Gå till innehåll

Uppföljning/uppdatering om min nitratreaktor.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Uppdatering:

reaktorn har varit igång nu, utan genomcirkulation(medvetet) i 6 dagar. Redox börjar sjunka, men fortfarande inte så mkt. Akvariet ligger på 320mv och i reaktorn är det just nu 100 mv lägre, dvs 200mv.

@Lasse, är det normalt/förväntat med den sänkningen efter en vecka eller borde det gå fortare??.

Min crossover ör klar o kommer nog fungera enligt dom länkar jag hittat där detta redan har testats. Så när redoxen visar 0 så vet jag att det är dags att köra på crossoverkopplingen så den kan visa negativa redox. 

Matar reaktorn varje dag såklart. Skall bli spännande.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Lasse sa:

Det tar tid. Min senaste start tog ca 5 månader innan det kickade igång - men då matade jag inte med snabbt kol

MVH Lasse

Ok. Är det rätt tänkt att jag inväntar ett negativt redox och ungefär då eller kanske strax innan kan jag starta flödet genom den (som kommer ligga runt 0.7l/timma)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Uppdatering ang min sedan 8 dagar installerade nitratreaktor: Den kommer fungera!, redan är det noll på nitrit i utvattnet, så nu startar jag genomcirkulationen på 0.7 liter i timman. Och det som gladde mig förträffligt var att det var 0.5 i nitrat på utvattnet (25 på invattnet)!...visserligen kommer säkert det stiga lite nu när genomflödet satts på, men ändå...den har redan börjar bryta ner nitrat, så detta kommer lösa mitt nitratproblem, det är jag helt säker på, o dessutom... verkar den ju gå igång snabbare än väntat. Jag har som sagt beställt en större modell, NR 1000, så denna, NR400,är till salu(smygreklam;-))....hoppas jag får den nya om en vecka men den var restad enligt butiken jag beställt den i så vi får hoppas det inte dröjer för länge.
Har en ide om att lägga över detta lite mer inkörda media tillsammans i den nya reaktorn, så jag inte behöver börja om riktigt från början. Ena bilden visar nitrithalten ,den andra nitrathalten, på utvattnet

 

mätning.JPG

mätningN.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdatering!:

Bytte direkt till en större nitratreaktor, NR1000. Efter en veckas drift kan jag redan mäta 0 i nitrat o nitrit på utvattnet trots att jag startat ett litet flöde genom den på cirka 0.5 liter/timman. Om en månad skulle jag tro så är den helt igång med 1.5 liter/timma 0 "trots det" kunna ge o på utvattnet:-)

Jag matar varíe dag med organiskt kol, sen skall det ej behövas på sikt då den har deniballs som är en sorts fast kolkälla. 

Redoxelektroden skall snart skruvas ner, för styrning av såväl flöde som kolkälledos. men den måste "breaka in" klart först så jag kan lita på värdena. 

Att apex ej kunde visa negativa redox har jag löst med att korsa kablarna i en liten mellankoppling

Jag gissar att mitt nitratt som nu är 25 ppm kommer efter sommaren vara precis där jag vill ha det...2 ppm max:-)

Man säger att karets volym skall passera reaktorn på mellan 2-4 veckor för att den skall kunna extrahera tillräckligt med nitrat i ett medelbelastat system...med mina 1.5 liter i timman passerar karets volym en gång på 20 dagar, dvs ganska lagom. 

Men låt oss räkna, o se om min reaktor kommer klara hålla mitt nitrat lågt:

Om vi räknar på vad jag matar, så kan jag uppskatta att jag tillför cirka 3.6 gram N per månad (50 gram matx0.45x0.16). Det ger ett tillskott per månad med 20 ppm nitrat i mitt kar. På 20 dagar skall jag alltså processa cirka 14 ppm nitrat, dvs min reaktor(plus dvs, plus algfilter) behöver max eliminera  9 gram nitrat på en cykel(20 dagar) för att nitrat ej skall stiga. Vi kan räkna med att vid denitrifikation så processas ungefär en nitratmolekyl per en kolatom i det organiska kolet. Om vi räknar lågt så översätter vi en molekyl organiskt kol=en molekyl nitrat blir till kvävgas. Då kommer det krävas: 

9 gram nitrat=9/62= 0.15 mol nitrat. 0.15 mol tex etanol=0.15x46=6 gram etanol

6 gram etanol=15 gram vodka=15 ml vodka

15 ml vodka på 20 dagar ärr ungefär 1 ml per dag.

Min dos är en ekvivalent med kolkälla med mina 1-2 gram per dag, dvs den mängden kolkälla bör räcka att processa hela min nitratförbrukning, dvs min reaktor bör kunna hålla mina nitratnivåer på stabila nivåer med nuvarande matning av fiskarna respektive reaktorn kontra det flöde som reaktorn kan hantera.

 

IMG_0402.JPG

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Den kommer att kunna hantera ännu mera än vad du tror om den får tillräckligt med kol

 

MVH Lasse

Det låter bra:-) jag räknade ovan på den standarddos AM rekommenderar men visst förstår jag att man kan säkert höja dosen mer:-)

som du säger kan jag väl förhoppningsvis styra dosen utifrån redox :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan nog styra dosen via redox men lägg in begränsningar (om det går i Apex) -I ProfiLux kan man vilkorsstyra en händelse i högst 7 nivåer - exempelvis kan man skriva ett villkor att den kan bara dosera under 2 min varje timme (eller andra tidsintervaller) förutsatt att redoxen kräver dosering. Man kan också med hjälp av avancerade alternativ undvika ett mekaniskt on - off beteende av styrningen. Exempelvis så kan man begränsa doseringen till x sekunder (om börvärdet inte har uppnåtts) och sedan tvinga styrningen att vänta x sekunder innan nästa dosering. Detta är väldigt användbart på långsamma processer som redox. Det tar en liten tid innan elektroden reagerar och man väljer då en funktion som heter pulse variable/fixed pause. Exempelvis så sätter man max påtid till  20 sekunder. Om värdet är långt från börvärdet så doseras i 20 sekunder (eller så länge det behövs inom denna tidsperiod) Om man ligger nära börvärdet så doseras det mindre - det räknar datorn ut själv. Sedan sätter man väntetiden till exempelvis 5 minuter. det betyder att efter doseringen så sker inte någon ny inom denna tidsram (tidsramen kan sättas både kortare och längre - beroende på hur långsam/snabb processen är). Efter 5 minuter doseras det max 20 sekunder igen om börvärdet inte är uppnått. Dessa avancerade funktioner är mycket användbara hos profiluxen för de gör att man kan dosera och styra mjukt upp mot ett börvärde och sedan ligga stadigt där. Och/eller ta hänsyn till att det tar ett antal sek/minuter innan effekten visar sig av en insatt händelse. Om exempelvis doseringspunkten är i sumpen och mätningen någon annan stans så kan man ta hänsyn till tiden det tar innan mätningen uppfattar ändringen. Det är en förenklad form av PID regulering.

Med redoxstyrning av kolkälla får man vara försiktig. Det är lätt att dosera för mycket (jag vet av egen erfarenhet) Om inte Apexen har de här funktionerna så skulle jag inte använda styrningen av kolkällan med hjälp av redoxen

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Ja du kan nog styra dosen via redox men lägg in begränsningar (om det går i Apex) -I ProfiLux kan man vilkorsstyra en händelse i högst 7 nivåer - exempelvis kan man skriva ett villkor att den kan bara dosera under 2 min varje timme (eller andra tidsintervaller) förutsatt att redoxen kräver dosering. Man kan också med hjälp av avancerade alternativ undvika ett mekaniskt on - off beteende av styrningen. Exempelvis så kan man begränsa doseringen till x sekunder (om börvärdet inte har uppnåtts) och sedan tvinga styrningen att vänta x sekunder innan nästa dosering. Detta är väldigt användbart på långsamma processer som redox. Det tar en liten tid innan elektroden reagerar och man väljer då en funktion som heter pulse variable/fixed pause. Exempelvis så sätter man max påtid till  20 sekunder. Om värdet är långt från börvärdet så doseras i 20 sekunder (eller så länge det behövs inom denna tidsperiod) Om man ligger nära börvärdet så doseras det mindre - det räknar datorn ut själv. Sedan sätter man väntetiden till exempelvis 5 minuter. det betyder att efter doseringen så sker inte någon ny inom denna tidsram (tidsramen kan sättas både kortare och längre - beroende på hur långsam/snabb processen är). Efter 5 minuter doseras det max 20 sekunder igen om börvärdet inte är uppnått. Dessa avancerade funktioner är mycket användbara hos profiluxen för de gör att man kan dosera och styra mjukt upp mot ett börvärde och sedan ligga stadigt där. Och/eller ta hänsyn till att det tar ett antal sek/minuter innan effekten visar sig av en insatt händelse. Om exempelvis doseringspunkten är i sumpen och mätningen någon annan stans så kan man ta hänsyn till tiden det tar innan mätningen uppfattar ändringen. Det är en förenklad form av PID regulering.

Med redoxstyrning av kolkälla får man vara försiktig. Det är lätt att dosera för mycket (jag vet av egen erfarenhet) Om inte Apexen har de här funktionerna så skulle jag inte använda styrningen av kolkällan med hjälp av redoxen

 

MVH Lasse

Tack för bra input @Lasse:_). Apexen kan nog göra en hel del av detta, den har tex "defer" som medför att den inte står o slår av o på utan värdet måste ligga en viss tid på det man vill innan den slår på..o "min time" är att den aldrig oavsett händelser kan slå på/dosera igen efter viss tid. Sen finns villkorsstyrda komandom som OR och AND, så man kan kräva att fler villkor är uppfyllda för att få den o agera osv. Detta har jag tex till min foderautomat, som doserar olika, olika dagar etc.

Jag kommer dock inte, har varit otydlig där, styra matningen med redox/dator pgr av:Den mat jag kör med heter denimar o är ett pulver man måste inför varje matning lösa upp, o skälet är nämligen det att reaktorn skall sen bli helt autonom o ej behöva matas alls, då  den innehåller deniballs, som är en fast kolkälla i reaktorn. Enligt AM samt de som testat detta blir reaktorn oberoende av extern matning efter 8 veckor. Så de jag kommer styra via redox o dator, är bara flödet genom den, där apexen då slår på vid tex ett värde under -200mv, o slår av vid -50mv..tex. Jag kommer mäta nitrit o nitrat på utvattnet ofta i början o koppla detta till olika redoxvärden o utifrån detta sen bestämma vilka gränsvärden jag skall ha av redox. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, runstenen sa:

En fråga @jonasroman ang Aqua Medics nitratreaktorer:

*Ser ut att gå att använda utan sump, dvs ståendes vid sidan av eller i möbeln under ett kar ? Korrekt ?

*Vad behöver man skaffa mer än själva enheten ?

*Hur ser skötsel/underhåll ut ? Krångligt ?

Tack // E

Ja den står med fördel utanför sumpen. 

Du behöver en slangdoserpump som kan dosera upp till 3 liter i timman kontinuerligt bruk. 

Sen behövs inget mer, men man kan köra en redoxelektrod i den om du vill styra flödet automatiskt via dator men ej nödvändigt. 

Det ingår biobollar men köp till deniballs så den ej behöver matas efter 8 v. 

Köp Denimar som är mat, organiskt kol, som den behöver de första 8v. 

 

Inget underhåll alls, mer än daglig matning de första 8v samt att du en gång om året byter ut deniballs. (2liter). Biobollarna byts aldrig ut men kan en gång om året göras rent i saltvatten. 

 

Reda nu efter drygt 2v ligger redox i reaktorn runt -10mv o nitrat är noll på utvattnet när jag kör cirka 0.5l/timman. Skall upp i 1.5-2 liter i timman. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering för intresserade:
Redox sjunker nu raskt i reaktorn och jag kör redan cirka 0.7 liter i timman genom den o trots det sjunker redox(kurvan stiger i bilden men är inverterad, så den visar -33mv), så inkörningen går snabbare än jag trodde. Jag tror jag redan snart kan märka en nitratsänkning även i karet. När reaktorn är helt mogen skall jag köra 1.5- 2 liter i timmans genom den. Då omsätter jag karets volym på 2 veckor, vilket jag tror är en lagom kapacitet för att nitrat i mitt kar skall ligga konstant lågt med nuvarande höga belastning.

IMG_0543.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gick det snabbt!!!! Idag har reaktorn -200mv i redox!!

det betyder att jag kör igång på program, där jag skriver följande kod:

 

If ORPR > 200 then on

if orpR < 190 then off

 

(OBS läsa om som negativa värden).

dvs min slangdoserpump kommer starta vid redox under -200mv, och stanna vid redox över -190 mv.

 

@Lasse, har du nån kommentar till den programmeringen samt redoxintervallen?

 

i am manual rekommenderar man att ligga som lägst på -250mv men jag tar alltså -200mv som lägst för säkerhets skull så svavelväte ej bildas.

 

jag ser redan att nitrat i karet börjar sjunka.

 

jag ser detta som en mkt effektiv, hyfsat snabb,  o faktiskt också billigare metod än tex vattenbyten(som är hopplöst o dyrt), att få ner nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

-Jag kan inte programeringen på apex men det ser ut att stämma vad gäller programeringenkoden

 

MVH Lasse

Okej:-)

 

En uppdatering igen: Jag mätte nitrat o nitrit på utvattnet efter en tids drift med ovan inställda värden, och då fick jag lite utslag på utvattnet på både nitrit o nitrat. Dvs, mina redoxgränsvärden var antagligen  för höga...så jag har ändrat nu o sänkt redoxen i rektorn ytterligare så den ligger nu o håller det stabilt mellan -220mv--210mv. Detta verkar funka...nu idag har doserpumpen tuffat på ganska bra för att hålla redoxen inom dessa intervall, och nitrit o nitrat på utvattnet är i princip 0. Det effektiva flödet genom reaktorn är nu då cirka 1.2 liter i timman.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On den 31 maj 2016 at 19:55, Lasse sa:

Du ser ju själv nu att de redoxvärden du refererar till i den andra tråden inte stämmer - du ligger ju redan nu bra under -100 mV för endast denitrifikationen.

 

MVH Lasse

precis!, jag eller rättare sagt, min reaktor, har lärt mig det.

@Lasse, om vi menar samma inlägg skriver jag faktiskt att jag får" testa mig fram"..dvs jag påstår inte att jag vet redan då exakt vilket redox min reaktor behöver.., jag pratar om ett förmodat intervall runt -100mv-200mv, o nu har jag funnit det rätta värdet för min reaktor, inte så långt ifrån min nedre gissning..

 

Ganska intressant att bara en sänkning med 10mv gjorde att reaktorn nu fungerar perfekt!...på utvattnet idag, med ett genomflöde på nu 1.5l/t, är nitrat i princip omätbart på utvattnet!..o naturligtvis nitrit också.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Uppdatering av min nitratreaktor:
Har nu varit i drift i 5 veckor, varav den kanske gått på nästan full fart o helt mognat, de sista 2 veckorna, så kanske man kan säga en ekvivalent tid med 3 veckors full drift. Nitrat innan jag startade denna låg på minst 25 ppm, kanske mer. Mätte idag, 5 ppm!. I viss mån kan nog reaktorn autoregleras, för när nitrat minskar så minskar ju bränslet till denitrifiaktionen. Det gäller bara att den inte går så långt att det bildas svavelväte, men eftersom jag styr den med redox, så doserpumpen slå av o på så redox aldrig går under -210mv, så tror jag inte det kommer bli ngt svavelväte hur lågt nitrat än går...pumpen kommer ju bara dosera mer akvarievatten om redoxen tenderar att sjunka när nitrat minskar. Jag loggar pumpen så jag kan indirekt se exakt vilken aktivitet bakterierna har för tillfället: ju mer pumpen måste tuffa på, desto mer batteriaktivitet. Det är tydligt att när jag doserat kolkälla i reaktorn, så går sedan pumpen betydligt längre de efterföljande 12 timmarna osv. Om 3 veckor ungefär kommer man enligt Aqua Medic, kunna helt sluta med extern dosering av kolkälla, o reaktorn klarar sig självt på deniballs, den interna kolkällan. Då blir den, tack vare redoxstyrningen, helautomatisk. Men som sagt, mitt huvudämne just nu: nitrat har gått från 25ppm till 5 ppm på 5 veckor.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Följande redoxmönster uppvisar nu reaktorn när den är mogen, dvs nån timma efter kolkälledosering sjunker redox ordentligt(tvärtom i tabellen, men tänk minus framför) o ligger kvar där i 3-6 timmar och doserpumpen går då alltså hela tiden i enlighet med programmet. Man kan väl likna det vid att hälla bensin på glödande kol o ett bevis på att reaktorn nu är ganska mogen o innehåller en ordentlig bakterierimassa, som svarar direkt på kolkälla. I början var kurvan mer rak oavsett dosering eller ej av kolkälla. Reaktorn går ju även på en intern dosering, i form av deniballs, som gör att kurvan om jag ej doserar externt tuggar på runt -200mv med doserpumpen då gående i "av och på" relation med cirka 10 min/10min...det gör att den totalt ger cirka 1.5 liter i timman, och vid extern kolkälledosering höjer jag den kapaciteten till nästan 3 liter i timman.  Jag tänker dosera externt ett par veckor till, inte minst för att jag vill pressa ner nitrat lite lite till.

 

Nitrat har stannat upp nu på 5 ppm i karet, kanske lite under...tror inte att reaktorn är överdimensionerad o kommer nolla nitrat, utan jag tror jag kommer kunna styra detta lite med kolkällan. Kör jag ingen kolkälla alls(dvs enbart deniballs för agera kolkälla), så gissar jag i detta läge att reaktorn blir ganska lagom för min belastning o kommer hålla mitt nitrat strax under 5...exakt vad jag ville. Men vi får se, men så tror jag utifrån de 7 veckor den nu varit ingång.

 

 

Skärmavbild 2016-06-25 kl. 10.02.23.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas.

 

Detta ser spännande ut och måste bli mitt nästa försöksprojekt i att få ner mina nitratvärden. 

Du skrev i tråden att det man behövde utöver filtret var en doserpump som kunde mata filtret med små mängde akvarievatten. Räcker det med en överbliven enhet på t.ex. en GHL doser 2? Eller det krävs en annan form av pump?

Ingår det en sådan redox-mätare eller det är något man måste köpa löst när man beställer? Om det skall köpas löst måste det då kopplas ihop med en styrdator eller liknande eller man kan koppla redox-mätaren rakt in i filtret bara för att se värdet i filtret utan att det har någonting att säga för mängden vatten man pumpar in med doseringspumpen? 

Vill gärna ha igång en sådan här men osäker på hur det skall kopplas och om det är möjligt att ha det utan styrdator.

 

På ditt sätt att beskriva processen så förstår jag det som att du har redox-mätaren till att mäta vattnet i filtret och när det ger utslag utanför en viss skala så pumpas det in mer vatten för att fungera optimalt. Betyder det att du har en pump som är kopplad till redox-mätaren som sedan doserar akvarievatten för att hålla allt i balans. Jag trodde du hade en doserpump som pumpade in/genom filtret i en hastighet.. har du en till pump eller är det samma pump bara att den är programerad till att öka/sänka flödet när redox ändras? Hur går det i så fall till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar det här projektet i allmänhet. Tycker att tdet är kul att du tar upp just nitratreaktor då när jag började läsa om salt så skrevs det att dom inte fungerar alls. Men du har ju uppenbarligen bevisat motsatsen.

Gillar också att du skriver runt ämnet så att du inte bara skriver att saker har hänt utan också lite varför. Hela experimentet får 2 tummar upp även om man inte förstår allt. :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...