Gå till innehåll

BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Börjar med en byggtråd då visst intresse fanns för det.

Detta är mitt första bygge, har haft två saltkar innan. Ett för runt 15 år sedan som var ett 120 liters med två clowner och en kirurg som jag köpte begagnat och som blev nerlusat med glasrosor och gröna alger, samt ett 80-liters Blenny som jag har igång nu och som nytänt intresset!

Då drakfiskar varit en turn-on sedan jag var tre äpplen hög och jag för första gången nu faktiskt har en realistisk möjlighet att ha dessa, är det ett par såna som kommer vara huvudnumret i det 570-liters (160x60x60) som jag, av en slump, fick tag på av en vänlig själ i Tibro. Dock har jag med mitt nuvarande lilla kar upptäckt att koraller är überhäftiga så jag kommer göra mitt bästa att kombinera dessa två!

Om det är någon ansvarig vuxen som ser något som kan orsaka skrik, gråt eller översvämning i resten av tråden, snälla säg till!

Så här såg det ut så det kom hem till Batcave..

Foto 2016-03-03 11 08 52.jpg

Ändrat av BatmanGefle
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första åtgärden var att olja in den förnämligt (och då menar jag FÖRNÄMLIGT) tillverkade ekbänken.

Foto 2016-03-03 20 31 59.jpg

Andra åtgärden var att säkra nattsömnen och se till att golvet inte gör som Mp och plötsligt skiftar position...

Foto 2016-03-04 17 34 21.jpg

Säkert lite överkurs för ett 500-liters, men det tog tre timmar och kostade 400:- så....

Ändrat av BatmanGefle
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur sumpen såg ut som jag fick den.

Foto 2016-03-03 11 08 36.jpg

Jag vill köra med ett refugium och ha en konstant vattennivå på skummaren så jag skar bort innerväggarna och silikonade dit nya. Då jag är borta på jobb sju dagar i stöten och hustrun vill göra så lite underhåll som möjligt så fick det bli en separat RO-tank (60 liter) som jag inte fått hem ännu.

Det var en hel del huvudbry med hur facken skulle utformas då jag aldrig gjort detta förut, men efter en hel del räknande om omdesigner så har jag något som skall kunna svälja allt returvatten och samtidigt rymma relativt mycket. Jag ville ha ett större refugium (längst till vänster) men en stor RO-tank fick prio. Jag hittade en BK Double Cone 200 skummare begagnat som ska stå i mittenfacket och den är tar oxå lite större plats än vad jag hade viljat, men den är tyst (ett krav jag har) samt den är pålitlig (då jag är borta mycket). Jag hade eg. inte tänkt ha en bubbelfälla men fallet mellan fack två och tre blir så stort annars (11cm) att jag är rädd att det kommer skvala så det fick bli en fälla för att om inte annat tysta ner det lite med Siporax mellan väggarna. Kommer även att ha skummaren upphöjd 8cm på raster och där under kommer det få plats med ca 9 liter Siporax om det känns om om det behövs (och drakar ska vara väldigt skitiga fiskar så det kan vara bra att ha möjligheten till det). Av samma anledningen (skitigheten) är skummaren lite överdimensionerad, men jag fick den för samma pris som jag budgeterat en ny för....

Foto 2016-04-18 16 29 41.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade från början inte tänkt ändra på så mycket, men då jag beslöt att göra om sumpen så behövde jag göra om rördragningen med. Har även satt dit ett ventilationshål i hörnet samt det kommer komma en fläkt i det andra hörnet för att dra ut all fukt.

Nödavrinningen kommer att få en s-böj senare (mot hävertröret) för att få allt vatten i samma filtersocka.

Foto 2016-04-19 16 52 21.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte alls att det var onödigt att stadga upp golvet. När vi flyttade in i huset satte jag igång att fylla vatten i mitt 540 liters glad i hågen men fick sluta innan det var fullt eftersom golvet knakade betänkligt. Nu har jag stadgat upp för mitt lilla akvarium på 330 liter vattenvolym totalt. Smart lösning i alla fall. Jag antar att stöttorna står precis under reglarna? 

Intressant i alla fall. Predatorakvarium är coolt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kort uppdatering då det inte hänt så mycket då jag varit borta en vecka. 

Div. utrustning är inhandlad, bl a doserpump, 27kg sand, Reeflink och lite småsaker. Ska i princip ha allt jag behöver nu...kanske...

Blev tillrådd att göra om returen så det har (nästan) blivit gjort. Den gick inte upp i överrinningsboxen utan hade ett eget hål i höger hörn, dvs rakt upp i tanken. Hade tänkt ha det så då jag sett flera som har det, men har nu lagt igen det hålet och kommer dra rören på baksidan; väntar på lite PVC-böjar för att kunna göra det färdigt.

Började putsa glaset lite för att limma dit BTN-bakgrunden som jag tänker ha, och tänkte putsa sidoglasen och fronten samtidigt. Problemet var bara att kalkfläckarna försvann inte! Ättika, citronsyra...you name it! Fläckarna försvinner inte! Pratade med glasmästaren på e.m. då jag var dit och hämtade min RO-tank som han limmat ihop och troligen har glaset blivit anlöpt så det enda som kan göras för att ta bort det är att slipa! Och det tänker jag inte göra...så jag får helt enkelt ha flammiga sidor!

Och som grädden över i:et så hittade jag en flisa som gått ur mitt på fronten! Efter diverse svordomar så blir det troligen att jag byter frontglaset, då även det är lite flammigt och då kan jag sova lugnt, även om flisan verkade ha gått ur ganska "rent".

 

Har borrat upphängningen till ljuset; fjäderkrokar från Clas Ohlsson. Inte ens det gick utan problem då jag hittade en telefonkabel med borren som de dragit över innertaket...men borrade iaf inte av den, bara skavde den lite!

 

Fil 2016-04-29 17 19 48.jpeg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

First light!

57220e84bac1ab5db2207a3e7f85f80a.jpg

I brist på annat att göra tills glasmästaren fått dit en ny front (det är konstaterat en sprickanvisning i urflisningen) så hängde jag ljuset och satt dit pumparna för att börja planera hur kablar/controller/drivers ska sitta i sumpen.

Kommer bli trångt så det räcker, men om jag får in doserpump/Ballingbehållare som tänkt så kommer det att gå ganska smärtfritt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart jag vill igång, men har död sten på lakning som ff lämnar ifrån sig massa fosfat så det blir nog inte så mycket försenat ändå.

Jag är mer irriterad över min klantighet att stöta i glaset...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tisdagsnöje:

limmat fast BTN. Har vacklat lite fram och tillbaka om jag skulle ha klippbakgrund eller bara blått/svart, för djupkänslan. Men min första "syn" då jag bestämde mig att bygga var med klippor och då fick det bli så. Och så här finns även möjligheten att relativt lätt sätta koraller även bakpå.

5ad5c9c8bdd68163afa47dee794c249c.jpg

Gjort glidskenor till drivers. Så här kan jag ha dem i taket (dvs ur vägen och rakt framför fläkten så de får bra värmeväxling) plus att de är lätt att ta bort om det skulle behövas; bara att dra åt sidan så flänsarna åker ur u-profilen och plocka ner.

4b3afbbadcaa59c765e18c5d63a0ffb8.jpg

Pga korta kablar till pumparna så blev jag tvungen att dra dem genom ventilationsgallret. Lite dumt av Ecotech att inte ha nån slags bajonettkoppling mellan styrdosa/kabel! Som det är nu måste hela dosan igenom hålet om man ska dra den genom en vägg! Men det blev ok till slut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trots motorcykelväder har det blivit lite gjort i bänken. Efter tre sammanbrott, fyra ryggskott och ett nyfunnet, djupt rotat hat mot kabelhärvor så är 90% av elen dragen!

Doserpumpen ska upp (har inte fått hem den än), refugiebelysningen och den generella belysningen ska fortfarande dras men det är mestadels så smala kablar så det drar jag antagligen separat i framkant tak på bänken.

 

IMG_2826.JPGIMG_2827.JPGIMG_2828.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Har varit stillestånd ett tag då min käre glasmästare hade glömt att beställa glas! Förhoppningsvis så får jag ny front denna eller senast nästa vecka!

I brist på annat att pyssla med så är gamla fronten bortskuren samt botten på bänken lackad/målad och silikonad i skarvarna så ev. småläckage syns isf att sugas in i träet och ställa till problem senare.

Tittade lite närmre på stenen för att planera scapen och beslöt att köra allt i saltsyra då de var skitigare än vad jag sett. En hel del skit bubblade upp, men efter tre (vissa stenar fyra) bad med tillhörande stålborstskrubbning är de tämligen rena. Bilden visar skrubbad (vänster) och oskrubbad (höger).

Image1465237650.154919.jpg.32a28dcba3741

Skit som flöt upp:

Image1465237745.699343.jpg.82c73d4c683ce

Botten lackad och fronten borta.

Image1465237778.933114.jpg.857ecb65ecc2f

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte detta skulle vara en passande inredning till en predator-tank men hustrun skakade på huvudet, mumlade nåt i stil med "det är tur för dig att du är söt..." och gick därifrån så jag antar att jag fortsätter bygga med vanlig sten hädanefter...

Image1465746820.089739.jpg.d16ce7ead251b

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sann hantverkaranda har glasmästaren inte dykt upp i fredags, igår eller idag! Och hans telefon går direkt till mobilsvar så jag hoppas för hans skull att han är dödligt sjuk!

Börjat scapa i duschen så länge. Som grund kommer det se ut så här:

Fil 2016-06-14 14 59 45.jpeg

Lite stenar hit och dit kommer säkert att läggas till, men som bas är det som jag tänkt mig. Tejpade upp spridningen på ljuset så man får en idé om hur skuggor kan minimeras.

Lite orolig över hur flödet kommer bli bakom pelaren till vänster och överrinningsboxen men får laborera lite med pumpplacering så ska det nog gå...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Scapen färdig!

Fyllt upp med vatten för att läckageprova nya fronten och sumpen.

Rörmokeriet provtrycks imorgon då det blev några sista-minuten-limningar idag.

Förstärkningen av golvreglarna gav resultat, vattenpasset har inte rört sig en millimeter under hela fyllningen! Både kar och sump är spikraka!

Image1467037843.417080.jpg.bd722961f4c9b

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade med Aqua Forest Stonefix men det stelnar fort som f*n, och är det inte helt mjukt/nyblandat så fäster det knappt nåt alls (jag fick det iaf inte att fungera bra som fästmassa) så jag satt en genomgående 16mm PVC i den.

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...