Gå till innehåll

Ännu en rekommendationstråd. Vilken skummare?


Keller

Rekommenderade inlägg

Det här med skummare är sjukt skumt. Det finns en miljard modeller och det är inte lätt att veta vad man ska ha. 

Jag har lite löst börjat kolla efter en ny skummare. Kör BM Curve 5 idag och behöver något för ca 350 liter vattenvolym. Mina kriterier är väl som för alla att den ska vara hyfsat effektiv och så tyst som möjligt. Budget 3 - 4 tusen. Jag skulle nog säga medelbelastning ungefär. 

De jag har kollat på är: 

Aqua Medic aCone 1.0 EVO

Vertex Omega 150 (specad till 150 liters akvarium, förvisso högbelastat men ändå. Den borde väl klara mycket mer?)

Tunze DOC 9410

Deltec SC1455 eller SC1456 (vad är det för skillnad på dessa?)

Deltec SC1660 

 

Så mycket tips o råd som möjligt är välkommet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har endast erfarenhet av Deltec SC-1456 av de du radar upp och jag är mycket nöjd med min. Den är tyst i mina öron, hörs bara när man öppnar luckan till möbeln. 
Skillnaden är egentligen bara att 1456:an kommer med en ställbar pump, det gör inte 1455:an.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med en Coral Box och är väldigt nöjd. gick från Royal exclusive  till Coralbox (jebao? ), så jag har väl nedgraderat mig ett par nivåer.

jag är inte missnöjd med CB och den funkar mycket bra! hade inga höga förväntningar heller, så... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske inte är någon större skillnad på dessa? 

Jag känner mig lite tyskifierad (och det beror inte bara på innehållet i ölkylen) så jag kommer nog inte köpa Coral Box, men tack för tipset. Med tanke på RW-8:orna så ser man ju att Jebao faktiskt har förfinat sina grejer en hel del. Så det vore antagligen ett väldigt prisvärt alternativ. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även tyska ATi har gått över till Jebao-pumpar i sina skummare. ;)

Jag kör en Coral Box D500 till mina 200 liter och den drar ut ett mörkt gegg och är väldigt enkel att ställa in. Kan även tillägga att jag säljer dem så du får ta mitt inlägg som du vill, men jag lär inte byta skummare på överskådlig framtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Coral Box D300 DC till mitt kar på 350 liter (skummaren är lite underdimensionerad men det beror på trångt i sumpen). Jag har kört den några veckor och är mycket nöjd. framförallt så är den supertyst, i alla fall i jämförelse med min tidigare Tunze 9410.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att jag själv är skyldig till ett misstag här. Vertex Omega är rate'ad till 150 gallons, inte 150 liter. Omräknat till liter blir det cirka 550 liter. Så den kan absolut vara med i urvalet. Jag har uppdaterat det på på www.drakfisken.se nu. :(

Ett annat alternativ är Grotech HEA 150S som drivs av en Eheim-pump och Eheim gör ju riktigt bra pumpar.

Tunzes skummare är lite annorlunda uppbyggda men har även dem en riktigt bra skummarpump till ett vettigt pris. De ska vara lite "skonsammare" än skummare och inte skumma bort lika mkt micro-liv... men det är svårt att säga hur stor skillnaden är i verkligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Coral Box d500 till 270 l och är mycket nöjd. Körde BM curve 5 förut och skillnaden med den är stor, CB skummar bättre och är betydligt lättare att ställa in. Dessutom är den tyst.

Jag har råd att köpa en dyrare skummare men ser faktiskt ingen poäng med det, finns liksom inget mer att önska.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta även på Reef Octopus (Octo) och deras timglasformade Classic-serie. Oerhört tyst skummare som drar ur en mörk fin gucka. Lätt att ställa in när den väl är inkörd. Jag är ruskigt nöjd med min Classic 152-S. Kommer i helgen att uppgradera till storebror Classic 202-S. 

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Ouscazz sa:

Titta även på Reef Octopus (Octo) och deras timglasformade Classic-serie. Oerhört tyst skummare som drar ur en mörk fin gucka. Lätt att ställa in när den väl är inkörd. Jag är ruskigt nöjd med min Classic 152-S. Kommer i helgen att uppgradera till storebror Classic 202-S. 

Vart fick du tag i den? ( Classic 202-s)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...