Gå till innehåll

Egen IceProbe


Slanten

Rekommenderade inlägg

Nu när karet står på sparlåga och gillestugan måste få sig en renovering är det dags att fundera på annat :)

När allt är klart är planen att ha ett antal nano på max 40 liter där olika smådjur kan husera, som inte passar i det stora akvariet. Detta för att undvika att de blir uppätna där eller äter upp andra i stor-akvariet.

Så då behövs det separata kylningar och en IceProbe hade varit grym, men de kostar över 1000 kr styck plus moms, tull och frakt. Ett hemmabygge ligger nära till hands att testa. Det bygger på ett Peltier-element, som egentligen har grymt dålig verkningsgrad. Men i de småvolymer vi talar om gör det inget.

IceProbe.PNG

 

Min inköpslista ser ut så här:

Aluminium.PNG

Heatsink.PNG

 

Strömaggregat på 12V finns redan på min hylla.

Det som oroar lite är att värmeväxlaren av aluminium ska börja ärja, men tanken är att ha totala vattenbyten varje månad. Kommer djuren att bli aluminiumförgiftade? Plan B är att använda följande värmeväxlare och byta ut kopparen med en titanplåt istället. Titan är dock rätt svårt att bearbeta, så detta är verkligen en reservplan.

Vattenkylare.PNG

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100W peltier till 40 liter låter ju ändå ganska stöddigt, är inte de där iceprobe kylarna på ca 50W? Om du bara isolerar karet väl kan du nog få till det ganska bra.

Jag har funderat lite ibland på det här med att vattnet förgiftas av metall, jag har varit inne på att göra en sådan lösning att sätta i en tunn glasskiva i bak på akvariet för att skapa en separat vattenspalt som inte har kontakt alls med vattnet fiskarna lever i. Så kyler man helt enkelt det vattnet istället med kopparelemet om man så vill :-) Glas isolerar dåligt och bör överföra kylan ganska effektivt till akvarievattnet, man kan ju fixa så att vattnet strömmar upp med glasrutan för att effektivisera. Om man bara isolerar bra så att kylan inte har någon annanstans att ta vägen borde det fungera utmärkt. Så slipper man ganska många bekymmer.

Du kan ju även köra osmos vatten med där ibak så slipper man problem med att saltvatten äter sönder metalldelar och så.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@peterj66 Det är också en idé. Problemet är att plast har ännu sämre värmegenomledningsförmåga än glas. Några värden som jämförelse:

  • Koppar 380 W/mK
  • Titan 20
  • Glas 1
  • PVC 0,19

Men det är helt klart en lösning.

 

Igår kom jag även på att det redan finns kyla att tillgå i mitt stora kar. Man kan pumpa vatten från sumpen och ta några varv med syrafast rör i nanoakvariet och sen tillbaka. Men först ska jag testa peltier-elementet. Materialet är beställt, så nu är man otålig som vanligt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har alla delar kommit och blivit ihopskruvade. Allt är inkopplat i ett 25-liters akvarium och nu är det bara att vänta och se hur temperaturen förhoppningsvis sjunker. Konstruktionen är inte helt optimal då skruvarna kan vara en värmebrygga. Men som ett första försök är det spännande.

WP_20160702_17_59_51_Pro.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten rapport från en nöjd akvarist.

 

kl 19 - 22,0 grader

kl 21 - 20,5

kl 21.30 - 20,0

kl 23.30 - 19,0

kl 10.30 - 14,5

 

Cirkulationspumpen avger 8W och isoleringen ligger på knappt 5cm. Detta blir nog riktigt bra!

WP_20160703_11_37_51_Pro.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att när jag gick på gymnasiet(nu är jag inte jättegammal men det var ändå ett tag sedan) så var det bla livslängden som gjorde att de inte var så bra alternativ för processorkylning. Då tror jag de höll i runt ett år vid hård belastning. Men det var nog nära på 10 år sedan så dels kan nog mitt minne vara lite knasigt och dels har nog utvecklingen gått framåt :-)

 

Har du isolerat aluminium klossen något? Den borde väl annars vara en av de främsta områdena som "läcker ut" kyla för närvarande i kresen. Mest på de tre plana sidorna dock, anslutningarna är ju i stort sett isolerade av slangarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt golvvärmeslingor av aluminium (plastisolerade på utsidan) som kylelement direkt sumpen. Tror fortfarande att den lösningen är i bruk i Universeums koralltank. Rören dras upp ovanför vattenytan innan anslutning och aluminiumet är aldrig i kontakt med vattnet pga plastisoleringen. Den är tunn och anpassad för värme/kyla överföring

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mikoto: Då får jag ha några peltierelement i reserv.

När jag tar detta i drift ska allt bli ordentligt isolerat. Detta är bara ett "Proof of concept" än så länge.

 

@Lasse Mycket bra tips! Nu känns det mycket bättre när det inte är metallkontakt med saltvattnet. Jag drog en testslinga och det gav en temperatur på 15 grader i vattnet, med en lufttemperatur på 25. Det går nog att få till lite bättre när alla slangar isoleras.

WP_20160705_21_18_37_Pro.jpg

WP_20160705_21_19_06_Pro.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har faktiskt en iceprobe liggande, var inne på att sälja dem men kom inte riktigt i mål med det. Provade i alla fall i ett 60 liters och visst sänkte den några grader men inte så bra som jag hoppats. Ska nog vara något mindre burkar eller flera... ehh, iceprobbar om det ska ge nåt mer markant. Sen är ju inte peltierelement någon höjdare på energieffektivitet. Inköpspriset är ju sympatiskt men ser man det över lite tid så får man ju betala desto mer i elräkning så aggregat men kompressor har sina poänger även om det svider med inköpspriset.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...