beställde lunchtid på torsdagen och kunde hämta upp grejerna vid lunch på fredagen. Mycket uppskattat! 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken va stolt jag är att ha fixat det där. Jag sjöng "handy man" (tänk candy man) för frugan o rörde mig lite sexigt. Dessvärre blev inte reaktionen som jag hade hoppats. Gapflabb är sällan ett bra tecken. Men men, ungarna var ju vakna o så. 

Jag är ändå skitnöjd. Vilken grej. Jag har gått från anti-osmos till RO-DI - the Man... :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...