Gå till innehåll

Uppföljning/uppdatering om min nitratreaktor.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

On 5 juli 2016 at 20:05, Pontus Enbom sa:

Gillar det här projektet i allmänhet. Tycker att tdet är kul att du tar upp just nitratreaktor då när jag började läsa om salt så skrevs det att dom inte fungerar alls. Men du har ju uppenbarligen bevisat motsatsen.

Gillar också att du skriver runt ämnet så att du inte bara skriver att saker har hänt utan också lite varför. Hela experimentet får 2 tummar upp även om man inte förstår allt. :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Exakt Pontus:-), detta lärde jag mig också av mina då mentorer, att nitratreaktorer var ineffektivt o tog ljusår innan dom kickade in. Antingen var det helt fel info eller så gjorde man nåt fel. Knappast har ngn process i mitt system varit så lättstyrt som just min nitratreaktor. När jag doserar kol, så sjunker redox redan efter 15 min...det är som en volymratt. Och med redoxstyrningen känns det inte som ngn risk att det skall bli FÖR anareobt o bildas svavelväte. Jag tror heller inte att min reaktor är för stor...mitt nitrat har börjat sjunka betydligt saktare o legat kvar rätt länge nu strax under 5, vilket känns perfekt. Är inte orolig för att det skall bli för lågt...isåfall bara jag doserar mindre kolkälla i reaktorn. Tack för feedbacken @pontus Enbom:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

uppdatering:

 

Så här fint styrs nu nitratreaktorn av externt tillförd kolkälla (kör just i detta exempel med Brightwell, 6ml var 4:e timma i reaktorn).
Ni ser hur det är kusligt exakt 4 timmar mellan redoxtopparna, och precis då går matarpumpen på:-)...bakterierna startar sin aktivitet 5 minuter efter doseringen o slutar tvärt efter 2.5 timmar...sen går reaktorn lite av sig själv på den interna kolkällan däremellan o sen kommer en ny dos kolkälla externt osv. Dosen 6 ml har jag tatt fram utifrån kurvan. Mitt mål är att få varje dosering att ta slut innan nästa, så 6ml var 4:de timma verkar klockrent i just mitt fall. Man kan inte läsa på ngr flaskor utan får testa sig fram själv. Nopox är sannolikt ett kolväte med mer energi, mer likt bensin, för där krävs lägre doser för att få samma kurva. Jag ser ett positivt värdet i att kolkällan är lite svagare o hellre högre dos, eftersom då blir doseringsfelet inte lika stort. Som i mitt fall, så är 6 ml perfekt. Skulle jag köra Nopox hade det blivit 1-2 ml var 4´de timma istället. Ett fel då från doserpumpen på 1 ml ger ett fel med 50%!...medans samma fel nu med min dos på 6 ml ger ett fel på 15%...Men sen om man använder sig av kolkälla rätt ner i karet, som ju bygger på en helt annan princip (oriktad assimilering av kolkälla) då kommer man upp i högre doser, varvid det tvärtom kan bli en fördel med en kolkälla som är har ett högre energiinnehåll av rent ekonomiska skäl. Personligen tror jag betydligt mer på kolkälla som riktat bränsle precis där det skall verka...men det vet ni ju redan att jag tycker;-)....


Just det ja: nitratvärdet da?: Om jag inte kör extern kolkälla verkar det som att mitt nitrat stannar på 5 ppm. Jag vill gasa på reaktorn lite till för att få ner nitraten till 2.5, därav min dosering av extern kolkälla fastän de interna deniballs (sammas om biopellets) också matar bakterierna nu.(som ni ser i form av de små fyrkantsvågorna mellan de större) 

nitratreaktor:kolkälla.tiff

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta så spännande orpr(redox i nitratreaktorn), dvs bakterieaktivitet, är beroende av tempen. Sedan igår har reaktorn gått konstant och först idag stängts av en stund då tempen sjönk lite. Givetvis är kolkällan det som styr i första hand, för utan den ingen aktivitet alls oavsett temp, men om alla näringsämnen finns för bakterierna, då är tempen en faktor som starkt påverkar bakteriell aktivitet.

image.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Ryberg sa:

Hej.  Tror du att man vid igångsättandet av nitratreaktorn med bacto- o. deniballs, skulle kunna starta med en låg dosering av NOPOx istället för denimar?

M.v.h. Jan R.

ja absolut. Vilken kolkälla tror jag inte spelar någon som helst roll...bara det är mat till bakterierna så struntar dom i vad som står på etiketten:-). Nopox är, har jag märkt, ett starkt preparat, dvs högt energiinnehåll per ml, typ som bensin, dvs det går åt en lägre dos än tex etanol, och en del andra fabrikat. Men det är bara att prova sig fram. Om jag hade valt att driva reaktorn med nopox eller annan extern  kolkälla helt o hållet hade jag helt uteslutit deniballs, och kört kolkälla på doserpump...men då måste du alltså alltid tillsätta kolkälla, så doserpump är ett måste. Hade valt att börja med 1-2mlx2 om det gäller nopox o sen styrt dosen så att doserpumpen tvingats gå kanske 70% av dygnets timmar för att hålla redox där du vill ha den. Målet är att kolkällan skall vara i den dos att den precis tar slut innan nästa dos doseras, och det ser du på redoxen och hur pumpen tvingas jobba då ju den styrs av dator för att hålla redoxen där du vill ha den. 

Jag kommer troligen starta igen med lite nopox i min nu också, och tror 1-2 mlx3 blir en lagom underhållsdos fn. innan hade jag Brightwells och den fungerade utmärkt, och är lite svagare så jag kunde köra 6mlx6, vilket egentligen är att föredra då doseringen blir mer exakt, men denna är nu slut o jag har Nopox på hyllan kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Informativt. När jag kört med nitratreaktor förr om åren har jag bara använt mig av sulphur pellets (med varierat resultat)så detta är nytt för mig. Då menar du att jag skulle kunna starta upp reaktorn utan vare sig deniballs eller denimar. Bara använda mig utav bactoballs och internt matad nopox (något reducerat) med doserpump.

M.v.h.  Jan R.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Det här är kanske inte helt rätt tråd, men jag slänger ut frågan ändå;

jag har en NR400 som pga anledningar står och mognar i badrummet med bara intern cirkulation och en Demimar-tablett/dygn.

Det hela bygger ju på anaerobiska reaktioner så om jag öppnar öppningen för redox-proben, sabbar jag det anaerobiska då? Eller är det lilla syretillförseln försumbar?

Jag kom att tänka på det då jag förra dagen öppnade probe-öppningen för att ta ett nitritprov (har massa nitrit så det är på g). Bara doserpumpen kommer (´lagersaldo som stämmer´my ass!) så kommer jag koppla in den med mycket lite flöde, men jag blev lite intresserad eftersom jag inte kör med redox-probe exakt hur känsligt det är....

Ändrat av BatmanGefle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-21 at 01:19, BatmanGefle sa:

Det här är kanske inte helt rätt tråd, men jag slänger ut frågan ändå;

jag har en NR400 som pga anledningar står och mognar i badrummet med bara intern cirkulation och en Demimar-tablett/dygn.

Det hela bygger ju på anaerobiska reaktioner så om jag öppnar öppningen för redox-proben, sabbar jag det anaerobiska då? Eller är det lilla syretillförseln försumbar?

Jag kom att tänka på det då jag förra dagen öppnade probe-öppningen för att ta ett nitritprov (har massa nitrit så det är på g). Bara doserpumpen kommer (´lagersaldo som stämmer´my ass!) så kommer jag koppla in den med mycket lite flöde, men jag blev lite intresserad eftersom jag inte kör med redox-probe exakt hur känsligt det är....

öppnar du men sen stänger spelar det ingen roll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Intressant (tycker jag) Uppdatering!:

 

Idag plockar jag helt bort nitratreaktorn! För ett årsen hade jag 25+ i nitrat , sen landande det på 5 ppm o låg där länge. För 2 månader sen gick det ner till 0.25ppm. Jag slutade då helt med kolkällan till reaktorn. Mäter idag, nu 0!, ja alltså enligt testet, men oavsett mkt mkt lågt. Jag ser en tendens till cyano, inte alls mkt men på ett par ställen. Det är jag rätt säker på hör ihop med för lågt nitrat. Och till följd av detta finns en liten tendens att fosfat stiger, men ingen fara än. Jag plockar idag borta nitratreaktorn helt. Den var inte helt mysig att tömma o göra rent;-)....otroligt bra jobb den gjort, o nu kör jag utan tills vidare. Inte omöjligt att den får kopplas in igen om ngr månader, men vi får se. Det är inte enkelt att styra N o P, långsamma processer, med rätt stora konsekvenser för karet. Det är spännande med akvaristik. Dessutom har jag tillfälligt monterat ner KH maskinen också i syfte att lägga krutet på den fabrikstillverkade prototypen vi håller på att bygga. Så nu är sumprummet low-tech, som i början. Rätt skönt faktiskt för ett tag;-)

 

/Jonas

 

 

IMG_0612.JPG

IMG_0611.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...