Gå till innehåll

Problem med kiselalger


Russ

Rekommenderade inlägg

Rätt så. Jag har visat det för en del inom hobbyn och alla har varit säkra på att det är kiselalger. 

 

Såhär ser det ut idag innan ljusen gått igång. (Blir betydligt mer när ljusen är på)

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en vän som bytt ut hela sin sand i sitt kar. Han fick kiselalger överallt på sanden men fick bort dessa nästan omgående av att öka sin dosering av nopoxen. Det är därför jag också börjat dosera. Visst, hans kar är 2 år gammalt och mitt bara 4 månader , men jag ville ändå ge det en chans. 

Nu när jag kört det i 2 veckor, ser jag ingen skillnad alls. Så jag börjar bli lite fundersam över om det egentligen är så bra att dosera nopox i ett nytt kar. Har som sagt inte problem med min nitrat och fosfaten mätte jag till 0.1(osäker på vilken nivå jag bör ligga på).

Ändrat av Russ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog mig mer än en månad att få bort kiselalgerna från sanden, utan kemikalier.
Jag löste det genom att suga ut så mycket alger som möjligt vid varje vattenbyte.
Och... jag vidhåller att du borde prova osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är jag inställd på att försöka få rätt på det utan att byta till osmos :), men jag ska testa suga upp en del när jag byter vatten. 

 

Här är en till bild Lasse som jag tog för några veckor sedan. Rör man runt lite i sanden försvinner nästan allt för att sedan återkomma igen

image.jpeg

Ändrat av Russ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När bilden togs hade jag ljus endast några timmar om dagen. Nu när jag bytt till mitt "riktiga" ljusschema blir det bara mer o mer. Alltså , ju mer ljus jag har desto brunare blir det. Vissa toppar på sanden blir nästan svarta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Russ sa:

Rätt så. Jag har visat det för en del inom hobbyn och alla har varit säkra på att det är kiselalger. 

 

Såhär ser det ut idag innan ljusen gått igång. (Blir betydligt mer när ljusen är på)

image.jpeg

Dinoflagelater, ej kisel

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Russ sa:

När bilden togs hade jag ljus endast några timmar om dagen. Nu när jag bytt till mitt "riktiga" ljusschema blir det bara mer o mer. Alltså , ju mer ljus jag har desto brunare blir det. Vissa toppar på sanden blir nästan svarta

typiskt för dinoflagelater. helt säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sug upp så mkt så att all kvarvarande sand är kritvit. Tvätta den uppsugna sanden i varmt kranvatten länge så sköljvattnet blir hyfsat rent. Återplacera sanden. Ha sedan karet släckt i 3 dar, men täck ej för. 

Börja så, det kommer åtminstone hjälpa direkt, men det kan ibland komma tillbaka...då kan man upprepa. Om du matar mkt så minska på matningen. dosera inga spårelement o inga aminosyror.

 

Du har klassisk dino

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajdå något nytt för mig. Tack så mycket jonas, ska försöka suga upp så mycket jag kan ikväll och ha det släckt. 

2 funderingar. Jag har tre små euphyllior, de kommer inte påverkas negativit av att ha det släckt?

Hur gör jag med algerna på stenarna? Ska jag försöka borsta bort dem eller bara låta stå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Russ sa:

@jonasromandet betyder att jag ska pausa med nopoxen tills jag får bort allt? Har som sagt 0.1 i fosfat men det får jag ta itu med senare när jag fått ordning på algerna

om du har högt nitrat också o så skyhögt fosfat skulle jag nog fortsätta med nopox samtidigt. Men om du har lågt nitrat, typ under 0.5, så skulle jag avbryta nopox.

Bakterier tar nitrat o fosfat i relationen 10/1 ungefär, som om du har 0.1 i fosfat kan du med nosox få ner den till det idealiska 0.04 genom en sänkning med 0.07ppm. Det motsvarar nästan en sänkning av nitrat med 1.0, därav min gräns på 0.5 under vilken jag är tveksam om nosox kommer fungera. 

Har du alltså nitrat under 0.5, hade jag tatt fosfaten med rowaphos o nitraten hade jag låtit va.

återkom gärna med ditt nitratvärde, som förvisso alltid blir ungefärligt, men tillräckligt exakt oftast för att ta dessa beslut.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Russ sa:

Ligger på 3,5 i nitrat och 0.1 i fosfat så jag fortsätter att köra med detta under tiden jag kämpar med algerna. Tusen tack

kanon. ha koll bara på nitraten (men även fosfat) så du inte kryper ner för lågt:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag säkrare - Dino, cyano eller någon annan rörlig bakterie/alg. Ej kisel

Problemen med dem är att då spelar det ingen roll vilka näringsvärden du mäter i vattenkolumnen. Dessa bakterier/alger skaffar sitt fosfor i första hand via djupdykning i sanden - tar troligtvis kvävet där också. På dagen utnyttjar de ljuset och de lagrade näringsämnena.

Titta på den här tråden på reef2reef.com  Jag är själv ganska kritisk till vad de lovar men kul om någon med dessa problem i Sverige kunde testa. En annan tråd på reef2reef.com är denna. Finns även en om cyano

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket för er hjälp!
Ska läsa igenom sidorna ikväll när jag kommer hem.

Startar nog med Jonas metod ikväll där jag ska testa suga upp det mesta och rengöra. Återkommer förhoppningsvis med goda nyheter om någon dag.

 

Tack än en gång!
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Minska biomassan är första steget så det skall du göra. Störa och minska är bästa metoden.

 

MVH Lasse

störa funkar inte alls på dino, det blir bara värre....jag vet. Dinon måste avlägsnas och det går ej siphona ut ,  utan sanden måste ut helt o hållet(inte alla sand alltid med allt som är brunt), o sen tvättas. Jag har provat exakt allt mot dino under flera år, o detta är det ena som funkar. 

Cyano kan möjligen hjälpa att störa, fast mkt mkt liten effekt...det har en otrolig förmåga att komma tillbaka på exakt sammas ställe redan nästa dag.

Jag håller med dig om att det har inget med vattnets värden o göra, utan det ligger i substratet. Jag är helt övertygad om att det handlar om i dinos fall om en mikrobiell obalans som gör att det ansamlas för mkt organiskt material som ej bryts ner...då trivs dinon. Trådskaparen har dino, det kan jag sätta mitt kar på:-)

minska biomassa är rätt om du med det menar att tvätta sanden fri från organiskt materials om ej klarar brytas ner. Det fungerar men man måste va rätt så aggressiv. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

störa funkar inte alls på dino, det blir bara värre....jag vet. Dinon måste avlägsnas och det går ej siphona ut ,  utan sanden måste ut helt o hållet(inte alla sand alltid med allt som är brunt), o sen tvättas. Jag har provat exakt allt mot dino under flera år, o detta är det ena som funkar. 

Cyano kan möjligen hjälpa att störa, fast mkt mkt liten effekt...det har en otrolig förmåga att komma tillbaka på exakt sammas ställe redan nästa dag.

Jag håller med dig om att det har inget med vattnets värden o göra, utan det ligger i substratet. Jag är helt övertygad om att det handlar om i dinos fall om en mikrobiell obalans som gör att det ansamlas för mkt organiskt material som ej bryts ner...då trivs dinon. Trådskaparen har dino, det kan jag sätta mitt kar på:-)

minska biomassa är rätt om du med det menar att tvätta sanden fri från organiskt materials om ej klarar brytas ner. Det fungerar men man måste va rätt så aggressiv. 

 

 

När jag hade dino störde jag det så ofta jag kunde, och det försvann. Tvättade eller kastade ingen sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

störa funkar inte alls på dino, det blir bara värre....jag vet. Dinon måste avlägsnas och det går ej siphona ut ,  utan sanden måste ut helt o hållet(inte alla sand alltid med allt som är brunt), o sen tvättas. Jag har provat exakt allt mot dino under flera år, o detta är det ena som funkar. 

Cyano kan möjligen hjälpa att störa, fast mkt mkt liten effekt...det har en otrolig förmåga att komma tillbaka på exakt sammas ställe redan nästa dag.

Jag håller med dig om att det har inget med vattnets värden o göra, utan det ligger i substratet. Jag är helt övertygad om att det handlar om i dinos fall om en mikrobiell obalans som gör att det ansamlas för mkt organiskt material som ej bryts ner...då trivs dinon. Trådskaparen har dino, det kan jag sätta mitt kar på:-)

minska biomassa är rätt om du med det menar att tvätta sanden fri från organiskt materials om ej klarar brytas ner. Det fungerar men man måste va rätt så aggressiv. 

 

 

När jag hade dino störde jag det så ofta jag kunde, och det försvann. Tvättade eller kastade ingen sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...