Gå till innehåll

Balans i pvc overflow


Emil L

Rekommenderade inlägg

Håller på med projekt: "Få balans i hävert-pvc-overflow med endast en kulventil"=)

Overflowen är ljudlös när den går långsammare än returpumpen. Börjar sörpla ordentligt när den är snabbare än returpumpen vilket annars hade varit att föredra. Tror att jag lyckats få balans dock. Om man kollar på den fantastiska bilden nedan visar den röret som häverten suger vatten ur:

havert.jpg

Nivån verkar ligga stadigt där det ljusblå är. Om jag höjer vattennivån något i akvariet ökar nivån till det övre röda strecket men sjunker den sakta till den ursprungliga. Om jag sänker nivån i akvariet sjunker den till det nedre röda strecket men ökar långsamt till den ursprungliga igen. Betyder detta att jag har "balans"? Alltså om jag minskar eller ökar vattenvolymen påverkar trycket hur starkt häverten suger och hamnar till slut i samma jämvikt?
mer vatten=starkare hävert
mindre vatten svagare hävert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det tror jag du har. När jag kikade på den här typen av lösningar så beskrevs den optimala inställningen som du har det. Tänk på att pumpars producerade flöde varierar med tiden pga kalkbildning mm, så du kommer nog få justera om då och då. Även rörens kapacitet kan påverkas av diverse rörmaskar mm som växer inne i dem. Jag ändrar nog på min var 3.e månad ungefär. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, peterj66 sa:

Ja det tror jag du har. När jag kikade på den här typen av lösningar så beskrevs den optimala inställningen som du har det. Tänk på att pumpars producerade flöde varierar med tiden pga kalkbildning mm, så du kommer nog få justera om då och då. Även rörens kapacitet kan påverkas av diverse rörmaskar mm som växer inne i dem. Jag ändrar nog på min var 3.e månad ungefär. 

Tackar för svar! Märkte även en annan grej. Om jag ökar den totala vattenvolymen (tillför vatten till sumpen) verkar "jämviktsnivån" öka något även i akvariet. Dock väldigt lite. Är detta normalt? Försöker komma på en fysisk förklaring. Kan det vara så att när vattenvolymen i sumpen ökar blir vattentrycket mot pumpen högre så att den lättare pumpar upp vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Perk sa:

Höjer du vattenytan i sumpen så får du en längre tryckhöjd för pumpen och då ökar flödet vilket i sin tur kan höja vattenytan i akvariet beroende på dimensioner på ditt överrinningssystem.

tack! Då vet jag lite bättre vad jag ska tänka på 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...