Gå till innehåll

Artikel från mig om Balling


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Frågor om Balling är många. För att vi skall slippa skriva samma svar om o om igen, så postar jag min pdf. Läs den ni som har frågor om Balling, den svarar på en hel del bakom den underliggande teorin. Det var ngr årsen jag skrev den, så det finns ngr saker om just Mg, jag idag skrivit lite annorlunda om, men det postade jag igår i en särskild artikel om, så har man den också, så skall det vara komplett. Ställ jättegärna frågor om ni inte förstår allt osv, men läs den först...jag tror den kan eliminera i alla fall ngr nybörjarfrågor, som tex "vad är balling" osv:-). Jag rekommenderar också Stigs genomgång på hans hemsida. Den är utmärkt och väldigt pedagogisk. 

 

Moderator: du får gärna lägga den i artikelregistret

 

Mvh

Jonas Roman

 

 

Ballingmetoden 20.pdf

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Fin artikel (som vanligt är jag beredd att säga) men jag skulle vilja ha en sak förtydligad; att man tillsätter NaCl-fritt salt är för att det Na+ och Cl- som blir i överskott från de andra lösningarna ska ha något att binda sig till och inte flyta runt som fria joner?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla joner flyter i saltvatten flyter omkring som fria joner. En del binds till komplex och då kan komplexet flyta omkring som en större jon eller vara bundet till substratet.

Järn t.ex brukar vara bundet antingen till citronsyra som blir ett mindre hårt komplex som brytes ned ganska fort eller till Edta som bildar ett starkare komplex.

Vad som är bäst där är det ingen som vet. Man tror att djur och växter har lättare att ta upp citronsyrakomplexet medan det finns mer kvar av edtakomplexet om man doserar sällan.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla joner flyter i saltvatten flyter omkring som fria joner.

Jo, det har du ju rätt i, men jag lyckas inte få in i skallen vad NaCl-fritt salt har för uppgift? Det skall tillsättas för att inte jonbalansen skall bli helt förvriden har jag lyckats förstå, men på vilket sätt förhindrar det den?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat från sidan 4: "Genom att nu tillföra natriumkloridfritt salt (behållare 3 i figuren nedan) i rätt proportion till den bildade natriumkloriden, så får vi som restprodukt till Ballingsalterna, 1 del perfekt sammansatt havssalt. Därmed blir det i slutändan inga som helst restjoner eller någon jonobalans vid tillsättandet av Ballingsalterna."

Det är orden "Därmed blir det i slutändan inga som helst restjoner..." som jag inte begriper. Eg. vad gör det NaCl-fria saltet? Det tillför bara alla andra salter, joner etc som finns i havsvatten så proportionerna blir rätt mellan Na, Cl och allt annat? Det gör i sig inget med just natrium och klor utan bara ser till att allt annat som "skulle finnas" vid den ökade andelen NaCl finns där med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Fråga ang balans.

 

Jag har nystartat system. Har inte någon större Ca förbrukning men jag måste dosera för hålla uppe Kh. Gårdagens mätning gav mig Kh på 7,3 och Ca på 470.

Enligt balling så skall jag tillsätta balanserat mellan de tre lösningarna. Men jag vill stoppa tillsättning av calciumklorid då Ca har ökat från 455.

Är det ok med tanke på jonbalansen och skall jag då fortsätta att tillsätta NaCL-fritt salt eller skall jag då även stoppa den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonbalans har du när det är bra värden i karet.

Natriumkloridfria saltet är för att få med det som saknas till riktigt saltvatten när man tillsätter Ca Cl2 och Na HCO3.

Då bildas CaCO3 och NaCl. Na Cl är vanligt salt men för att det skall stämma med saltvatten tillsätter man saltvattenssalt utan NaCl.

Om man nu tillsätter bara NaHCO3 för att kH minskar binds CO3 delen som CaCO3 eller avgår som CO2 (gas) Alltså blir det överskott av Na. Men Na är den positiva jon det är i särklass mest av i akvarievattnet så skillnaden spelar ingen roll.

Det är bara att justera in värdena tills du fått de värden du tycker är lämpliga. När du har fått de riktigt stämmer Ballings beräkningar till du byter vatten nästa gång. 

Salttillverkarna har inte spikat just de värden du tycker är bäst. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-10-02 at 17:27, BatmanGefle sa:

Citat från sidan 4: "Genom att nu tillföra natriumkloridfritt salt (behållare 3 i figuren nedan) i rätt proportion till den bildade natriumkloriden, så får vi som restprodukt till Ballingsalterna, 1 del perfekt sammansatt havssalt. Därmed blir det i slutändan inga som helst restjoner eller någon jonobalans vid tillsättandet av Ballingsalterna."

Det är orden "Därmed blir det i slutändan inga som helst restjoner..." som jag inte begriper. Eg. vad gör det NaCl-fria saltet? Det tillför bara alla andra salter, joner etc som finns i havsvatten så proportionerna blir rätt mellan Na, Cl och allt annat? Det gör i sig inget med just natrium och klor utan bara ser till att allt annat som "skulle finnas" vid den ökade andelen NaCl finns där med?

Stig har säkert redan svarat, men jag svarar med då jag ju skrivit artikeln;-)

Med restjoner menar jag att det är fler joner av ngt än vad det skall vara, o med obalans kan det vara både för mkt eller för lite av en viss jonsort. Det NaCl-saltet gör att detta tillsammans med den av Balling bildade NaCl(natriumkloriden) tillsammans bildar en del korrekt sammansatt havssalt. Om man struntar i det NaCl-fria saltet (som tex Balling light gör, detta obegripliga recept), bildas det bara rent NaCl som biprodukt, varvid karets vatten på sikt går mot ett vatten som består mer av NaCl och mindre av de andra jonerna som också behövs. Rent teoretiskt går alltså karets vatten mot att bara bestå av vanligt bordssalt med tiden om man kör Balling UTAN Nacl-fritt salt. Just NaCl-fritt salt är alltså havssalt minus Nacl.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Linnex sa:

Fråga ang balans.

 

Jag har nystartat system. Har inte någon större Ca förbrukning men jag måste dosera för hålla uppe Kh. Gårdagens mätning gav mig Kh på 7,3 och Ca på 470.

Enligt balling så skall jag tillsätta balanserat mellan de tre lösningarna. Men jag vill stoppa tillsättning av calciumklorid då Ca har ökat från 455.

Är det ok med tanke på jonbalansen och skall jag då fortsätta att tillsätta NaCL-fritt salt eller skall jag då även stoppa den?

Ja, det är vanligt att man då o då o särskilt i början behöver köra mer på KH kanalen än Ca-kanalen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Linnex sa:

Fråga ang balans.

 

Jag har nystartat system. Har inte någon större Ca förbrukning men jag måste dosera för hålla uppe Kh. Gårdagens mätning gav mig Kh på 7,3 och Ca på 470.

Enligt balling så skall jag tillsätta balanserat mellan de tre lösningarna. Men jag vill stoppa tillsättning av calciumklorid då Ca har ökat från 455.

Är det ok med tanke på jonbalansen och skall jag då fortsätta att tillsätta NaCL-fritt salt eller skall jag då även stoppa den?

Jag tycker du inte skall justera kanalen för NaClfritt salt i paritet med KH-kanalen. Som grund skall alla tre doseras samma som du säger, men om du tillfälligt måste höja KH-kanalen så höj bara den.

 

rent teoretiskt kommer du om du doserar lite mer från KH-kanalen att öka Na-halten i vattnet, MEN du kan lika gärna haft en liten obalans(läs för lågt na) av den från början (kanske till o med troligt eftersom du ligger lågt i KH, och i saltet du blandat vatten med från början, där kommer ju också karbonaterna ifrån NaHCO3), så detta är försumbart, och rent av positivt.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-10-02 at 10:31, BatmanGefle sa:

Fin artikel (som vanligt är jag beredd att säga) men jag skulle vilja ha en sak förtydligad; att man tillsätter NaCl-fritt salt är för att det Na+ och Cl- som blir i överskott från de andra lösningarna ska ha något att binda sig till och inte flyta runt som fria joner?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, alla joner är i lösning. Det är för att antalet Na och Cl-joner i karet med tiden ej skall bli för mkt av rent procentuellt i förhållande till de andra jonerna.

 

Tack för komplimangen:_)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har säkert redan svarat, men jag svarar med då jag ju skrivit artikeln;-)

Jo, Stig rätade ut frågetecknet så nu har jag lite koll på varför den dunken står i skåpet

Jag har för övrigt samma "problem" som@Linnex att mängden av lösningarna inte vill harmoniera (särskilt Mg har jag haft en våldsam förbrukning av, men den har gått ner nu och just för tillfället doserar jag inget Mg alls då jag hamnade lite högt innan jag upptäckte minskningen) men för varje mätning/justering så blir volymerna mer och mer lika. Jag gav helt sonika fan i att bry mig om att de blev olika, utan doserade helt enkelt vad uträkningen sa att ny dosering skulle vara för att korrigera mätvärdet med tanken att bara allt stabiliserat sig så kommer volymerna att bli lika...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vanligt att det förbrukas mycket magnesium i nystartade kar med sten ny från havet. Det brukar räcka med att man flyttar om stenarna så går det åt en liten extra dos magnesium. Men när karet gått en tid har det lugnat sig.

Jo, jag har gått från en förbrukning på 30-50ppm/vecka till noll under de sista två veckorna.
En följdfråga på det NaCl-fria saltet; jag ligger på noll/väldigt lågt på alla spårämnen enligt Tritontesterna. Kan jag dosera extra av det för att hjälpa till att få upp värdena eller ställer jag till det med jonbalansen åt andra hållet då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2016‎-‎12‎-‎24 at 21:54, Ouscazz sa:

När man kör ZEOvit-metoden utan kalkreaktor skall man enligt KZ inte tillsätta natriumkloridfritt salt när man tillsätter calciumklorid och natriumbikarbonat via doserpump.

Hur kan det vara?

Det rådet förstår jag inte. Skulle ej tro på det rådet utan en väldigt bra förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, jonasroman sa:

Det rådet förstår jag inte. Skulle ej tro på det rådet utan en väldigt bra förklaring.

 

Här är svaret jag fick från admin/zeovit.com på frågan om jag skulle använda Balling som vanligt vid konvertering till ZEOvit.

 

Also stop to use the NaCl free salt, it does contain many additional trace elements which darken the tissue. Dosing Mg is also usually not necessary.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Ouscazz sa:

 

Här är svaret jag fick från admin/zeovit.com på frågan om jag skulle använda Balling som vanligt vid konvertering till ZEOvit.

 

 

 

Det påståendet är felaktigt från dom! Nacl-fritt salt tillför inget extra till karet, eftersom salthalten med Balling stiger. Du ersätter bara NSW med NSW, dvs +-0. Det var det jag tänkte, att rådet var helt fel. Givetvis skall man alltid köra med Balling med alla tre dunkarna.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, jonasroman sa:

Det påståendet är felaktigt från dom! Nacl-fritt salt tillför inget extra till karet, eftersom salthalten med Balling stiger. Du ersätter bara NSW med NSW, dvs +-0. Det var det jag tänkte, att rådet var helt fel. Givetvis skall man alltid köra med Balling med alla tre dunkarna.

 

 

 

Mmm.. kändes konstigt.

Jag förstår inte detta du skriver: Nacl-fritt salt tillför inget extra till karet, eftersom salthalten med Balling stiger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det har med vilket fabrikat av det natriumkloridfria saltet man använder. Det är tydligen så att något fabrikat som de använt innehåller höjd halt av något spårelement som gör korallerna mörkare när man kör med zeovit. Om det också mörkar korallerna i ett vanligt revkar är högst osäkert.

I Zeovitmetoden använder man ibland koppar till att förgifta korallerna så att de bleknar lite. Kopparupptag i koraller motverkas av zink och kobolt så det kan det kanske vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...