Gå till innehåll

Läsa av Hanna checker "nyinköpt"


Lernbo

Rekommenderade inlägg

15 ppb är det samma som 0,015 ppm. Men är det Hanna Checker för ultralågt fosfor (P) så visar det värdet som PO4-P (koncentrationen av fosfor endast (P) Då skall du multiplicera detta värde med 2,64 för att få fosfatvärdet (om jag nu räknat rätt) -> ca 0,04 ppm som PO4

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

15 ppb är det samma som 0,015 ppm. Men är det Hanna Checker för ultralågt fosfor (P) så visar det värdet som PO4-P (koncentrationen av fosfor endast (P) Då skall du multiplicera detta värde med 2,64 för att få fosfatvärdet (om jag nu räknat rätt) -> ca 0,04 ppm som PO4

 

MVH Lasse

 

 

Du har nog räknat lite fel Lasse...;-)....du skall multiplicera fosforvärdet med 0.003...eller 0.00307 för att vara exakt..(eller med 3 om du nu utgår ifrån ppm direkt)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en grön Hanna (Phosphorus)

Som visar 15 ppb, vad är det i fosfor mätt och är värdet isf bra?

Anledningen att jag frågar är att mina calustre tappar vävnad och min bubbeltip har väldigt långa tentakler.

Alla värden är bra, så jag misstänker lågt fosfat.

Ändrat av Lernbo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör uppmätt värde (15) x 3,066 / 1000 för att få fram fosfatvärdet. Det ger i ditt fall 0,04599 vilket får räknas som ett bra värde. Får du konsekvent liknande testvärden om du testar flera gånger?

 

Det är inte ett fosfatvärde som orsakar koralldöd.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behövs ingen tabell. Om resultatet är i ppb som P så dividerar man först med 1000 och får värdet i ppm. Men då är det bara koncentrationen av fosfordelen i PO4 man har. För att få det uttryckt i hela molekylen PO4 så måste man multiplicera allt med 3.06 eller enklast 3. Då tar nan med både den relativa vikten av P (31) och av syret O4 (16*4) hela molekylen väger då 93. P utgör 31. 93/31=3. Multiplicerar man med 3 så får man hela mokekylens vikt med i koncentrationen

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Behövs ingen tabell. Om resultatet är i ppb som P så dividerar man först med 1000 och får värdet i ppm. Men då är det bara koncentrationen av fosfordelen i PO4 man har. För att få det uttryckt i hela molekylen PO4 så måste man multiplicera allt med 3.06 eller enklast 3. Då tar nan med både den relativa vikten av P (31) och av syret O4 (16*4) hela molekylen väger då 93. P utgör 31. 93/31=3. Multiplicerar man med 3 så får man hela mokekylens vikt med i koncentrationen

 

MVH Lasse

 

 

precis. Tabell är helt meningslöst. Jag tar värdet ggr 3, rätt o slätt. Blir tillräckligt rätt så slipper man ta fram miniräknaren. 3.07 är fler decimaler än maskinens noggrannhet så det räcker med ggr 3 i huvet:-) Som både lasse o jag visat ovan hur man härleder:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första mätningen måste ha blivit fel.

Har mätt 2 ggr nu och har fått 0.012.

Är detta värde något att oroa sig för, har kört kol och fosfat remover 1dl av varje i ett 170 liters kar.

Alla värden är bra men min calustrea krymper(tappar vävnad) jag misstänker att jag inte har några näringsämnen i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte oroa mig över näringsvärderna. Det är oftast inte det som dödar en caluastrea.
Jag skulle kontrollera följande.

Ligger KH, Ca och Mg stabilt? Där KH är absolut viktigast, sen Ca och sist Mg
Är det något som äter på de? Filfisk? Dvärgkejsare?

Börja där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fisk som äter på den.

När det gäller stabila värden så kör jag inte balling, utan jag testar och tillsätter varje vecka kh, mg, ca och kontrollerar så klart allt annat. Kh, ca, mg har så klart dippat på en vecka men inte så mycket.

Tillsätter 15 ml kh buffer och 15 ml mg och 5 ml ca kommer bara ihåg vad jag tillsätter men har inte värdeminskningen i huvudet. Men värderna hamnar ibland strax under mininivåerna, så det är inga enorma dippar.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 7 juni 2016 at 08:07, Lernbo sa:

Första mätningen måste ha blivit fel.

Har mätt 2 ggr nu och har fått 0.012.

Är detta värde något att oroa sig för, har kört kol och fosfat remover 1dl av varje i ett 170 liters kar.

Alla värden är bra men min calustrea krymper(tappar vävnad) jag misstänker att jag inte har några näringsämnen i vattnet.

0.012ppm är i underkant o under det skall du absolut inte gå. jag tror dina koraller o hela karet kommer må lite bättre av att du höjer fosfat en smula, dvs helt enkelt slutar med fosfatremover o håller ett öga på fosfat. Under 0.02 bör man inte ligga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...