Gå till innehåll

BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Spännande, jag har samma sak med min skummare tjockt lager på halsen på insidan men bara te-färgat i koppen...känns som den lägger av när halsen fyllts på

Jo, och drar man på mer så skummar den över. Sitter det i halsen så är det ju trots allt borta ur karet, men hade helst sett att det hamnade i koppen, där det ska vara.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade lite i förra inlägget så vi tar ett kompletterande...

Har fått på luckor på bänken. MDF som jag klistrade på dekorplast på. Mässingsbeslag på hörnen (sitter inte på på bilden) så att de inte blir så nötta då man tar av/på luckorna och de sitter fast med helt vanliga magnetlås á la köksluckor (4st/lucka). Man hör ff Tunzes 3155 ATO på övervåningen, men inte lika högt. Jeebuz vilket tröskverk till pump det är på den! 

 

FTS med nya luckorna.JPG

 

Har flyttat ner min lila Montipora Undata-fragg som suttit halvvägs upp på vänstra pelaren för den har börjat se blek/brun ut på nåt ställe. Den såg fin ut länge (flera veckor), men för en vecka sedan började den bli knepig. Vet inte om den sitter för ljust, men har satt den invid botten för att se hur den blir... Tycker den borde visat symptom tidigare om det var ljuset, men börjar så här så får vi se.

Ljuset har jag f.ö. väldiga problem med att kunna avgöra vad som är bra eller inte! Jag kör Ecotechs program 'LPS/Softies' på 70% (justerade intensiteten efter hur knapparna (zoa) längst ner såg ut; var de långa ökade jag sakta tills de var "normallånga" och det var på 70% jag hamnade då). Tiden är den förinställda, tror det var 9h.

 

Mätte lite idag med för att justera Ballingen innan jag åker bort i en vecka och jobbar, och det blev jag ju inte klokare av... Mg har minskat i en takt som jag inte varit i närheten av tidigare. Även Ca har minskat fortare än förr (och KH var några tiondelar högre än för fyra dagar sedan, så den pumpen är minskad). I den bästa av världar så skulle jag vilja tro att det är pga att tillväxten börjat få fart iom stabilare värden, men det vågar jag inte tro...

Ska jag följa receptet så behöver jag i med 4800ml/dag (65g pulver/dag) med Mg-lösning och den storleken på behållare har jag inte! Och jag kommer vara borta i sju dagar nu utan möjlighet att mäta, så jag gjorde så att jag tog hälften av det och räknade om/blandade lösning (kör både Ca och Mg i samma behållare/kanal) dvs 32g/dag. Enl. kalkylatorn skulle dosen ökas till 138ml/dag (uträknat på Ca) men även här drog jag ner lite till 100ml/dag. Iom det så borde jag hamna nånstans mitt i...kommer kanske/troligen att minska under veckan men det borde heller inte hamna skyhögt om uppmätt förbrukning inte stämmer till fullo.

 

Mitt Triton-test har jag ff inte hört något ifrån. Det är nu sju dagar sedan jag skickade in det, och har inte fått någon som helst reaktion...inget mail på att det anlänt, 'barcode' står ff bara som 'connected'. 'status LAB' har en gul prick bredvid sig och det har jag inte lyckats hitta vad det betyder... Labbet är inte igång? Mitt prov är inte analyserat? Hittar ingen förklaring på vad det står för...

Edit: nu kom mailet att de har mottagit provet.

 

Eftersom jag är rätt bekväm av mig (bekväm, inte lat! Det är skillnad på dessa!) och anser rent allmänt att saker som behöver göras ofta skall göras så de går så lätt som möjligt att göra, så har jag skaffat en automatisk vattenbytare (Reefloat AWC93). 

Fördelar: inget släpande fram/tillbaka av två 108l plastbyttor. Inget slask med slangar. Ingen förvärmning av bytesvattnet.

Nackdelar: kostar lite i inköp. Kan inte suga sand/cyano mm i samband med vb (men det gör jag isf med en 30l hink vilket är betydligt smidigare). Visst svinn då behållaren på 93l kopplas in och blir en del av systemet. Runt 14l/byte blir svinn om jag minns rätt, men kostnaden för de hektona salt uppvägs grovt av smidigheten.

Ett byte tar 4h med minimal insats av mig (rulla in/ut och sätta på pumpen, det är vad jag behöver göra). Perfekt då det finns en bäbis i huset!

 

IMG_3472.JPGIMG_3476.JPG

 

I övrigt så har jag faktiskt gjort en sak som jag normalt inte brukar göra...jag har ändrat på något jag redan bestämt mig för! Jag startade med det uttryckliga målet att ha drakfisk...P. Volitans för att vara exakt då jag anser att Volitans är den "riktiga" drakfisken. Dock så har jag under resan blivit mer och mer fascinerad av koraller, och vill nu ha mer lps och även sps än vad jag gjorde i starten (majoriteten av koraller var tänkt att vara mjukisar från start). Skitiga drakar och stenkoraller är ju inte helt lätta att kombinera, så jag har nu ändrat mig....jag kommer att ha en drake i karet, men det kommer bli en P. Radiata, som är mindre vilket gör att jag även kan ha fler andra fiskar, och den skitar inte ner i samma omfattning.

Apropå mjukisar så behöver jag skaffa lite sådana med, nån Lobophyton o dyl, men i butik finns det knappt några! Mjukiskaren brukar vara i princip helt tomma alternativt nerlusade av glasrosor mm. Jag får nog vara lite mer uppmärksam på privatannonser så kommer det att ordna sig vad det lider... 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret från Triton lab har kommit. Tycker det ser helt ok ut faktiskt!

Jod är lågt, men det hade jag lite på känn och det tillsätts i Ballingen redan så det borde gå upp till nästa test.

Koppar har jag tydligen högt av, men jag har inte tillsatt något sånt medel så man kan väl anta att det sitter i stenen? Räkorna och snäckorna ser dock inte ut att må dåligt, men är det så högt att jag borde göra en ansats att få bort det? Vore tacksam för åsikter om det.

Krom och barium är även de höga (barium ganska ordentligt över setpoint), men det måste jag läsa på lite för att se vad det kan ställa till med.

Fosfat lite åt det låga hållet, men jag har redan minskat mängden GFO (har hälften så mycket nu) då jag bytte media sist så det är antagligen högre nu... 

Mätte nitrat med Salifert i veckan och det håller på att gå ner igen (doserade upp det lite för jag ville se om fosfaten ändrades) och ligger på ca 10ppm nu.

 

Annars så minskar fulager sakta...bakgrunden är inte hårig längre, det växer ff på den men inte lika vilt, och sanden är inte lika brun som förr. Hittar nån enstaka glasros då och då som får en insmörjning med Aiptasia-X. Copepods har ökat explosionsartat och virvlar omkring i vattnet och på glaset. Hittade en liten, liten röd rörmask(?) på en sten. Den sitter lite illa till och är så liten ff så det är svårt att se, men är rätt lik Serpula sp. Jag gillar såna maskar och deras plymer så jag håller tummarna! Köpte även en rörmask (Sabellastarte) för ett tag sedan, som invigde det nya hemmet med att krypa ur sitt tunna rör och bygga ett nytt rör av sanden. Naturligtvis ville den inte bo där jag ville ha den, utan den har lagt sig några dm därifrån.

Letar efter lite mjukisar, främst färgade lobophyton och sarcophyton, så om ni har en ni vill bli av med (helst mer än bara en fragg) - hojta till! Är ganska ofta i Sthlm, så jag kan gärna hämta där.

 

Just för tillfället känns det som att det går åt rätt håll iaf.

 

161026.pdf

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hitta info om för mycket krom i vattnet var lättare sagt än gjort! Det verkar vara rätt ovanligt, och inte finnas något riktigt vedertaget sätt att få bort det. Postade på R2R och fick lite (vaga) svar...troligen är mina halter (3.11ppb) inget att oroa sig för på kort sikt iaf. Som metod att ta bort det föreslogs Metasorb eller poly-filter då iaf det första tar bort selen (SeO4) som kemiskt är väldigt likt krom (CrO4). Verkar vara eBay som gäller för att få tag på det då jag hittar inget ställe i Sverige som säljer det... Triton Detox tar bort tungmetaller, men kan inte hitta något om just krom, och mina kopparhalter (7ppb) är inget akut.

Dock tänker jag avvakta iaf ett Tritontest till innan jag gör något åt det för att se om det ökar eller minskar...

Gick igenom värdena lite mer noggrant och rent generellt ligger många spårämnen (Zn, Mn, Fe mm) på minussidan även om de är grönmarkerade. Ska göra lite mer regelbundna vattenbyten ett tag framåt för att se om de kommer upp lite.

Börjar fundera om mitt massiva cyanoutbrott i uppstarten åt upp väldigt mycket ämnen som är bra att ha? Att jag har lågt av både jod och järn kan nog förklara lite varför mina macroalger mår skit! Jod tillsätts redan i Ballingen, och jag funderar på att byta ordningen på GFO och aktivt kol i reaktorn nästa mediabyte (har båda i samma reaktor med GFO nederst) för att ev. läcka ut lite järn. Kanske gör skillnad..?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast för att få bort krom och höja spårämnen måste väll ändå vara att göra lite större vattenbyten under en tid.

Visst är det så. Har inte grejor att göra 30-40% vattenbyten (200 liter) just nu men täta, mindre (15%) byten tillför ju iaf spårämnen även om de inte får bort oönskade ämnen så effektivt.

Blir det så att rediga vb är det som krävs så får jag helt enkelt skaffa ordentliga baljor, men vill invänta fler tester så jag ser vart trenden går.

De svar jag fått är ju att 3.11ppb Cr inte bör vara något att oroa sig över (av Randy Holmes-Farley, så jag lägger rätt stor tyngd på det svaret), så innan jag vet mer så sitter jag lugnt i båten (även om just vattenbyten ju sällan är fel).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta inlägg kommer enbart att handla om positiva och roliga saker som hänt.

 

Har kommit hem efter sju dagar borta nu. Mätte för att justera Ballingen och jag låg ganska rätt på tidigare dosering faktiskt. Marginell minskning av Ca och Mg. Den största minskningen stod KH för (1,1 dKH på sju dagar), så nu är doserna (och 'receptet' på Ca/Mg-dunken) justerade en gång till. Blandat i 5l-dunkar nu så det håller sig ett tag. Jag får ösa i kopiösa mängder Mg, men om jag läst rätt så kan det i början binda sig till ytan av stenen så det är inte ovanligt att ha ordentlig förbrukning av detta. Detta tycker jag är roligt.

 

Min Rasta-zoa har fått en ny polyp så nu är det fem stycken. Detta tycker jag är roligt.

 

Gonioporan, Caulastrean, Fungian och båda Acanthastera är väldigt "köttiga" och är ofattbart klara och starka i färgerna. Detta tycker jag är roligt.

 

Gjorde ett vattenbyte idag. Då jag höll på att tömma tanken (på vattenbytaren) så ser jag något på botten på den. Trots att det sitter en sil på insuget och två fina filtermattor mellan insug/tank så kryper det runt en Stomatella på knappa centimetern på botten! Hur i glödheta h**vete har den hamnat där??! Tanken har varit stängd (och då menar jag verkligen stängd - kranen på utblåset stängd och insuget påskruvat och filtermattorna på plats) sedan sista bytet då jag sköljde ur den med duschen och sedan har den stått där. Det enda den tanken varit i samma rum som karet, är med tanken fullständigt tillsluten. Att det med sista bytet följde med ett ägg och att den sedan växt i tanken, i rumstempererat sötvatten, är det närmaste en vettig förklaring jag har kommit men det låter lite knäppt...eller?! Vad har den isf ätit?? För att citera Jeff Goldblum i Jurassic Park, -"Nature finds a way"... 

Detta tycker jag är roligt fucked-up.

 

Tommy, Maurice och Harry (aka 'fiskarna') äter som de aldrig sett mat innan! Har en IM Gourmet Grazer som jag i min enfald trodde att jag skulle kunna ladda med ett gäng nori-blad och så skulle de kunna äta i iaf två dagar av det... Glöm det! De äter upp det som sitter i den! Punkt! Och de är ändå aldrig sena på att fullständigt attackera varken frysmat eller pellets då jag stoppar ner lite sånt. Men så växer de oxå, särskilt fox-facen! Detta tycker jag är roligt.

 

Bild på den omöjliga Stomatellan.

Stomatella AWC93.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har fått en ny lins till mobilkameran så jag måste väl lägga upp lite bilder:
c1ec448af8822dd537440b50a650dbd1.jpg
029c029adaa7febdfcbc40250794a0d0.jpg
3de30cdc12b41e911a86f4b8f2e3389e.jpg
e51b7964de402a8efb6c396bcf1513f8.jpg
1562fe5a8415747c50a27fd5931ce2d0.jpg
8b1fb6f20e1c73f186af740707d0e6b4.jpg
a56c6639e92f7a1d7280aea08ff7e038.jpg
b34b82315cfa12ce4c32a9822f615936.jpg
c6213b7cd34c8b531c195889d824883c.jpg

Annars så tuffar allt på...justerar Ballingen lite fram och tillbaka men överlag ligger värdena tämligen stabila och jag tycker mig märka det på korallerna med. Har gjort tre veckovisa 15% vattenbyten för att se hur nästa Tritontest reagerar på det (spårämnen och krom/koppar) så det bidrar väl oxå till välfärden...

Chalise har börjat växa fast på stenen och röda montin som varit väldigt matt och brun har börjat växa över på stenen och börjar sakta bli sitt lysande, röda jag igen.
Båda zoa (Rasta och Watermelon) skjuter nya polyper.
Hystrixen-grenen som jag slängde i på vinst och förlust fyra veckor in i cyklingen (och som jag dömt ut som döende säkert tre gånger sedan dess) har minst sju-åtta nya grenar på gång och visar en fin, gul färg på flera grenar.
Duncanopsammia ser jag två eller tre (osäker om ett av dem var gömt under ett redan befintligt huvud redan då jag köpte den) nya huvuden på. Pavona ser bättre ut än någonsin och övriga LPS:er är köttiga och färggranna.
Acron (Frogskin) och Calendrium har viss algväxt på någon topp men är i övrigt färggranna och Milka är lite blek, men det är enbart på skuggsidan av grenarna så det tillskriver jag ljusbilden.

Börjar se mer och mer mikroliv; vermetider (hittar inte det svenska namnet i huvudet just nu) har ploppat upp lite här och där vilket är lite irriterande. Rörmaskar sitter mest överallt och pods av olika sorter kryper runt på stenen. I sumpen har 'Pineapple sponges' hittat en frihamn och växer där det finns en yta att fästa på.
Har även sett något som skulle kunna vara en liten, liten arm på en ormsjöstjärna men det gick inte att se säkert om det satt något i änden på armen; kan även ha varit någon sorts svart/vitrandig maskliknande sak.

En Gorgonia, en grön Sarcophytum och en Lobophytum har införskaffats och Euphyllian från mitt lilla har fått flytta över till storkaret då den började se ledsen ut (har inte skött om det lilla till 100% och har annons ute på det, då två kar är ett för mycket just nu).

Har sänkt effekten på både ljuset och pumparna under några veckor nu och jag tycker mig bara se bra effekter av det. Har hittat en rätt bra puls på pumparna så det blir en fin våg fram och tillbaka. Finjusteringar är ju kvar men jag tror jag hittat en bra bas att utgå ifrån.

Alger fortsätter att minska (och kalkalger ökar, om än sakta) och jag hittar drivor med nya små turbos/trochus som kryper runt på stenen.
Fiskar och putsarräkor växer så det knakar (foxfacen är mer bambu än fisk tror jag) så på det stora hela verkar karet må bra (trots ett refugium som verkligen inte vill växa macroalger, trots att det mesta annat skit växer där)!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att läsa positiva inlägg, roligt när det fungerar bra!

Jo, det har varit mycket negativa saker ett tag, men nu verkar det ha vänt! Sen blir ju jag bättre och bättre på att läsa av vad som håller på att hända så jag i vissa fall kunnat kväva tråkigheter i sin linda och då blir det ju inte lika tröstlöst...
Just nu är det väldigt roligt att hålla på med karet (även om jag mest håller på utanför, för jag är i och petar med händerna så lite jag bara kan), och att se allt nytt liv och tillväxt över lag på korallerna, och inte bara på de 'lätta'.
I med mer koraller (och lite mer sten från olika ställen för diversiteten) är planen för resten av året!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nytt Tritontest. Resultat? På Gävlefronten allt lugnt!

 

Krom och koppar är helt borta nu. Jod ff väldigt lågt så jag har ökat dosen (doserar i KH-dunken som är inslagen i alu-folie då jod inte trivs i ljus (refugiet är alldeles bredvid)). Vet inte om jag tänker rätt, men det borde finns en hel del underskott/"jodhål" som måste fyllas innan det börjar märkas på testerna att det ökar?

Barium är högt men det torde vara GFO som släpper det; har Rowaphos som jag ska byta till då nuvarande tar slut för jag läste nånstans att det inte släpper Ba. Att alternera Rowa och Tritons Al99 som tar upp Ba är nästa steg (även om höga värden inte verkar vara någon fara på taket som jag förstår det, men fortsätter det att öka så måste det ju förr eller senare bli skit i pannkakan..?). 

Al är oxå åt det höga hållet, men lika där; bör inte vara nån fara.

Fe, Mn och Zn skulle jag vilja var högre, men tänker inte göra något aktivt för att höja dem just nu...tanken ser i det stora hela bra ut även om lite fulalger hänger sig kvar på två, tre ställen. Men med tanke på hur länge tanken varit igång så låter jag bara städpatrullen göra sitt... Den har även fått förstärkning i veckan av ett gäng nya snäckor (och av de snäckor som fötts i tanken för några veckor sedan, har en hel hoper överlevt och de växer...fort!) och en Sally Longleg. 

 

Mjukisbrigaden har även den blivit större; grön Sinularia och en blå 'mystery-coral', gissningsvis Neospongodes. 

Har sålt mitt Blenny och flyttade över Blastomussa och en liten rörmask innan det revs ner. 

Fortsätter det så här så kommer det bli ett rev av det vilket år som helst!

161130.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kommer bli det sista inlägget någonsin i Batmans drakrev!
Varför? undrar den angelägne medborgaren. Jo, därför att under en tid har ett beslut växt fram då jag har märkt att jag bygger inte längre ett drakrev, jag bygger ett vanligt blandrev, med huvudinriktning på stenkoraller! Ju mer jag håller på med koraller desto mer inser jag att jag troligen inte kommer kunna hålla de koraller (och även de fiskar och lägre djur) som jag märker att jag vill om jag börjar skita ner vattnet med drakar. Så i en kamp mellan drakar (som jag ff anser är bland de vackraste fiskar som finns!) och den fascination för koraller som växt fram så har jag kommit fram till att jag kommer sakna utmaningen som koraller ger, mer än jag kommer sakna drakar.
Så jag kommer starta en ny tråd där jag fortsätter med vad som händer i detta kar, och någon gång i framtiden kommer jag förhoppningsvis starta en tråd om Batmans drak-FOWLR.
Väl mött i den nya tråden, som jag hoppas att ni kommer läsa och kommentera!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Scuba sa:

Nä men skit oxå!!

Jag som sett fram emot å följa denna tråd, då jag själv har drakfisk och tycker det är en av dom vackraste fiskarna som finns.

Nå väl....lycka till med "stenisarna" ;)

Jo, det var inte ett lätt beslut, det ska jag villigt erkänna, särskilt som jag startade det som att uppfylla en barndomsdröm! Jag hoppas att en tank med nån/några hundra liter vatten och nån Radiata och kanske en muräna inte ligger så långt bort i tiden, men vi får se hur livet urartar sig...för som du säger; de är vansinnigt vackra och majestätiska då de sakta svävar fram genom vattnet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Scuba sa:

Japp, det är precis det jag håller på med nu, fast jag kör med Volitans, och väntar på en Zebramuräna....

Hoppas din dröm går i uppfyllelse nångång....

Volitans är ju den föredragna arten, men det är en storleksfråga på karet oxå så vi får se vad det blir...

Tack, det kommer den göra, bara inte just nu (men jag ser det inte som att en dröm gått bort, den har bara blivit nerknuffad från förstaplatsen av en annan dröm)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...