Gå till innehåll

Hjälp och tankar om uppsättet!! - KARANTÄN!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har startat ett karantänskar utan inkörning och behöver lite råd i vad som sker.

Jag hade ett 250 liters akvarium ståendes med inte så bra vattenvärden och "vanlig" fragginredning som t.ex. raster och små fragghyllor. Detta tömdes på vatten och fylldes upp med osmosvatten och salt för att fungera som mottagsstation för kommande fiskar.

Nu har fiskarna kommit och jag har stoppat ner dem. Efter en natt så lever alla men jag tycker de flämtar och pustar mycket.

Jag kör 2 x bubbel magus NACQQ för filtrering och syresättning samt 1 x Tunze 6020 som cirkulation  tillsammans med LED i blått och vitt.

Nu till frågorna.

Min tanke var att låta fiskarna gå i karantänen och äta upp sig i 2-3 veckor och att jag under den tiden skulle köra en sorts tank transfer genom att byta ut 50% av vattnet varje dag. Detta tänkte jag skulle leda till att jag exporterar bakterier och fiskarna bygger upp sig inför mötet med övriga. Vattenbyten för att hålla vattenkvaliteten i schack.

Idag.. dag #1 är vattnet väldigt vitt/grått och jag är som sagt rädd för att fiskarna pustar för mycket för att allt skall vara normalt. Vad anser ni att jag bör göra? Fullföra planen? Ser ni några brister i planen? Eller bara flytta över dem direkt till det stora akvariet?

Varför blir det vitt i karantänen?

Tacksam för snabbt svar.

Med vänlig hälsningar Andre

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina vattenbyten kommer inte göra något för Vita Prick eller några andra vanliga parasitsjukdomar. Så som sjukdomsförebyggande gör din metod ingen nytta.

Jag hoppas att du mäter ammonium nu hela tiden. Det kanske går att hålla tillbaka nivåerna med 50% vattenbyten ... jag vet ju inte hur mycket fisk det är i dina 250L heller. Men det känns lite vanskligt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo.. när man har ett rent akvarium utan inredning på botten och slammsuger hela botten samt byter 50% varje dag så suger man ut parasiterna när de är i det återbildande stadiet så det är en helt legitim metod. Det är en utav de metoderna som i störst utsträcknign fungerar. Den tillsammans med koppar eller hypo.

http://www.reefsanctuary.com/forum/index.php?threads/marine-ich-myths-and-facts.23132/

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men helt riktigt med ammoniaken. Tänkte mig inte tillräckligt noga om så nu är fisken i det stora och jag kör PoT för att förvilla de aggressivaste av kirurgerna.

Det fungerar bra MEN jag ser tecken på förgiftning och undrar om det är något mer än extra syresättning som kan göras för att de skall må bättre?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har de varit ammoniakförgiftade så andas de mer i upp till en vecka efter förgiftningen. Men det blir bättre för varje dag.

Tråkigt är att det är lätt att förväxla med gälparastier. Men då brukar gälarna svullna upp.

 

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort så här när jag karantänar: Detta gäller för 2st fiskar. Karantäna fiskarna separat! Gammalt vatten från ett inkört akvarium. (Glöm inte den vanliga dropp acklimatiseringen.) Jag har en glas skiva som delar av karantän karet i två lika delar och jag använde mig av en stor rund vas till den minsta firren som jag placerade i mitten av karet. Jag gör 100% vatten byte (med vatten från inkört akvarium, helst från det akvariumet de ska i) vart annat dygn. Någon gång har jag gått över tiden och bytt när jag fick tillfälle den 3:e dygnet, men försök att hålla dig inom ramen 48 timmar. Annars riskerar du att gå över tiden. Mina går 2 veckor extra i karantän EFTER sista tecken på prick. Du ska desinfektera den del med det förbrukade vattnet med klor eller etika. Jag använde mig av en halv kapsyl klor, vispade runt, lät stå i en timme. Där efter tömde jag vattnet med klor i och sköljde tre gånger med vanligt kran vatten, torkade rent med trasa, låt luft torka tills dags för "tranfer". Det bör tilläggas att jag du måste även tvätta doppvärmaren. Jag hade två uppsättningar (av allt) så jag lät ena ligga i en vas med RODI vatten i två dygn. 

Det bör också tilläggas att du behöver inte fylla akvariet med vatten hela vägen upp. Det räcker halv vägs eller under halva. De ska bara simma bekvämt. Använd bara luftslang för cirkulation. I och med att jag lade glas cylindern inuti det större karantäns delen värms det vattnet upp av vattnet på utsidan på så vis håller jag nere antalet doppvärmare. 

På det här viset gör du små vatten byten från det stora karet utan för stora svängningar på vatten värden. 

Den här metoden har funkat 100% för mig de gånger jag har gjort det och jag använde inga medicineringar. Syntes ingen stress på fiskarna vid flytt började äta direkt, det verkade som om de visste vad som skulle ske så fiskarna blev lättare och lättare att fånga (jag använde en plast mugg med borrade hål i botten för att dränera ut vattnet). Lycka till. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...