Gå till innehåll

KZ gör en ny serie


nike83

Rekommenderade inlägg

22 timmar sedan, Lasse sa:

@Henric Det är väl bra att de lyssnat och följer de konsumentlagar som finns i Europa. Finns väl ingen anledning att göra sig lustig över att åtminstone jag vill veta vad man stoppar in till sina djur?

MVH Lasse

Absolut, jag håller med:) men ibland känns det som att det har blivet en ursäkt för att smutskasta ett företag. Eller är det någon som har trott att det har varit roundup i flaskorna;) det hjälper inte många o  veta vad som är i flaskorna, eller?

om vi håller oss till de mest använda flaskorna från Kz:a så är det inte så krångligt. Zeobak är bakterier. Zeostart kolkälla, B-balance är boron och strontium med tillhörande ämnen i gruppen, k-balance är kalium med tillhörande ämnen i gruppen. MEN jag är positiv till innehållsförteckning men tror att få har nytta av informationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med innheåll gäller väl inte bara KZ utan det är väl rätt vanligt att innehållet inte är specificerat, oavsett märke.
Känns som KZ fått ta den största kritiket mot detta dock.

Kul att dom är på gång igen med nya preparat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse med flera! Det är stor skam att KZ inte redovisar sitt innehåll, samt nedvärderande mot oss akvarister som men tanke på vad vi har i våra burkar såklart måste veta exakt vad vi häller i karet. Sen när man vet hur lite dessa synnerligen enkla ingredienser oftast kostar (livsmedel, vitaminer, mineraler) så förstår man kanske varför man inte vill redovisa innehållet...?..för påslaget är otroligt stort(jämfört med annat som tex akvarium, o vissa tillbehör). Det är förvisso upp till varje fabrikör såklart att ta de priser han vill, så vi får väl till viss del skylla oss själva som stöder sådan oseriös verksamhet. 

Bakterier må va hänt, det redovisas, men preparat som "coral vitalizer".."sponge power", o allt vad det heter, med alltså fantasinamn, där allt skall göra dina koraller fina...det ligger på för låg nivå för oss. Jag tror faran i oerfarna(men även erfarna) händer är överhängande att man skadar sitt akvarium med så lite bakgrundsinfo vad burkarna innehåller. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men med det sagt så är inte alla flaskor från KZ oseriösa...som Henric skriver så redovisas innehållet i de enklare preparaten, som inte är specifika för just KZ...tex bakterier, kolkälla, o möjligen vissa spårelement (jod tex).

Där är det ju å anda sidan helt likgiltigt vilket märke man köper..kolkälla som kolkälla osv.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...