Gå till innehåll

Fråga Kejsarfiskar storlek tank olika arter


swesalt

Rekommenderade inlägg

Vilka arter av Kejsare kan man ha i en tex 500-700 liters tank och vilka ska man undvika som kräver större?

Vill höra av er som har erfarenhet av dessa arter står så väldigt olika om man söker runt på nätet.

 

Tack för hjälpen!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Henrik

Tänkte generellt för dom större arterna tex Pomacanthus imperator eller Holacanthus ciliaris.

Men även intressant att veta vad dom mindre arterna kräver för storlek.

Uppskattar hjälpen :)

 

Ändrat av swesalt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett kar på 700 liter så anser jag att du kan ha några kejsare. Sålänge dom får tillräckligt med gömställen. Och att du har ett system som klarar ta hand om avfrallet.
Kejsare = stora fiskar = mkt mat = mkt bajs =)

Ciliarisen är en mycket vacker kejsare ifrån karibien. Och de flesta exemplar som säljs i sverige är runt 7-10cm.
Imperatorn är inga problem, de finns ju att få tag i väldigt små exemplar och köper du en som är 5 cm kommer du kunna ha den länge innan den blir för stor.
Dessa kan dock bli rejält stora och väga över kilot. Detta gäller för det flesta arterna.

De vanligaste och tåligaste kejsarna är de som tillhör gruppen Pomacanthus. De flesta går även bra med sps och musslor. Undantag finns såklart.
Men jag skulle nog säga att 600 liter är det minsta man bör ha för dessa.

Sen är det ju skillnad att ha 600 liter i kubformat eller vanligt avlångt format. Där anser jag det sistnämnda vara bättre.


Sen finns ju dvärgkejsarna, dessa kan vara lite lurigare med att picka på koraller.
Men det flesta fungerar i kar på ca 300 liter eller mer.
Här inne finns ett par riktigt snygga dessutom.

Tänker främst på
Paracentropyge multifasciata
Centropyge loricula
Centropyge potteri


Om jag hade fått välja fritt med vilka kejsare jag hade stoppat ner i ett 700 liters kar hade det lätt blivit.

Pomacanthus imperator
Pygoplites diacanthus
Chaetodontoplus duboulayi
Centropyge loricula

 

Sen får beror ju allt på övrigt fiskbestånd.

Men att gå vägen med kejsare tillsammans med wrassar, gogogo! säger jag!


Ber om ursäkt för spretigt inlägg, men orkar inte skriva om det nu

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...