Gå till innehåll

Nybörjare igen.


MrRhames

Rekommenderade inlägg

Tjo.


Då suget har börjat krypa efter ett nytt saltvattenskar efter mer än 2 års uppehåll, så har jag börjat kollat runt efter ett nytt kar.
Har fått upp ögonen för ett Red Sea Reefers 170 kar, har även sneglat på nano modellen men är jag rädd för att det blir för litet då jag vill ha en Mandarin (Synchiropus splendidus).

 

Angående belysningen hade jag tänkt mig en Radion XR15W Pro skulle funka till ett Red Sea Reefers 170 karet. Eller lär man gå på den större modellen XR30W Gen3?

 

Det enda jag vet är att jag ska ha ett PNP (plug and play) kar och försöka nå så låg ljudnivå som möjligt inom rimlig budget. Även strömförbrukningen är viktig för min del.


Som jag har förstått så lär man komplettera dessa kar med skummare, belysning och returpump.

 

Har sparat en del teknik sedan tidigare kar.
- Bubble Magus NAC 3.5. Kanske är i klenaste laget, för ett Red Sea Reefers 170, kanske funkar till att börja med. Vill byta ut den mot en annan skummare då denna låter en del.

- Refraktometer, doppvärmare, Tunze nano osmolator, Tunze stream pumpar och andra små bra att ha saker.
- Osmos anläggningen (Lär väl byta filter och membran)


Fiskar jag har drömt om länge är ett par Ocellaris snowflake clownfiskar och en Synchiropus splendidus. Det är här Nano karet blir för litet, även 170 modellen kanske är i minsta laget.

 

Är det någon som har kar i Red Sea Reefers serien, vad tycker ni om dessa kar?

 

Planerad inköpsstart/uppstart blir till hösten efter semestern. Men det enda som tar emot är tillverkningen av osmos vatten. Hade det funnits färdigblandat saltvatten på dunkar att köpa, hade jag stått först i kön för att få köpa.

 

/Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

En liten update.

 

Red Sea Reefers 170 sålde jag i vintras då det var alltid något som kom i vägen. Ångrade mig ganska omgående att jag sålde karet.

 

Men nu är jag på gång igen.

 

Var ner till Stockholm och köpte ett Red Sea Max Nano kar. Har beställt en ny OSMOS och lär ner till Stockholm igen och köpa levande sten och levande sand. Efter jag har fått igenom lite vatten.

 

\Benjamin 

IMG_1943[432].JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tanken var att jag skulle ha startat upp karet för 14 dagar sedan, men leveransen av osmosen blev försenad. Har precis kommit hem ifrån semestern och ska iväg nästa vecka igen.

Ska sätta igång med tillverkningen av vattnet i slutet av nästa veka, lär åka ner till Stockholm och köpa levande sten och sand. Det är väl mina planer, se om planerna håller är en annan femma.

 

\Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...