Gå till innehåll

Skitiga Marco rocks måste lakas?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Hej,

Packade upp mina marco rock idag och ena sidan av flera styckna är rödbruna (andra sidan fin). En del av det försvinner vid skrubbning under rinnande vatten men bara en liten del av det.

Jag har fått för mig att marco rocks bara behöver sköljas av innan användning, men det känns sisådär att stoppa något skitigt i tanken.... Ser ut/luktar nästan som intorkad jord.

Min fråga är; är det bara en missfärgning eller kan det vara så att de måste lakas ur ordentligt innan användning?

Se bild:

Fil 2016-06-10 14 26 23.jpeg

Ändrat av BatmanGefle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag skulle rekommendera att du kör stenen i en balja och kollar om den läcker fosfat.

Jag fick sten som ändå såg väldigt ren ut men läcker fosfat fortfarande efter drygt en månad med lantanklorid och veckovisa vattenbyten. Även detta är Marco Rocks, mäter med Hanna.

 

Mvh

Ändrat av tarmYg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med lantan är att det inte tar bort fosfaten. Den bara fäller ut det på stenen och hinkens sidor. Där är det normalt sett oåtkomligt men jag har full respekt för vad bakterier kan göra.

Enligt min åsikt skall lantan bara användas med ett filter som tar hand om fällningen och tillsättas mycket långsamt så att det inte ett enda ögonblick är fritt lantan i ett akvarium. Det kan fälla ut på fiskars gälar t.ex och orsaka kvävning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lantankloriden fungerar bra för det ändamål jag har det till, att laka ur stenen i en separat balja innan jag startar upp akvariumet. Sen att jag verkar ha haft otur och fått sten med mycket bunden fosfat i, det är en annan femma. Det verkar vara lite lotteri med Marco Rocks. 

I övrigt håller jag med Stig, ska man använda det i ett akvarium som är igång så ska man nog iaktta väldig försiktighet. Det är väldigt potent!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...