Gå till innehåll

BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Gå nu in med en rejäl städpatrull inklusive många eremiter och gärna sjöborrar också. Annars får vi snart läsa om en invasion av håralger :)

 

Jag tror dina problem beror på starten men jag tror inte att dina slutledningar om vad du gjorde för fel är helt rätt. Jag startar mina kar mycket tuffare än vad du gjort och det brukar funka bra. Viktigaste ingrediensen för mig är städpatrullen - och den skall vara stor och skall in tidigt - gärna dag 2 - 3.

 

Din höga nitrat i start beror inte på att du har haft nitrat utan att du har haft nitrit i karet. Nitrit stör nitratmätningarna ordentligt. Minsta spår av nitrit - får nitratmätningen gå i höjden.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Jag tror dina problem beror på starten men jag tror inte att dina slutledningar om vad du gjorde för fel är helt rätt. Jag startar mina kar mycket tuffare än vad du gjort och det brukar funka bra. Viktigaste ingrediensen för mig är städpatrullen - och den skall vara stor och skall in tidigt - gärna dag 2 - 3.

 

Din höga nitrat i start beror inte på att du har haft nitrat utan att du har haft nitrit i karet. Nitrit stör nitratmätningarna ordentligt. Minsta spår av nitrit - får nitratmätningen gå i höjden.

 

MVH Lasse

Jo, skulle jag gjort om starten skulle jag gjort på annat sätt (mycket mindre ammoniak och som du säger, städare från start).

Det var nitrit jag hade högt under starten. Nitrat mätte jag första gången för en vecka sedan (10ppm med Salifert).

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nya kreatur inhandlade;

  • städpatrullen förstärkt med snäckor/eremiter
  • en sjöborre (Mespilia globulus)
  • två montipora (lila undata och röd capricornis)
  • acro frogskin
  • zoa "Rasta"
  • Kirurg Ctenochaetus tominiensis (Tominis kirurg? Hittar inget svenska namn på den).

Ctenochaetus tominiensis.jpg

 

Kirurgen är väldigt självmedveten och blyg, så man får stå i dörren och titta på den, kommer man nära karet försvinner han som en avlöning.

Den och min kaninfisk har dock funnit varandra och är som ler-och-långhalm! De vandrar fram och tillbaka över karet och betar och är aldrig mer än ett par decimeter ifrån varandra!

 

Det gröna som täckt stora delar av stenarna och som jag trott vara rester av död cyano blir jag lite osäker på om det faktiskt är det. Jag har (tidigare) uteslutit grönalger pga det kom direkt efter cyanon släppt och det låter konstigt om den växt under cyanomattan...dessutom blir den inte trådig, den bara är grön och verkar inte växa. Dock har sjöborren smaskat i sig en hel del av det och död cyano borde inte vara aptitligt/näringsrikt som borreföda..?

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den är fin! Har inte känt till den arten innan, men den lokala (nåja, Täby) fiskerian hade två stycken och efter ett grymt jobb av Fredrik på övertid fick han upp en av dem från korallkaret.

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Va tusan var och såg den här om dagen i så fall, tänkte jag skulle slå till när de fått in nya som inte gick bland korallerna ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett litet tag sedan lovande jag att komma med lite bilder från London Aquarium. Tyvärr så måste jag meddela att jag kom aldrig dit. På planet till London får jag ett sms från min fru som blivit körd till förlossningen i förtid pga havandeskapsförgiftning, så det blev en dagspendling Gävle-London med en pint på Gatwick som enda souvenir...

Allt gick förhållandevis bra (lite gulsot som krävde blåljusbehandling i vad som i ett andetag blev kallat "fragtanken") och alla är hemma nu.

För att ha något icke barnrelaterat att göra hemma så har jag grävt fram min gamla systemkamera för att förhoppningsvis kunna leverera lite bättre bilder framöver. Så i brist på London Aquarium så får ni några nybörjarbilder från Gävle istället...

 

Eremit stor.JPGFoxface och Hystrix.JPGFoxface och Tominiensis.JPGTurbo under.JPG

 

Har börjat se kalkalger nu, så den trista, vita stenen är på väg bort! Det är de små segrarna....

 

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, izfisk sa:

Fina bilder!

Tackar. "Kvällsläget" på kameran blev rätt bra utan att pilla med inställningarna.

Får inte riktigt till det med egna inställningar, särskilt skärpedjupet behöver mer jobb...har dock fått till en inställning för ett, i mitt tycke, väldigt estetiskt blåljus.

 

FTS drakrev blå resized.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva det kemiska med väteperoxid finns det flera andra här som kan förklara mycket bättre än jag (jag tänker särskilt på er,@jonasroman och@Lasse).

Men väteperoxid är bakteriedödande och då cyano är en bakterie och inte en alg så fungerar det mot cyano.

Dock fungerar det bara mot den sorten cyano som inte tillhör spirulinasläktet, men om jag minns rätt så hjälper t.ex. Red slime remover mot dessa.

Väteperoxiden, som bakteriedödande, dödar ju även nitrifikations- och denitrifikationsbakterier men i allt jag läst så är det i så begränsad mängd så nyttan uppväger skadan sas.

http://www.reef2reef.com/threads/back-at-it-peroxide-vrs-cyanobacteria.241002/

Det var i denna tråd jag började läsa om det. Den är lång, men det finns en hel del nyttigt i den.

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Henric sa:

Har inte läst tråden om värmeperoxid men den höjer väl redox eller? Vad beskriver de som gör att cyanon försvinner med värmeperoxiden, är det just redoxhöjningen?

Tror inte det är redoxhöjningen i sig, för att döda bakterier krävs ett redox mkt högre, kanske 600mv o mer, o då dödar man annat med. Tror för det första att H2O2 har en ganska modest effekt på cyano, ja dvs det krävs en viss koncentration för att celldöd skall ske, och frågan är om vi uppnår den i våra kar utan att döda annat? Om det vore så enkelt o det räckte med små doser som inte slog ihjäl annat tror jag inte vi hade haft problemet, vilket vi ju har. Effekten är oavsett en ren bakteriostatisk effekt, som peroxider nämligen har.

 

När man mäter redox direkt på H2O2 är det mkt högt, jag har tex mätt på en utspädd lösning(3%) och fick värden runt 500mv. Men om man höljer ner det i akvarievattnet o mäter får man en initial sänkning av redox. Den tror jag beror på en kemisk artefakt,pgr av frisättandet av OH-joner inititalt, då det efter ett tag går över till en sann höjning (ungefär som med brightwellsaltet). Jag har provat.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar om aktiva radikaler - då främst om syreradikaler som frigörs när väteperoxiden sönderdelas men även OH radikalen samverkar. I den långa tråden på reef2reef slås det fast att vi åtminstone har två varienter av det vi kallar cyano. En av okänd familj och en från släktet spirulina. Väteoperoxiden fungerar inte på spirulinavarianten vilket stöder antagandet att den dödande effekten orsakas av aktiva radikaler. Spirulina är nämligen en organism som är känd för rekordhögt innehåll av antioxidanter.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ngfr kommentarer till: Den studie som Randy länkar till talar om att det krävs runt 4mgH2O2/mikrogram klorofyll. Det är inte, i alla fall inte för mig, enkelt att översätta mikrogram klorofyll i en siffra som vi kan använda...men rent spontant låter det som att det krävs rätt mkt H2O2 som jag skrev ovan,för att åstadkomma celldöd hos cyano. Sen är det intressant att vanliga encelliga alger dör också, fast inte riktigt lika lätt..så det gäller ju att pricka in en dos som precis dödar cyano men inget mer. 

Det gäller ju att få den rätta koncentrationen i vattenkolumnen, så det där det råkar finnas cyano blir just dessa 4 mg/mikrogram klorofyll. Således kommer ju en massa encelliga organismer få samma kanske dödliga dos. Jag försökte scanna igenom tråden men som vanligt krävs det deltidsjobb för att hinna få ut ngt vettigt ur dessa pratiga trådar som mest innehåller "följer", "snart skall jag berätta" osv(men bland detta en del nyttigt)...så jag har inte orkat, men blir tacksam om ngn här haft orken att kondensera ut det viktiga i allt prat. Frågan är ju, vilken dos i ett akvarium?, är den dosen så hög så annat dör?, är dosen för att saker inte skall dö för liten för att döda cyano?...vet inte, men misstänker det.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Lasse sa:

Det handlar om aktiva radikaler - då främst om syreradikaler som frigörs när väteperoxiden sönderdelas men även OH radikalen samverkar. I den långa tråden på reef2reef slås det fast att vi åtminstone har två varienter av det vi kallar cyano. En av okänd familj och en från släktet spirulina. Väteoperoxiden fungerar inte på spirulinavarianten vilket stöder antagandet att den dödande effekten orsakas av aktiva radikaler. Spirulina är nämligen en organism som är känd för rekordhögt innehåll av antioxidanter.

 

MVH Lasse

Tror skälet till den skenbara sänkningen av redox vid tillsättning av H2O2 beror på bildandet av OH, som höjer pH, vilket i sin tur har en "falskt" sänkande effekt på redox. Men efter viss tid, jag har gjort experimentet, stiger redoxen till en högre nivå än innan tillsättning av H2O2. Som jag alltså sagt tidigare, tror jag denna initial sänkning är en "skenmanöver" som är ointressant, då H2O2 har en höjande effekt på redox i akvariet när man låtit reaktionerna "bli klara". Jag har som sagt gjort mätaningar nu efter vår diskussions som stöder min teori. Glömt o berätta det, inte likt mig;_)

 

@Lasse, det är intressant att det verkar finnas två olika sorters cyano där den ena är mer känslig för H2O2. Dock tror jag inte det är korrekt o säga att den andra varianten (sk spirulina) är helt okänslig. Det är säkert bara en dosfråga. I den studie som Randy länkar till visar man att även frisimmande phytoplankton (däribland säkert spirulina) OCKSÅ dör av H2O2 MEN det krävs en högre dos. Ämnet är som sagt inte ett antibiotika utan ett bakteriostatika, eller cytotstatika på ett vis, därmed kan du nog döda vilken cell som helst med bara rätt koncentration. Även Spirulina. Det är inget konstigt att olika celler har olika känslighet. Det kan tex bero på sådana saker som uppbyggnaden av cellmembranet, som troligen inte är lika för de två olika cyanoformerna där just cyanobakterien har en mer primitiv cellväggskonstruktion(då den är besläktad med bakterier), medans högre alger, eukaryot alger, har en mer komplicerad. Detta gissar jag är en större orsak till olika känslighet för bakteriostatika än egenbildning av syreradikaler. 

 

/Jonas

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart får du egenbildning av syreradikaler från? Jag skrev att spirulina har ett högt innehåll av antioxidanter - detta gör att de aktivt kan bekämpa eventuella aktiva radikaler som attackerar cellen. Det är ju bland annat detta som gör att spirulina är hälsosamt för oss. Sedan är det klädsamt att man redovisar allt som står i en länkad artikel - inte bara den del som passar ens nuvarande ståndpunkt. 

 

Att likställa aktiva radikaler med bakteriestatika är i min lilla värld inte helt korrekt herller.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kapar jag den här radikala (haha!) diskussionen för att flika in några bilder igen...

Har plockat ner de nya korallerna från hyllan och ohyresdoppat dem. Nu sitter de där jag vill ha dem, sen får vi se om de trivs där... Särskilt den röd flakmontin ska bli roligt att se hur den kommer växa då den sitter väldigt nära returen (strömt)... Gör den som jag vill (varför den nu skulle det?) så växer den runt stenen och bildar ett "monti-kluster" i hörnet.

Rastan har öppnat sig på nya platsen och har även sett lite av en polyp av Watermelon som jag tagit från mitt lilla (den har vantrivts där så den är nog lite extra grinig för tillfället).

Har även tagit en röd Hystrix från det lilla, men den sitter på plugg i hyllan för tillfället.

 

Provade Fragsation (gelkulor som värms i vatten) och tyckte det var väldigt smidigt! Dock var det bara plugg mot korall som den var ok, plugg mot sten stelnade det för snabbt för att vara riktigt bra (frogskinen sitter så, men det är för att den sitter i en skreva som det gick ok).

 

Frogskin o röd monti före blåljus.JPGZoa Rasta före blåljus.JPGSjöborre Mespitula.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det har hänt en del sedan sist...en massa koraller och annat införskaffat.

Calendrium, Euphyllia, Ricordea, Acanastrea, Pavona, Milka, Fungia, Caulastrea och en big-ass lila Montipora! Det mesta sitter ff i fragghyllan då barn tar rätt mycket tid och ork just nu...

IMG_3338.JPG.9a5414de84ee8dfc607880efd42

IMG_3347.thumb.JPG.86ea4602ee28499f505da

IMG_3349.thumb.JPG.9fc5a461c88ac6d6c4c8d

IMG_3357.thumb.JPG.08918ca25fc9dcd8e48cc

Hittade något som skulle kunna vara små sjöpungar på en sten så det börjar på att dyka upp saker nu!

Hittade även två glasrosor men det svettas jag inte över...Aiptasia-X finns i lådan bara jag får tummen ur och faktiskt blöter ner händerna.

Var till Uppsala och köpte 6kg ls (och ett par koraller) för att få in lite fler sorters småkryp och det bar sig inte bättre än att en Paracanthurus hepatus fick följa med hem oxå. Jag vet att de är lite prickkänsligare än andra, men provar man inte vet man inte... Den hade inga som helst problem att komma in i kompisgänget, utan alla tre fiskar simmade bredvid varandra och åt första kvällen.

IMG_3350.thumb.JPG.84103c062b3f571492eaa

En Diadema och två putsarräkor kallar även numera Gävle för 'hemma'.

IMG_3348.thumb.JPG.01d70ff52a441c0f40609

IMG_3361.thumb.JPG.27d8a32ac5fda7e71baf2

Har ett par, tre ordentliga snäckor (osäker vilken art de tillhör) men de äter rent rätt fint! Det är roligt att se ett verkligt spår där de kryper fram!

IMG_3358.thumb.JPG.2299c053d83f2987af0b1

Fick tummen ur och gjorde det första vattenbytet på ett bra tag idag och precis då jag var färdig med det fick jag se något riktigt häftigt! Högst upp på revpelaren hade en snäcka ställt sig på bakbenen (i brist på bättre sätt att beskriva det) och stod och sprutade ut sperma(?)!

830BEB3D-8354-46A2-AE09-85E3F5C83C31.thu

Svårt att få en bra bild då han stod mitt i ljuset men det syns lite grann iaf!

I övrigt börjar tanken se ut som en rev snart! Placera ut med fraggarna och fortsätta fylla på lite nytt då och då och förhoppningsvis kommer tilllväxten igång bra...mätte KH, Ca o Mg förra veckan och doserade upp dem (alla var låga) så lite regelbundna kontroller på dem nu efter vattenbytet så hoppas jag att doserpumpen kommer att behöva dras igång snart.

Fosfat har gått ner ordentligt med alu-remover (0.048 innan ljuset tänds) så jag har gått över till GFO, och matar lite generösare så det inte går i botten.

IMG_3344.thumb.JPG.9724cfe37f4e010d7bc0b

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Snyggt, montiporan gjorde sig riktigt fin!

Det gjorde den! Jag har en svag punkt för massiva flak-monti (har en liten, röd till höger som börjar få färg på de tidigare blekta delarna så den kommer nog växa på sig vad det lider).

Håralgerna som följde med på stenen gjorde sjöborren processen kort med! Inom ett dygn var den sopren (sånär som på kalkalger)!

Annars lever och frodas allt som jag köpte av dig!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det ett tag sedan sista uppdateringen, men det betyder inte att ingenting har hänt, tvärtom! Hoppas du sitter bekvämt och har hämtat en kopp kaffe, för det här blir långt!

 

Vi börjar med det tråkiga så är det överstökat...

Hepatusen fick prick, men det var inget som kom som en blixt från klar himmel. Inte var det så mycket heller, och ingen av de andra två fiskarna har jag sett prickar på. Han (och även de andra) äter som rabiata flodhästar och han upptäckte putsarräkornas affärsidé väldigt fort! Skaffade dock en UV-C (De Bary 25W) för att inte bota det, men iaf minska "infektiontrycket" om ni förstår hur jag menar? Hade helst haft fler watt då jag ändå köpte en, men jag får helt enkelt inte plats med en 900+ mm lång lampa i sumpen så det fick bli det bästa som gick under omständigheterna. Hade igång den under en vecka medan jag var borta och jobbade och som en trevlig bieffekt så hade trådalgerna på bakgrunden i stort sett försvunnit helt då jag kom hem igen! Även kiselalgerna på sanden verkar ha blommat ut och försvunnit nästan helt nu.

 

Har små fläckar med vad som med största sannolikhet är grön cyano på enda sidan, både i sanden och en del på stenen. Dock är den inte speciellt aggressiv och sprider sig inte mycket, så för tillfället gör jag inte så mycket åt den då jag bara har dåliga erfarenheter med att dagligen vara och suga i den. För mig har det bara spridit sig till andra ställen då jag gjort det, och den ser faktiskt mycket mattare ut i färgen sedan UV-C kom igång, men det kan (borde?) vara en tillfällighet... Så för stunden får den mest vara (har sugit upp det som syntes nån gång, men det kom ju tillbaka någon dag senare) då karet ff är ganska omoget.

 

Nya koraller? Jadå, visst har jag det! Återigen börjar vi med det tråkiga...

En guldfärgad Euphyllia har gått till de sälla jaktmarkerna! Köpte den i en butik i södra Sverige och de fick skicka hem den till mig i paket då jag inte hade möjlighet att ta den på en gång, men den fixade inte transporten utan dog i princip direkt. Även en blå Gomezi dukade under en dag senare genom att FORT tappa vävnad från foten och uppåt (jo, jag vet att acro är dåliga nybörjarkoraller, men min 'frogskin' börjar t o m visa tillväxt i topparna, och provar man inte så vet man inte)! Här vill jag dock påpeka att jag troligen klantade mig ordentlig (jag skyller på min trötta, mosiga spädbarnsföräldrahjärna); då jag letade i anteckningarna om orsaken kan ha varit något jag gjort innan som varit dåligt, hittade jag en not om att mäta (observera 'att mäta', INTE 'har mätt') KH från dagen innan... Jag kunde svurit på att jag doserade bikarbonat dagarna innan..? Fram med Hanna-mätaren...6,44! Jag hade inte mätt och doserat! Vet inte vad KH låg på i vattnet den kom ifrån hos butiken, men inte f*n borde det vara runt 6 i ett sps-kar iaf!? KH-chock, låg temp pga transport (bra förpackat i frigolit och värmekuddar, men tempen sjunker ju ändå) och allmän stress/ev. ljuschock (hade dock dimmat ner en del) anser jag vara fullt godtagbara skäl att dö för! Acklimatiserade dem faktiskt (brukar inte göra det) men det var inte tillräckligt... Läropengar kan man väl se det som, men det var väldigt många läropengar som gick åt på en gång här..!!

På plussidan så kom det i samma paket en blå acan med röda "ekrar" och en röd Goniopora som mår förträffligt!

Hämtade några små fraggar av grön monti, lila monti(?) med gröna polyper och en grön confusa nån vecka innan som ff sitter i fragghyllan och de mår även de fint.

En Duncan och en rosa Chalice har oxå hittat sin plats och mår som de ska. Den acan jag hade sedan tidigare, caulastrean och fungian är feta och goda och har fantastiska färger!

Min röda monti har blivit ganska blek på sista tiden, men det tror jag beror på att jag provade ett annat ljusschema (längre belysningstid och då började den spy ut zooaxantheller (bruna trådar kom ur polyperna och om jag förstått rätt är det så det ser ut)) och nitraten var lite högt i samma veva... Det verkar iaf inte vara någon akut fara för den.

Har faktiskt inga bra bilder på de nya korallerna just nu, så det får komma i ett senare inlägg...

 

Har börjat variera kosten till fiskarna mycket mera nu och det har gett resultat. Min vita foxface har synligt vuxit de sista veckorna och ser även mycket klarare ut i färgerna. Har bytt märke på frysfoder till ett som ska vara mer komplett näringsmässigt, och matar mycket mer med nori och pellets nu. Jag verkar dock ha skämt bort dem med nori med vitlök för då jag ger dem av det nya storpacket som inte är vitlökat så verkar de nästan förnärmade och rör det knappt! Har provat att ha pressad vitlök i vatten som jag droppar på bladen, men det ger tydligen inte tillräckligt med smak för det hjälper föga... Får nog låta det ligga och suga längre och se om det blir mer aptitligt då.

Även provat Easyreefs nya 'Massticks'; pulver som blöts upp och sätts fast som en klump på glaset. Verkar falla alla i smaken, men måste se om de faktiskt äter upp det jag sätter dit eller om det lossnar och driver kring, för klumpen försvinner lite väl fort...

 

En sandvändande sjöstjärna har fått komplettera städpatrullen som blivit rejält mycket mindre pga en eremit som slog över och blev seriemördare! Räknar man tomma skal som jag hittat så lyckades han ha ihjäl iaf 15 st snäckor och andra eremiter innan jag fick tag på honom och slängde honom i refugiet! Det var halva min städpatrull som var liten till att börja med!! Och att åka till lokala fiskerian och köpa nya snäckor är inte så lätt som det låter! Slut på ena stället och, efter att ha letat i samtliga kar i hela affären, få med åtta Trochus från det andra stället är ju inte min definition på en lyckad fångst! Besöket efter fick jag iaf med mig några eremiter oxå (för det fanns inte heller vid första besöket) så lite bättre är det nu...

På tal om refugium....jag kan för mitt liv inte få chaeto och en okänd, röd alg att växa! De lever, men samlar mest på sig en massa slam och vill inte växa... Har ordentligt flöde, 12h ljustid men inte då..! Hade ännu längre ljustid innan (16h) men det som hände då var att det började växa andra saker på doppvärmare, glas mm (och trots att det är duktigt flöde i det, ligger först i sumpen, så är det misstänkt mycket bubblor i det som växer så jag misstänker lite cyano även här). De ligger fritt flytande i facket nu, men funderar på att binda fast dem med fiskelina i stenen som ligger där så de får flöde runt om hela sig och håller sig rakt under ljuset.

 

Justerade skummaren för ett tag sedan då den gått på lågfart (jag hade den lågt i uppstarten och sedan har den helt ärligt blivit bortglömd). Dubblade effekten på pumpen och det var behövligt! Under flera veckor efter gjorde jag knappt något annat än tömde koppen från tjockt, mörkt gegg!! Jag har inte fått riktigt kläm på inställningarna på den än, för visst, det kommer fin och mörk skit i koppen, men det blir snabbt (för?) tjocka väggar av skit på insidan av den delen av halsen som är "i" skummarkoppen. Dvs det verkar som om skummet inte kommer ända upp för att kunna falla ner i koppen utan brister på vägen upp och sätter sig där... Då jag startar skummaren är nivån där bubblorna börjar formas ca 4-5cm under där halsen slutar då jag tagit bort koppen, och det är där den skulle ligga fick jag förklarat för mig. Utloppet är fullt öppet och pumpen på 65% effekt (975 liter luft/h). Ökar jag mera blir den väldigt instabil och tenderar till att skumma över... Jaja, bara att fortsätta experimentera.

 

Som en effekt av läropengarna tidigare i inlägget har jag nu kört igång dospumpen och Balling efter att ha doserat upp till bra värden (420, 1350 och 8,0). Det är främst KH som förbrukas, men även en liten del Ca och Mg, så jag kör alla tre kanaler (Ca+Mg, KH och NaCl-fritt salt) men Ca+Mg kan säkert behöva några justeringar då förbrukningen av dessa ligger så lågt att ett litet mätfel gör stor skillnad. Just Mg tycker jag är ganska vanskligt att mäta med Salifert, för ett mätfel på bara 10-20ppm gör rätt ordentlig skillnad i antalet gram som ska tillsättas för att få upp det till rätt nivå!

Skickade in mitt första Triton-test i mitten av veckan som var, så vi får se vad det säger...

 

För att sammanfatta den senaste månaden; ena dagen står jag och tittar på karet och tänker "Det här kommer jag klara galant!" för att nästa dag tänka "Vad fan har jag gett mig in på?! Det här går ju åt helvete!". 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...