Gå till innehåll

Cryptocaryon/prick? (bilder)


Rekommenderade inlägg

Kan detta vara något annat än Cryptocaryon? Akvariet har varit utan fisk i 10 veckor (inget annat nytt t ex sten har satts i under denna tid). Fisken behandlades med TTM i 3x3 dagar innan den släpptes i akvariet.

 

Fisken idag, 7/6 2016:

 

desjardini2.jpg

 

Som jämförelse, samma fisk för en vecka sedan:

 

desjardini1.jpg

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det. Utrustningen (dubbel uppsättning) spolades med hett kranvatten efter varje flytt och fick sedan lufttorka (cirkulationspumparna plockades dessutom isär). Fisken fångades upp med en gallerkorg (som också spolades), troligen har några droppar vatten följt med varje gång (förutom vattnet på fiskens kropp) men det går ju knappast att undvika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Christian J sa:

Jag tror det. Utrustningen (dubbel uppsättning) spolades med hett kranvatten efter varje flytt och fick sedan lufttorka (cirkulationspumparna plockades dessutom isär). Fisken fångades upp med en gallerkorg (som också spolades), troligen har några droppar vatten följt med varje gång (förutom vattnet på fiskens kropp) men det går ju knappast att undvika.

 

Det låter som du gjort rätt... Lite vatten tillsammans med fisken gör inget. Var akvariet som den hamnade i verkligen fritt från prick? Hur långe hade det gått utan fisk? Om den gått i samma akvarium innan TTM så måste du låta akvariet vara fisktomt en längre tid för att parasiterna skall dö ut.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, stigigemla said:

Man måste byta tank varje dygn för att TTM skall fungera.

Varför varje dygn? Alla källor jag sett skriver 3 dygn, vad jag förstår eftersom det tar minst 3 dygn och 10 timmar innan fisken kan infekteras igen:

 

- minst 2 timmar för protomonterna att fästa på botten efter att de lämnat fisken,

- minst 8 timmar för tomonterna att hårdna,

- minst 3 dygn för tomonterna att kläcka nya theronter.

 

Men om dessa tidsangivelser inte alltid stämmer så kanske det är bättre att byta oftare.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, petnym said:

Lite vatten tillsammans med fisken gör inget.

Jag har funderat lite på om det verkligen stämmer. Enligt en del källor har protomonter svårt att fästa vid syntetmaterial och bilda tomonter, så kanske tomonter även har lätt att lossna från vissa underlag? Om de sedan följer med vattnet till nästa hink så kan de hinna kläckas och infektera fisken igen. Kanske man borde ha lite sand på botten av hinken för att hjälpa dem.

 

Och om det är ofarligt att lite vatten följer med fisken, varför skriver en del att man inte bör förvara olika behållare nära varandra (eller ens i samma rum) pga smittorisken genom vattenstänk? Jag lät faktiskt mina TTM-hinkar stå på golvet nedanför visningskaret, men jag använde inte luftpumpar (som kan ge vattenstänk) och jag täckte delvis över TTM-behållarna med lock.

 

Quote

Var akvariet som den hamnade i verkligen fritt från prick? Hur långe hade det gått utan fisk?

Det hade gått utan fisk i 10 11 veckor, så det borde varit prickfritt. Inget annat hade heller satts i under denna tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J sa:

Jag har funderat lite på om det verkligen stämmer. Enligt en del källor har protomonter svårt att fästa vid syntetmaterial och bilda tomonter, så kanske tomonter även har lätt att lossna från vissa underlag? Om de sedan följer med vattnet till nästa hink så kan de hinna kläckas och infektera fisken igen. Kanske man borde ha lite sand på botten av hinken för att hjälpa dem.

 

Om en parasit skall kläckas under pågående TTM så måste samma parasit ha turen att följa med "fisk-vattnet" vid två förflyttningar och sannolikheten för det är helt obefintlig...

 

Vattenstänk i tidsperioden mellan förflyttningarna är en helt annan sak... (Det måste undvikas).

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, petnym said:

 

Om en parasit skall kläckas under pågående TTM så måste samma parasit ha turen att följa med "fisk-vattnet" vid två förflyttningar och sannolikheten för det är helt obefintlig...

En förflyttning räcker väl? Då har tomonten sammanlagt haft 6 dagar på sig att kläckas (3 dygn sägs vara kortaste tiden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 hours ago, Christian J said:

Akvariet har varit utan fisk i 10 veckor (inget annat nytt t ex sten har satts i under denna tid). 

Kom nu ihåg att jag la i tomma snäckskal från en akvarieaffär en månad innan, visserligen efter att ha blötlagt dem i sötvatten ett dygn och sedan lufttorkat dem i 48 timmar. Möjligen skulle lite fukt ha kunnat finnas kvar längst in i skalen, där tomonter kunnat överleva.

 

Det vore ju otroligt försmädligt om detta är orsaken. Ännu mer förargligt att inte kunna veta säkert. :klia:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt tråkigt om det skulle vara snäckskalen.....

Har läst teorier om att TTM inte ska fungera, kan det helt enkelt vara så? Om det skulle vara så känsligt att inget vatten får följa med så tror jag man kan lägga ner TTM. Helt omöjligt då man ju måste förflytta fisken mellan karen.

 

Jag hoppas verkligen inte det för jag hade tänkt förlita mig på TTM och slavisk karantänföring av allt.

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för teorier du har läst?

 

TTM är i teorin en säker metod med stor chans till lyckat resultat. Men precis som alla andra metoder för att hantera & utrota vita prick har den sina begränsningar & utmaningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen är också viktigt att karantän karen står en bra bit ifrån varandra, då det verkar som att Cryptocaryon can spridas flera meter via aerosol från vattenstänk.

 

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2383310

Quote

Parasite infection via tank proximity

"Infective dinospores can be transported in aerosolized water droplets (Roberts-Thompson et al 2006). Droplets from static systems were shown to be transmissible for up to 1.44 feet however droplets from dynamic ones were shown to be transmissible up to 9.8 feet. This means that adjacent aquaria, (and potentially ponds), could spread the infection of parasites such as cryptocaryon irritans, amlyloodinium, etc. to other aquaria nearby. As such that aquaria that are situated close together should be covered especially if one is known to have or have had a parasite." These references were originally from Fish Disease: Diagnosis and Treatment By Edward J. Noga but after additional use of Google Scholar, there were other examples. So bottom line is respect aerosol transmission of parasites between proximate aquaria.                        

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, ormet sa:

Vad är det för teorier du har läst?

 

TTM är i teorin en säker metod med stor chans till lyckat resultat. Men precis som alla andra metoder för att hantera & utrota vita prick har den sina begränsningar & utmaningar.

Kanske var mer ett uttalande än ett vetenskaplig fakta 

http://www.lionfishlair.com/biology/ich.shtml

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ormet

Nu när jag läste igen så nä....det står bara karantän (det var jag som la in ttm i karantän själv) :playful:

 

 

Hur viktigt är det att göra TTM på morgonen innan belysningen går igång? Har för mig att jag läst något om att det bör göras på morgonen innan belysningen tänds.

Svårt att stå och klydda 04.00 innan jobbet :sleeping:

 

Det är en ren fisksjukdom va, finns tex inte på anemoner, räkor etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Alexraptor said:

Tydligen är också viktigt att karantän karen står en bra bit ifrån varandra, då det verkar som att Cryptocaryon can spridas flera meter via aerosol från vattenstänk.

 

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2383310

 

Jag kan hålla möjligen med om det så länge det rör sig om kar som är kontinuerligt i drift (månader), och om det stänker mycket från dem. Men om en TTM-hink verkligen kan sprida prick genom luften, så har jag svårt att förstå varför vattnet som följer med fisken vid hinkbytet skulle vara så mycket säkrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Kimozabe said:

Hur viktigt är det att göra TTM på morgonen innan belysningen går igång? Har för mig att jag läst något om att det bör göras på morgonen innan belysningen tänds.

 

Bakgrunden verkar vara http://edis.ifas.ufl.edu/fa164 som skriver:

 

"Yoshinaga and Dickerson (1994) observed, in laboratory studies, that theronts were released only between the hours of 2:00 am and 9:00 am, even in total darkness; some suggest this strategy increases the chance for theronts to find a host, as many fish may be resting or closer to substrate during this time period."

 

Sedan har http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2383310 lagt till följande efter ovanstående stycke (utan att ange källa eller hålla isär citatet och sin personliga åsikt):

 

"This is why I always suggest moving fish during tank transfer quarantine protocols in the morning."

 

Jag förstår inte riktigt logiken i den sista meningen. För det första borde det väl inte finnas några frisimmande theronter under TTM-behandlingen (det är ju själva poängen med TTM)? Och om det finns theronter (t ex genom att tomont-cystor följt med fisken vid hinkbyte?), så borde man väl snarare flytta fisken före kl 02:00, innan de blivit frisimmande och kan infektera fisken?

 

 

Quote

Det är en ren fisksjukdom va, finns tex inte på anemoner, räkor etc?

Bara på fisk, men cystor (tomont-stadiet) kan följa med på t ex levande sten, så egentligen bör denna förvaras i ett fisklöst kar ett par månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christian J

Ja...det var från dom 2 länkarna jag hade fått infon ifrån. Och du borde väl egentligen ha rätt, kvällen borde i såfall vara bästa alternativet. 

 

Stenen kommer jag köra 3 månader utan fisk, antar att jag måste göra samma med koraller där jag inte kan ta bort stenen den sitter på.

Andra koraller borde man väl inte behöva oroa sig för något, bara bort med stenen och fästa den på ny sten/plugg och ha den i karantän. Förutom då akroporor som man måste kolla av AEFW och eventuellt köra TTM på oxå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Christian J said:

http://edis.ifas.ufl.edu/fa164 skriver:

"Yoshinaga and Dickerson (1994) observed, in laboratory studies, that theronts were released only between the hours of 2:00 am and 9:00 am, even in total darkness; some suggest this strategy increases the chance for theronts to find a host, as many fish may be resting or closer to substrate during this time period."

...så om man sätter fisken i en bur uppe vid vattenytan kanske theronterna vid botten har svårare att komma åt den? I likhet med UV-sterilisering kanske det inte botar fisken helt, men det kanske åtminstone räddar livet på den. Kanske den rentav utvecklar immunitet med lite tur. Skall försöka testa detta om jag lyckas fånga in min sjuka fisk.

 

Uppdatering: fisken gick lätt att fånga så här på natten när den sov, så experimentet kan starta omedelbart!

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

...så om man sätter fisken i en bur uppe vid vattenytan kanske theronterna vid botten har svårare att komma åt den?

 

Sen borde dom väl samtidigt lika väl kunna finnas överallt med tanke på cirkulationen i vattnet, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Kimozabe said:

Sen borde dom väl samtidigt lika väl kunna finnas överallt med tanke på cirkulationen i vattnet, eller?

Jo, men många kanske dör på olika sätt innan de hittat en fisk, det är det jag skall testa nu. Jämför att hundratals theronter bara behöver simma ett par centimeter för att hitta en sovande fisk, med att de först sprids över hela akvariet. Theronternas  infektionsrisk är starkt minskad efter bara 6-8 timmar, enligt http://edis.ifas.ufl.edu/fa164 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag har fisken gått 14 dagar i en bur uppe vid ytan. Under denna tid har den inte kliat sig en enda gång, och de sista synliga prickarna försvann under första veckan. Skall jag släppa ut fisken i akvariet igen, eller låta den gå kvar i buren lite till?

Några teorier:

1. Buren lyckas verkligen hindra nya theronter från att nå fisken. Detta borde gå att testa om jag släpper ut fisken i akvariet igen, så den kan vistas närmare bottnen (där tomonterna antagligen sitter).

2. Fiskens immunförsvar har stärkts under burvistelsen. I så fall borde den inte få nya prickar av att släppas ut i akvariet, såvida den inte upplever akvariet som mer stressande än buren och immunförsvaret försvagas igen.

3. Cryptocaryons livscykel har av en slump befunnit sig i tomont/cyst-stadiet just under de 14 dagar fisken hittills varit i buren. I så fall borde den snart få nya prickar, även om den stannar i buren. Denna teori stämmer dock inte riktigt tidsmässigt med den föregående cykeln, då fisken hade prickar en hel vecka innan den sattes i buren, och kliade sig två veckor innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...