Gå till innehåll

Lido 120, budget


Emil L

Rekommenderade inlägg

Skapar väl en tråd jag med. Kommer dock bli ett rätt långsamt projekt då jag handlar mycket på ebay.. Har endast detta ännu:

Juwel Lido 120
Sump 25L, för tillfället en plastback=)
Hemmapulad bänk
Belysning, "Kina" led, 165w wifi styrd
Returpump, Jebao DC2000
Juwel orginalpump 500L/H
 
Orginalbelysningen åkte bort först. Den bedrövliga filterboxen tänkte jag först slita bort men då den har två fack kommer jag använda orginalpumpen och värmaren i ena och ytavrinning vidare till sump i andra. Kommer inte borra så det blir nån pvc lösning. 

Stenen är 8-10kg "sansibar rock". Var osäker på om de är har mycket fosfat så de fick bada i saltsyra för att lösa upp det värsta. Kommer fylla på med lite ls när jag startar upp. 

 

1.JPG2.JPG4.PNG5.PNG6.PNG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Keller sa:

Lycka till med uppstarten. Det är många som startar med Lido. 

Vad är det du har lagt i botten?

tack! Höll på att böka runt med stenarna utan vatten i så jag la i två tunna skärbrädor som skydd, kändes tryggare=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-04-19 at 16:08, Pontus Enbom sa:

Spännande! emoji4.png Behåll filterfacket. Funkar bra att ha GFO och kol så sparar du några kr på att slippa köpa de emoji6.png

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Det blir kvar. Men kommer inte att ha plats för mer än pump och ytavrinning i den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Rameau sa:

Läskigt med hävert, jag skulle ha kapat röret ner i akvariet så att det inte kan suga mer än vad som ryms i sumpen. Alternativt täpp till botten på det större röret. :)

Det grövre grå röret är pluggat. Den stannar när det slutar rinna över i det och startar när det fylls igen. Annars hade jag sovit dåligt=)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-04-21 at 08:12, Rameau sa:

om det blir stopp i rören, klarar visningsdelen att ta volymen som finns i returpumpens del av sumpen? :)

Relevant fråga, funderat på hur jag ska lösa det. Har inte bestämt om det blir några fack i sumpen än. Om jag kör utan tänkte jag palla upp returpumpen så den inte kan tömma sumpen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har inte hänt mycket på denna front men fick iaf för mig att prova göra en enkel s.k. "shadow box" eller upplyst bakgrund istället för enfärgat. två skivor plexiglas, en vitmålad och en "frostad", blå led-list och lite aluminiumfolie. Om man orkar hålla bakrutan ren så tycker jag resultatet blev helt ok. Blir en helt annan djupeffekt! Svårt att fota blåljus med telefonen, ser mycket bättre ut i verkligheten

IMG_0499.JPG

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering.

 

Är inne på dag 11 efter uppstart. Kört igång med två små clownfiskar och två små kenyaträd (eller Cladiella?) från dag 1. Har inte mätt något annat än salthalt och temp tills idag.

 

Värden idag var 
Salt 1.024
Temp 26
Nitrat ca 25 svårt att se
Fosfat 0  

 

Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna som nu mest gått över till sanden. Fortfarande rätt lite. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan. Tänkte sakta börja mata lite mer. Fiskarna ser ut att må fint även om det tog drygt en vecka för dem att sluta spendera all sin tid upp och ned i längs hörnen. En av dem fick av misstag en skräckhelg i den trånga avrinningen. Nu har de lugnat ner sig förutom sin "spasm-dans" mot varandra. Nån dominansgrej om jag fattat rätt.

 

Kenyaträden var en chansning. De mådde bara bra i en dag. Efter det har de blivit mindre och dragit ihop sig totalt till blå-lila kottar..  Nån form av liv är det dock fortfarande..
Var det för brutalt att låta dem vara med om en uppstart? 
Bör jag ta ut och ha i en separat behållare eller låta dem vara och se om de överlever?

 

Dag 1

IMG_0556.JPG

IMG_0557.JPG

 

 

Dag 11, ledsna kottar

IMG_0580.JPG

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kört i drygt 4v nu

 

nitrit har legat på 0,1 i en vecka men har nu minskat till 0,025. 

Fortfarande viss grumlighet i vattnet, syns på kvällen om man lyser med lampa från sidan. 

Knappt några kiselalger kvar, inga gröna ännu

 

kenyaträden ser fortfarande ut som broccoli efter 4v, andra djur ser ok ut.

 

Temp 27

salt 1.023

Nitrit 0,025

ammonium omätbart

nitrat 7,5

fosfat omätbart

 

2 clowner

3 eremiter 

sandsjöstjärna 

Rörmask

kenyaträd

 

 

 

image.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
On 2016-04-18 at 23:25, Emil L sa:

Skapar väl en tråd jag med. Kommer dock bli ett rätt långsamt projekt då jag handlar mycket på ebay.. Har endast detta ännu:

Juwel Lido 120
Sump 25L, för tillfället en plastback=)
Hemmapulad bänk
Belysning, "Kina" led, 165w wifi styrd
Returpump, Jebao DC2000
Juwel orginalpump 500L/H
 
Orginalbelysningen åkte bort först. Den bedrövliga filterboxen tänkte jag först slita bort men då den har två fack kommer jag använda orginalpumpen och värmaren i ena och ytavrinning vidare till sump i andra. Kommer inte borra så det blir nån pvc lösning. 

Stenen är 8-10kg "sansibar rock". Var osäker på om de är har mycket fosfat så de fick bada i saltsyra för att lösa upp det värsta. Kommer fylla på med lite ls när jag startar upp. 

 

1.JPG2.JPG4.PNG5.PNG6.PNG

Hittade denna. Inte wi-fi men vad tror du?

http://www.ebay.com/itm/EVERGROW-165W-LED-Aquarium-Light-Full-Spectrum-for-Grow-Coral-Reef-Fish-Tank-FTD-/282435719122?hash=item41c27b0fd2:g:F0QAAOSwWkJY89KP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Freddesss sa:

 

Tror det var denna jag köpte:

 

https://www.aliexpress.com/item/Stocks-in-Germany-Warehouse-High-Quality-165W-Aquarium-Tank-Lighting-LED-Best-Color-Ratio-for-Coral/32286312448.html?spm=2114.13010608.0.0.CMbfY5

 

Tog då ca 4 dagar sen levererade de vid dörren. Vet ej hur det är nu.

Den du länkar till blir säkert bra. Skulle själv sakna wifi då man inte kan dimra ner automatiskt utan, men priset är ju typ det dubbla. Dock verkar något glappa för ibland (sällan) så slår den vita kanalen igång på lägsta nivån mitt i natten. Ser ut att vara typ samma fördelning på den "vita" kanalen i din länk. Har själv bytt ut några då jag upplever ljuset för gult. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...