Gå till innehåll

Tyst ersättningspump för Tunze osmolator


nike83

Rekommenderade inlägg

Mitt kar står i vårt vardagsrum och vårt sovrum är närheten av karet. Tyvärr så tycker jag min Tunze 3155 osmolator-pump låter för mycket, så jag vaknar på natten när den "kör igång". jag har testat med en pump från biltema, men den låter lika mycket. Ett alternativ är att sätta en timer på osmolatorn, men jag hellre haft en tyst pump.

någon som har förslag på tyst ersättningspump ?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 3155 i mitt stora kar och jag håller med om att pumpen låter som ett tröskverk. Synd då den i övrigt är väldigt driftsäker och stabil.

Skaffade en Autoaqua Smart ATO till mitt pico och den pumpen är väldigt tyst. Om jag läser hemsidan rätt har den 2m lyfthöjd och funkar på max 12,7mm glas.

Det kan dock bildas lite beläggningar på sensorn så den kräver (om än lite) mer underhåll/rengöring än Tunze.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, peterj66 sa:

Varför inte bara koppla den till en timer så den inte kör på natten? Kan ju vara en säkerhet mot att den hänger sig också.

jo, det var min nödlösning nu tills jag hittar någon tystare pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Strikt sa:

Jag har en 3155 i mitt stora kar och jag håller med om att pumpen låter som ett tröskverk. Synd då den i övrigt är väldigt driftsäker och stabil.

Skaffade en Autoaqua Smart ATO till mitt pico och den pumpen är väldigt tyst. Om jag läser hemsidan rätt har den 2m lyfthöjd och funkar på max 12,7mm glas.

Det kan dock bildas lite beläggningar på sensorn så den kräver (om än lite) mer underhåll/rengöring än Tunze.

okey, jag har faktiskt kollat på en ersättningspump för Autoaqua, men de kostar 250kr + frakt från staterna = 450kr typ. känns lite väl mycket när hela osmolatorn kostar 1200kr på Triton... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...