Gå till innehåll

Strom

Rekommenderade inlägg

Ny tråd igen...

En tråd till nya akvariet. Övertalad av flickvännen blev det akvarieköp och numera delägare i ett 720 liters rimless med 375 liter sump. Tråden kommer uppdateras inom kort med bilder och mer info men ikväl får det räcka med at öppna en tråd. 

Utrustningen på karet är lite extra allt kan man väl säga :D

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbar sent idag... Håller på och kliar mig i huvet för att få reefangel datorn monterad och igång... Mycket pill! 😃

Karet snurrar nu med en returpump som ger 11 000 liter i timmen jag är glad att alla skarvar i PVC:n håller 😂

Ska försöka ta bilder på åbäket imorgon i dagsljus och går allt enligt plan så får allt levande flytta över. Lite bilder från flytten bjuder jag på ikväll:

3f826e9027cfaaae673c5c51b3e3c6cb.jpg

c6e4d5093e31772223336056e9703469.jpg8ef05de607a20661b204936203bdeb3e.jpg6f4d873ff55855ee0fe2f3c875b608ce.jpg

Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det finns jobb om någon är sugen 😃 måtten är 150x80x60 väldigt mäktigt djup. Ena sidan är opti men den fick tyvärr bli baksida får inte plats på något annat sätt...

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tyvärr behövde det av praktiska och estetiska skäl bli optiwhite mot väggen :( men men i ärlighetens namn (med risk att starta en helt annat diskussion) är det inte så stor skillnad på optiwhite och vanligt glas heheh, eller man kan i allafall inbilla sig det när man satt den mot väggen :) 

Aja karet är nu igång på riktigt och håller allt levande från förra ägaren samt mitt gamla. Flytten av akvariet gick ganska smidigt några missöden dock. Den extremt fina och charmiga 60 cm långa stjärnmuränan dog till allas stora sorg dag 2. Riktigt trist på ett så väldigt vackert djur! 

Utöver det har allt klarat sig galant men det hade aldrig gått om det inte vore för att jag redan hade ett relativt stort och tomt kar igång redan. 

Lite info om den nya baljan: 

150x80x60, 720 liter (sump 375 liter, total vattenvolym ca 850 liter)

Avrinning full hävert (herbie)

retur:

11 000 l/h (stor dammpump)

Streamers:

1x seio 6000 l/h

1x unknown kina 5000 l/h

1x jebao 6000 l/h (styrbar wavemaker)

Belysning:

2x maxspect razor 120 w

Dator:

Reef Angel Plus

Skummare:

ATI 250 (eheim pump, impeller av "plastsvinto")

UVC:

36 w

ATO:

DIY alá STROM (tråd för denna: 

 

(Finns en mängd mera tillbehör som jag har tänkt dra igång i framtiden men tyvärr måste byggas om för externt bruk då det blev för trångt med megasumpen under bänken... Detta inkluderar: kalkreaktor, zeolith reaktor, mediareaktor osv osv...)

Levande:

50-60 kg sten

2x banggai kardinaler

1x canary wrasse

1x sammetsclown (10+ år gamnmal)

1x Yellow tail clownfish

1x gul kirurg

1x Palletkirurg 

1x Ambon damsel 

1x Dvärgkejsare

2x Sexy Shrimps

2x Stenopus Shrimp

1x Fire Shrimp

+diverse snäckor och eremiter

Koraller:

Grön stjärnpolyp

Rhodactis sp.

Ricordea florida

Massor med skivanemoner

Oidentifierad (sarcophyton?) 

Och nu lite bilder!

DSC_0146.JPG

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet var jag kan gå tag på en sådanhär? Denna har brunnit på kretskortet till min jebao wavemaker 😞

Skickat från min D6603 via Tapatalk

9bb72b805d5a758d952a5d284197af36.jpg

Det är alltså den svarta i mitten, någon form av relä kondensator eller något vad vet jag men löda kan jag 😃

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ännu en fisk i helgen :) Jag kunde inte hålla mig från att köpa den vackra Carpenter´s Flasher Wrasse ( Paracheilinus carpenteri ). Väldigt lugn och fin fisk, den är lite blyg av sig - har suttit i ett hörn längst bort i karet i några dagar... Men nu börjar den visa sig lite! Jag passade på och tog lite bilder ;) DSC08841.jpg

DSC08842.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

0f8adb196f73ff2c9e1fc001b6773a96.jpg

Karet tuffar på har fått i lite mer korall och allt mår prima!

Banggai paret verkar ha det extra coozy och vem vet det kanske blir flera snart. Vore superkul!

Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Liten tråkig update och behöver hjälp! :(

Inhandlade en liten gobiodon okinawae härom dagen (spontanköp). Byggt upp stort tillit till affären och därför tittade jag inte så noga på fisken vid köp. Hemma såg den lite tanig halvt ofräsch ut, trodde att den skulle repa sig med lite punktmatning (som den gärna åt). Nu en vecka dog nykommlingen senare dog nykommlingen och mina kirurger har ordentligt med vita prick och även min clown... :( Andra dagen nu med tydliga prick på kirurgerna och det har blivit värre så jag bestämde mig för att stoppa dem i separat akvarie. 

 

Behöver hjälp, hur bör jag designa ett karantärskar? Jag vill medecinera med kopparbaserat mot pricken. Jag kör ganska varmt i karantänen nu och sänker salthalten succesivt. Den är även mörklagd. i övrigt bara streamer, doppvärmare och termometer. 

 

Ska jag köra skummare. Någon som kanske har en till låns under en kortare period? Karantänen är på 60 l. 

_DSC8101.jpg

Ändrat av Strom
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna går nu i karantän med låg salthalt, förhöjd temp samt gjort ett vattenbyte nu varje dag med rengöring av allt som varit i karet och akvariet invändigt. Fiskarna sötvattendoppas även en gång om dagen och det blir bättre. De borde fallit av alla snart och min plan är att sätta tillbaka fiskarna när synlig prick på dem är borta. De är stressade i karantänen och vill därför hålla dem där så kort tid som möjligt. De kommer med största sannolikhet att sötvattendoppas innan de sätts tillbaka också. 

 

Någon som har några tips eller andra kommentarer. Det är ju risk-game det här... Stressa fisk och döda parasiter eller döda de flesta parasiter och låta fiskarnas immunförsvar göra resten... Dessutom borde jag ha isolerat det mesta av pricken iom att de går i karantän och inga andra fiskar i det stora karet visar några symptom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...