Gå till innehåll

Kylare - Tesco.. förslag?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har sett på tesco till mitt 2000 liters system men har förstått det som att varmluft måste ledas bort från akvariet och jag undrar om alla kylare har det behovet? 

Måste man alltid leda bort varmluft eller finns det kylare som enbart kyler med kylmedia och inte har behov för avledning av varmluft?

Tar gärna emot förslag.

/Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kylare fungerar som så att den bildligt talat tar värmet från akvarievattnet och flyttar det nån annanstans. Och i vår hobby betyder det till luften. Så kompressor-typen eller den mindre peltier-typen alstrar värme till luften.

Däremot kan man fläkta mot akvariets vattenyta och därigenom få en liten värmesänkning. Nackdelen är att det dunstar mer och att kyleffekten är låg i jämförelse med ett kylaggregat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha enbart kylmedia så blir det något du får fylla på istället. Ett simpelt exempel är ju is men det finns inget bekvämt sätt att lösa det på. Har aldrig sett ett akvarium som löst något sådant.

Som slanten säger är det en värmeväxlare som gäller då får du värme du måste transportera bort, helst ut från rummet i sig om inte rummet är för svalt. Vilket det sällan är om det är ett tropiskt kar man har.

Att blåsa med fläkt kan ge effekt på ett par grader, men du har så stort kar så jag tror du får ha en våldsamt stark fläkt för att du ska få igång kylning av karet och du kommer få en otroligt kraftig avdunstning, så isf behöver du eventuellt titta på en lösning för att cirkulera luften i rummet om du inte redan har bra luftgenomströmning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt en fläkt mot ytan av sumpen och fick genomströmning genom sumpen. Det sänkte akvariet från 28 till 24 grader. Så långt allt väl men jag behöver komma på ett bra sätt att koppla in kylaren. Om luften måste ledas ut från huset så behövs ju ett hål för exportrör.. alla som har kylare har väl inte hål i väggen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...