Gå till innehåll

Hög nitrathalt!


Zavius

Rekommenderade inlägg

Tjabba!

Tror jag matade lite för mycket mycket för nu, enligt saliferts test, är nitrathalten runt 50-60. Jag har ett 280 liters och igår gjorde jag ett litet vattenbyte på 20 liter, men det är ingen förändring idag på värdet. Inget djur eller korall i karet tycks påverkas, men jag vill ha bort nitraten. Hur ska jag göra? Måste jag göra ett mega-vattenbyte på typ 100 liter eller mer?

Tackar för svar

/Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Klubbsson: Jag har inte haft värdet länge, nej.

Jag är nästan säker på att det att orsaken är att jag matat lite för mycket. Lite galen med vitlöken kanske och lite för mycket av julian sprungs sjögräset. :S Erm, hur som helst, det var klumpigt av mig. Ska lära från detta.

Jag tänker göra som ni säger, vattenbyte med några dagars mellanrum. Tänker ta runt 20-30% av vattenvolymen. Sen får vi hoppas på det bästa.

Tack igen. *bugar*

Mvh

/Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte vågat ta så mycket som 20 till30 %.

Det blir en rätt så stor förändring i vattenvärdena om du minskar nitratet med uppått 30 mg/liter.

Det är säkerligen inte bara nitarthalten som ändrats i ditt vatten även om den är det problem vi ser.

Jag skulle bara byta 10% 6 gånger varannan dag så att det nya vattnet hinner genomluftas och sedan när nitrat halten blivit hälften eller mindre byta litet mer vatten kanske 20 % några gånger.

Hur mycket levande sten har du? I ett hårt belastat kar kan du utan vidare ha 30%. Ett alternativ är nitratfilter också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ok. Vore kanske bäst att ta det lite lugnt. Ska iväg och köpa lite salt sen testar jag det som du säger Stig. Lite i taget.

Jag har runt 40 kg ls i ett som sagt 280 liters kar. Ett nitratfilter blir det inte i första taget. Det ska inte behövas.

Tack igen

/Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...