Gå till innehåll

Dino igen, men jag vinner;-)


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Återigen, dino, redox, samt hur man eventuellt kan hålla det i styr utan kemikalier. Jag har haft dino ngr gånger i rätt liten omfattning då o då. Hittills aldrig behövt ta till ngr preparat, vilket jag hoppas slippa i framtiden med då jag tror det gör viss skada på koraller o annat som man vill ha kvar vid liv. Det mesta hämtar sig men kan man undvika så varför inte. Jag har matat enormt mkt sista 3 veckorna pga av min nyinköpta pygoplites. Sista veckan tilltagande brunt i sanden o lite sjunkande redox samt även bronsfärgat vatten trots aktivt kol. Jag sög ut i förrgår cirka 50% av sanden o gjorde samtidigt därmed ett 20%-igt vattenbyte. Sanden lät jag sköljas i 30 min under rinnande varmt sötvatten/kranvatten och återplacerades sen. Sköljvattnet var naturligtvis rejält brunt i början men på slutet ljusgrönt. Dagen efter detta har redox stigit ordentligt från 300 till 340 (så mkt stiger det aldrig i mitt kar av sig självt). Sanden efter två dagars full belysning med t.om ordentligt med solljus en period, är kritvit. Misslyckas man, tex om man tar upp för lite sand, eller tvättar den för slarvigt, så kommer dino tillbaka direkt dagen efter, senast på kvällen efter åtgärden. Detta har fungerat tidigare för mig.Delorsaken till dino tror jag är att vi har tunna sandbäddar som därmed per definition är mer elle mindre omogna alltid. Vid ökad belastning ger det sig till känna som dino, pga av för mkt skit i sanden som ej bryts ner för det saknas tillräckligt med mikroliv för detta. Jag har aldrig haft dino i min DSB. Antingen så accepterar jag att jag 1-2 ggr om året får suga upp o göra rent sanden, vilket är helt okej, eller så adderar jag mer sand o skapar en lite djupare bädd i även visningskaret(dock ej DSB). Det kommer dessutom denitrifikationen må bra av, som redan på 4-5 cm djup existerar om sanden får ligga hyffsat still.
Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...