Gå till innehåll

LED till 63l nano


Catchio

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte prova på salt och av olika skäl blir det ett litet kar, mest sannolikt 63l med måtten 60x30x35.
Då jag var förbi Stig i Gemla på rekognoscering fick jag hybris och köpte delar till en ledramp. 13 blå + 13 vita med 90-graders linser, drivare och fläkt. Tanken är att använda Bauhaus fyrkantrör. Jag tänkte placera dioderna parvis blå/vit men hur bör de fördelas och var sätter jag drivarna?

Är denna fördelning lämplig med tanke på karets mått och kan jag sätta drivarna på samma yta som dioderna?
 

 

LED1.JPG

LED2.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt över ytan tänker du har rampen? Om du tänker på att med 90 graders linser så kommer den belysta ytan att vara en cirkel med radien = avståndet från din LED.

Ex: LEDen sitter 10 cm ovanför en yta då kommer den belysa en cirkel på 20 cm centrerad rakt under. Du vill med andra ord inte ha LED ända ut i kanten på karet eftersom en del ljus kommer att försvinna då. Lagom ängd på rampen kan ju vara 30 cm (kanske ända till 40 om den ligger direkt ovanför karet. Drivarna hade jag monterat i en låda vid sidan om så slipper du ha 220V ovanför saltvatten. Gör du rampen i separata delar tex två längsgående så kan du justera in ljuset efter behov. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!
Drivarna vid sidan av. Vilken typ av låda föreslår du?

Jag tänkte ha rampen som en enhet mitt över karet. Det finns utrymme för upp till 30cm ovanför.
Om jag byter linser till 60 grader och arrangerar enligt nedan så täcker det 60x40 vid vattenytan vid max höjd? Eller skall jag blanda in 20 graders linser också?

LED3.JPG

Ändrat av Catchio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om profilen är 10 bred blir det 10 cm framför och bakom den skall täcka med ljus.

För att få samma täckning i sidled är det lämpligt att fördela dioderna på 60 - 10 - 10 = 40 cm längd i profilen. 60 eller 90 grader skiljer mest på hur högt över karet rampen bör vara. Men det blir mindre färgade skuggor med 90 grader.

Det ligger ett plåtslageri på Smedjegatan som jag tror kan ha fyrkantprofil hemma. De kapar i så fall enligt önskemål.

I Växjö så är det väl bara Kjell och Clas som kan tänkas ha lådor hemma till drivarna.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Nå, dålig bild men jag lovade Stig, när jag köpte delarna, att berätta hur det gick så efter mycket onödigt kladdande så är den nu provmonterad i den tänkta akvariemöbeln.

 

 

Led 001.JPG

Ändrat av Catchio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...