Gå till innehåll

jebaou DC3000 pump som stänger av sig....


wrang

Rekommenderade inlägg

Nån som vet vad det kan vara för fel på min jebao dc 3000 pump, den går en stund å sedan så stänger den av å så startar den igen å stänger av.

Har gjort rent den å testkört i både spann/hink och mot skummaren men samma problem.
Lossat venturin/insuget men samma fel igen

Köpte den 2015-02-20

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När den stänger av - om du drar ur strömmen från kontrollern och sätter i den igen - startar pumpen då igen? Det finns en säkerhetsavstägning inne i dem och är det den som bråkar så brukar det visa sig genom att den startar igen när man gör en norsk. Om du inte gjort det - ta isär och gör ordentligt rent. Det finns en kylning som drar vatten igenom pumpen - lossa bakplåten på motorn och kolla om den inte är igensatt så att motorn blir för varm.

 

MVHJ Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den startar igen efter en "norsk" reset men så lägger den av efter 20 sekunder. men peppar peppar nu är det igång i en hink så den får gå där i och jag tog bort locket som du skrev

---------------
21:45

nope tyvärr den slår av då å då

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hänger med på denna tråden.

hade samma problem förut med min DC 3000 , fick köpa en ny kontrol den fungerade bra ett tag , men nu problemet är tillbacka i en annan form , den går bara på halv fart , om jag ökar hastigheten så stannar den, jag måste dra ute elen och starta på lägsta nivå sen öka farten till mitten inte mer annars stannar den.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Har en DC-6000.

När jag köpte den för ett par år sedan så var den tvärdöd.

Fick  ny ström adapter. Fortfarande död. Mätte upp allt och det visade sig att det var själva strömkabeln som var kass. ( Vanlig strömkabel till dator typ)

Bytte och fick igång den. Funkade sedan felfritt nåt år tills för 6 månader sedan. Exact samma fel som din.

Kom ihåg att jag hade reservadeptern liggandes. Funkar felfritt nu.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Stensson sa:

Har en DC-6000.

När jag köpte den för ett par år sedan så var den tvärdöd.

Fick  ny ström adapter. Fortfarande död. Mätte upp allt och det visade sig att det var själva strömkabeln som var kass. ( Vanlig strömkabel till dator typ)

Bytte och fick igång den. Funkade sedan felfritt nåt år tills för 6 månader sedan. Exact samma fel som din.

Kom ihåg att jag hade reservadeptern liggandes. Funkar felfritt nu.

 

tyvärr så får man nog köpa 2 pumpar när man köper dessa, så slipper man längre driftavbrott.

 

jag är helt säker på att det var min pump som var "glapp", då jag bytte controller/strömadapter (har 3st jebao-pumpar igång).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Jag har alltid en reserv liggande. Skulle haft det även om jag hade sk kvalitetspumpar. Kan inte riskera avbrott i väsentliga funktioner eftersom det är mycket tid och mycket pengar investerat i akvariet. För närvarande har jag två streamers och en cirkulationspump liggande - splitt nya. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Dc12000 gjorde samma. Eftersom pumpen fungerade tittade jag på adaptern och såg att lampan slocknade samtidigt som pumpen dog. Ny adapter sen har den gått i ca 1-2år utan problem. Har en extra liggandes nu just in case.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...