Gå till innehåll

Dospump med läkemedelsprecision!


per.w

Rekommenderade inlägg

Efter många funderingar och mycket läsning på guiden så bestämde jag mig för att bygga en egen dospump för närningspåfyllning. 

Jag funderade mycket på hur jag skulle få flaskorna att stå upp och ner i men så var vi på en möbelaffär som sålde glasflaskor till altan, som kom med ett stativ. Jag tänkte då att jag tar bort flaskorna ur stativet och ersätter dessa med flaskorna med näringslösning. Nu kommer vi till dospumpen... Jag fick en kompis att ta med sig några droppslangar med kanyl hem från sjukhuset där jag jobbar. Jag tog sedan flaskorna och tryckte i kanylen med slang och ställde sedan dessa i stativet som jag borrat fast på väggen. Sen var det bara att reglera dropparna så nu droppar det två droppar i timmen och det som är bra är att man kan se vätska i behållaren nedanför flaskorna så man vet när man ska byta flaska. Genialt och billigt och säkrare än dospumpar som går sönder och tömmer allt i akvariet. Inga mekaniska delar som kan gå sönder...

Här kommer en bild...

20160604_221253.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt frugan som är syrra och mig själv, så är flödet konstant oavsett mängd. Jag har ännu bara detta på test stadiet, så jag kanske får omvärdera dosering och resultat inom kort. Men kollade idag och det ser riktigt bra ut! Det finns ju doseringsampeller under flaskorna som visar mängden vätska som är kvar och utifrån dessa droppar det enligt reglerad mängd som jag vill ha. 2 droppar per timme! Just testing!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att du kör zeolight. Det gör jag också. Jag tror att man ska vara väldans försiktig med color elements och reef vitality. Dosera gärna mindre än instruktion (halva?). Jag har tom slutat med dessa sen ett par månader och färgerna håller i sig bra. Tanken är att försiktigt börja igen om om färgerna blir sämre.

 

Jag kör just nu bara lite zeovit i påse i sumpen  Ultramin S, Coral balance och bakterier. Siporax i sumpen tror jag hjälper mig också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är flera problem med uppställningen. För det första så blir det undertryck i flaskorna när det rinner vätska ur dem. Därför har man alltid dropp ur påsar på sjukhus.

För det andra är droppslangen ned av mjuk PVC som formar sig under tryck. Det är därför man behöver justera om droppinställningen varje dag på ett sjukhus.

Man hänger upp droppåsen ganska högt för att minimera tryckskillnaden när påsen töms.

 

Jag har ett liknande system för min fosfateliminator med lantanklorid som jag säljer men där har jag ett hål som släpper in luft i flaskan i takt med att den töms.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

skillnaden med att man har en flaska där det inte blir undertryck i, är att det blir inte någon skillnad i flöde. I en dropppåse på sjukhus, blir det undertryck allteftersom den töms... I dessa flaskor har jag ett hål i botten på flaskan så det kommer in luft och då får man inte undertryck i dessa.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en påse har inte (märkbar) undertryck eftersom den inte har en fast form som suger, utan den bara viker sig innåt, hade det däremot varit en petflaska hade det blivid undertryck.

Just trycket är dock så litet problem i detta(sålänge du gjort hål i flaskorna som du har) att det är nog bara 1-2 justeringar per flaska du behöver göra samt att sista 10% av flaskan kan bli svåranvänd, men då är det väl bara att hälla över till nästa flaska :)

Smart lösning, inte perfekt, men funktionell :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där håller jag på att testa med calcium och magnesium, men det är svårare då calcium och magnesium slammar igen om det står still. Jag tror att man ska köra dospump där. Först tänkte jag att man kan ha en sån där saftblandare som rör runt, men det blir fult.... Dospump av något slag tror jag... Jag har funderat på en sån där som man har på lab som de lägger blodprovsrör i så de inte stelnar. Det skulle då blanda behållaren med calcium och magnesium.

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...