Gå till innehåll

Starta väldigt avlångt nano


Twix

Rekommenderade inlägg

Har blivit väldigt sugen på att prova saltvatten nu. Läser mycket här och tänkte iväg till bibblan snart och låna nån bok därifrån.

Iallafall, idag har jag två nanoakvarium på 27 liter jag kan använda men jag fick en idé om att måttbeställa en burk på 120x17x30 att ha i fönstret. Skulle vara kul om man kunde ha någon Goby i där, Neon och Eld är två varianter jag gillar. Finns det fler arter som är nybörjarvänliga och färgglada som kan passa?

 

Eventuellt tänkte jag att man då kunde använda en 27:a till sump. Funkar det att ha sump och akvarium på samma nivå i fönstret? Vill gärna ha levande sand i också, hur tjockt lager bör man lägga i? Finns det några nackdelar med sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sånt avlångt akvarium med litet djup och bredd kommer bli ganska svårt att få bra cirkulation i, speciellt om man har fin sand. Nu behöver man ju inte världens orkan i varje akvarium utan det beror så klart på vilken inriktning man vill ha på det. Bara det inte finns vatten som står still någonstans. Jag gissar att akvariet kommer bli skummarlöst? Det finns nog nanoskummare som får plats men effektiviteten kommer bli begränsad tror jag. 

Kul idé i alla fall! Skummarlöst är inga problem så länge man sköter vattenbyten eller kanske har lite alger i som man skördar då och då. 

Här finns lite tips på fiskar som lämpar sig till ett nano. 

http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Keller sa:

Ett sånt avlångt akvarium med litet djup och bredd kommer bli ganska svårt att få bra cirkulation i, speciellt om man har fin sand. Nu behöver man ju inte världens orkan i varje akvarium utan det beror så klart på vilken inriktning man vill ha på det. Bara det inte finns vatten som står still någonstans. Jag gissar att akvariet kommer bli skummarlöst? Det finns nog nanoskummare som får plats men effektiviteten kommer bli begränsad tror jag. 

Kul idé i alla fall! Skummarlöst är inga problem så länge man sköter vattenbyten eller kanske har lite alger i som man skördar då och då. 

Här finns lite tips på fiskar som lämpar sig till ett nano. 

http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124

 

Ja du har rätt i att jag tänkte köra skummarlöst. Jag har två sötvatten igång hemma nu, ett ska jag lägga ner så då blir det +-0 i arbete att byta i saltnanot också. Bra sida med fiskar!

 

Cirkulation verkar vara något ni båda funderat över, tror det ska gå ganska bra att lösa med flera små streamers, har redan en del liggandes och i värsta fall får man komplettera och prova sig fram. 

 

Solljus tror jag inte blir ett problem, kommer köra solfilm på baksidan och insynsskydd i fönstret, i värsta fall får jag ha nerdragna persienner.

 

Var köper man sand och salt? Någon speciell sort man ska ha? Kommer nog åka till någon butik här i Stockholm men vill gärna ha liten uppfattning innan jag kommer dit så inte butiken lurar på en onödiga saker (kanske bara sker inom sötvatten?)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationen kan man säkert lösa bra med en Vortech MP10w i varje kortända.

Värre tror jag blir antalet ljustimmar på sommaren, men det är bara en spekulation.

Hade inte kört på dessa, alldeles för brett flöde...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tvärt om mot de andra här! Är det något kar som det är lätt att få en bra cirkulation på vattnet i så är det ett så avlångt och smalt akvarium :-)

Du tar och kopplar in en extern cirkulationspump eller ett ytterfilter till karet, så sätter du inloppet i ena änden av karet och utloppet i andra änden. Du behöver inte ha ett alls starkt flöde för att få en bra konstant cirkulation genom hela karet. Då hela vattenmassan rör sig konstant åt samma håll så kan jag inte se alls hur det skulle bli något otäckt stillastående vatten någonstans.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solljuset är inget problem - däremot kommer du få stora problem med värmen när solen ligger på. Jag har ett nano på köksbordet (10 cm från ett fönster mot väster) och de dagar vi glömmer persiennerna uppe - då är det kris med värmen. Håller med Daniel- cirkulationen kan skötas på annat sätt än streamers

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tvärt om mot de andra här! Är det något kar som det är lätt att få en bra cirkulation på vattnet i så är det ett så avlångt och smalt akvarium :-)

Du tar och kopplar in en extern cirkulationspump eller ett ytterfilter till karet, så sätter du inloppet i ena änden av karet och utloppet i andra änden. Du behöver inte ha ett alls starkt flöde för att få en bra konstant cirkulation genom hela karet. Då hela vattenmassan rör sig konstant åt samma håll så kan jag inte se alls hur det skulle bli något otäckt stillastående vatten någonstans.

Jag har ett kar på 146x25x30, vattnet har helt stillastående i avrinningsänden, så jag satte i en Jebao RW-4 med bra resultat.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite matematik. Om man räknar med 30 cm hög vattennivå blir tvärsnittsytan knappt 5 dm2. Räknar man med ett flöde på 5 cm / sekund får vi 2,5 liter per sekund från vänster till höger. Det är 9000 liter per timme.

5 cm / sekund räknas som ett lågt flöde för stenkoraller. Om du pulsar flödet så att du får en våg på en cm höjd har du i stort sett lika stort flöde för korallerna. Det kan man göra med en pump på mindre än en tiondel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm det stämmer, men samtidigt är det inte troligt att vattennivån är så hög, snarare kommer det väl vara praktiskt att ha den på 25 cm vatten pelare, eller tom ännu lägre om man vill ha en del sand också. Så den praktiska ytan blir nog snarare ca 4 dm2 om vi även beräknar in att glaset troligtvis stjäl ca 8 mm från bredden.

Sedan tillkommer ju lite intressanta faktorer som att flödet är helt konstant och inte direkt har några genvägar att ta när det kommer hinder. Har vi en sten eller en stor ganska bastant korall som skulle blockera 50% av gången på ett enskilt ställe på vattnets väg så skulle även flödet lokalt där öka hastigheten till den dubbla med ökad turbulens som bonus.

Jag tycker det är ganska lätt att slås ned av siffrorna om man räknar på det sättet för det låter väldigt litet med 5 cm per sekund. Men 9000 liter i timmen är ett sjukt flöde i ett så här litet kar i praktiken. Så jag tror det kommer inte vara ett bekymmer även med en betydligt svagare pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet som jag ser det är mest att akvariet är så smalt. I änden vid pumpen får man säkert ett gott flöde med en hydor koralia nano på 900 liter per timme. Men efter ett par stenar försvinner virveleffekten och flödet blir mer laminärt. För att upprätthålla flödet i hela karet behöver man antagligen 3 - 4 pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ciklidleken har ett 3 meter långt kar med djup 0,4 och bredd 0,5 m. Det försörjs av en 12 000 liters pump och i ena ändan sitter en Jebao RW 20 inställd på vågrörelse. Vågen går hela längden på karet. flödet är tillräckligt för stenkoraller

 

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-04-29 at 20:52, jonas1131 sa:

Jag har enburk som är 180x20x30 om ngn är sugen på att inhandla?

/ Jonas

Typiskt, det är för långt för att passa in i min lägenhet på ett vettigt sätt. 

Jag har ett gäng olika streamers/powerheads på flöden mellan 900-8000 l/h som jag kan laborera med och förhoppningsvis få till hyfsat flöde. 

Salt och sand då? Något speciellt salt man ska ha när man byter vatten veckovis? Bor som sagt i Stockholm så man kan säkert leta fram vattentester men det enda jag hittar nu är att hårdheten ligger mellan 4-6.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...