Gå till innehåll

Nybörjare inom saltvatten


Martin B

Rekommenderade inlägg

Hej,
Nu är det dags att börja äventyr med "saltis." På onsdag köper jag en tank på 200 liter (100x40x50), men innan jag börja fylla den med vatten, jag vill prata med mer erfarna kollegor från Nacka / Stockholm för att undvika en del av "nybörjare misstag" .
Jag blir mycket tacksam för all hjälp och stöd.
Hälsningar

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör vi!!!

Tank med skummare och streamer på plats och provkörd - stor tack Fredrik85.

Nu har jag några frågor:

1. Vart jag kan köpa vatten - just nu jag har inte egen osmosfilter

2. Hur mycket levande sand och levande sten jag behöver

3. Vilken sort av koraler och andra levande jag ska köpa först

Tack på förhand för alla tips och råd.

Hälsar

Martin

Akva1.JPG

Ändrat av Martin B
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

 

Svar på andra frågan.

Läste här på SG som nybörjare angående mängden levande sten, så brukar man köra med 10% av vattenvolymen eller 1kg sten på 10l. vatten. Angående mängden levande sand så är det väl lite av en smaksak, kan ha fel.

 

Dom andra frågorna låter jag vara obesvarad.

 

Med vänlig hälsning Benjamin

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdigblandat saltvatten kan du köpa på Triton Akvarium i Täby. 

 

Levande sten kör du enklast med ca 1kg/10 liter och den levande sanden är efter eget tycke. Men 2-3cm tjockt är väl ett bra riktmärke. 

 

Det första du köper är stenen och efter något vecka kan du köpa städpatrull i form av lite eremiter och sniglar och när startprocessen är över (tar ca 1 månad) kan du köpa någon mindre fisk och lite mjukisar. Berätta för butiken du handlar i om ditt kar och hur långt du kommit så hjälper de dig med de rätta invånarna. 

 

Men skynda långsamt är mitt tips och stressa verkligen inte. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör vi!!!

Tank med skummare och streamer på plats och provkörd - stor tack Fredrik85.

Nu har jag några frågor:

1. Vart jag kan köpa vatten - just nu jag har inte egen osmosfilter

2. Hur mycket levande sand och levande sten jag behöver

3. Vilken sort av koraler och andra levande jag ska köpa först

Tack på förhand för alla tips och råd.

Hälsar

Martin

Akva1.JPG

1. Triton eller aqua Stockholm

2. Man brukar säga 1kg per 10 liter men det är långt från nån regel. Kör vad som känns bäst för dig.

3. Clownfiskar är tåliga så de kan du börja med. Förutom det så är blennys ett bra alternativ. Fråga i affären vad de har inne som passar dig. Glöm inte att låta akvariet mogna lite innan du släpper i något levande. Du känner till kvävecykeln va? Om inte så bör du läsa på om det. När det kommer till koraller så är mjukkoraller i de flesta fall de mest tåliga.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Vidofner sa:

1. Triton eller aqua Stockholm

2. Man brukar säga 1kg per 10 liter men det är långt från nån regel. Kör vad som känns bäst för dig.

3. Clownfiskar är tåliga så de kan du börja med. Förutom det så är blennys ett bra alternativ. Fråga i affären vad de har inne som passar dig. Glöm inte att låta akvariet mogna lite innan du släpper i något levande. Du känner till kvävecykeln va? Om inte så bör du läsa på om det. När det kommer till koraller så är mjukkoraller i de flesta fall de mest tåliga.

Tack för tips, jag hade läst om kvävecykeln + jag jobbar med vattenkvalitet i simhallar osv.

Hälsar

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer bli bra det där!

Vad gäller vilka koraller du ska börja med så tycker jag det absolut viktigaste är att det är koraller du vill ha även i framtiden. Vissa koraller är svåra att få bort när dom väl etablerar sig i akvariet.

Som någon redan nämnt så är clownfiskar bra som första fisk.

Tycker det lät som om du hade koll på läget när du var här. Skynda långsamt nu och ställ frågor här eller på någon utav ovannämnda saltbutiker om det är något du känner dig osäker på.

 

Lycka till!

Med vänlig hälsning Fredrik

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där saltet hade jag med i början... Vet inte om det var nåt speciellt med just den batchen, men det hade väldigt låga halter av både magnesium (940) och kalcium (340)!

Köpte nytt salt och mätte båda sorterna bredvid varandra och fick angivna värden på det nya, så tror inte att det var mätfel.

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 1.

Känns som Bobb Byggare var på plats :tennis: och byggde min rev. Vad tror ni - ska jag ändra/förbättra nånting med det? 

Jag vill tacka så mycket till Alessandro och Dan för fina levande stenar och dom första mjukisar som jag fick på köpet. Nu min akvarium börja leva!

Ska jag sate på L5 i några timmar/dag?

När jag ska börja testa vattenvärdena?

Hälsar

Martin

IMG_1942.JPG

IMG_1943.JPG

IMG_1944.JPG

IMG_1945.JPG

IMG_1946.JPG

IMG_1947.JPG

IMG_1948.JPG

IMG_1949.JPG

IMG_1950.JPG

IMG_1951.JPG

Ändrat av Martin B
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 2.

IMG_1961.JPG

 

Efter den första mätningen av vatten jag har sådana resultat:

1. pH - 8,0

2. KH - 11

3. NH4 - 0,05 ppm

4.NO2 - 0,025 ppm

5.NO3 - 1,0 ppm

6. Ca - 500 ppm

7. Temp. 26*C

8. Salthalt 1.026

Ska jag mäta nånting mer?

Hälsningar

Martin

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 22 juni 2016 at 21:58, Martin B sa:

Dag 2.

 

Ska jag mäta nånting mer?

 

 

Innan du stoppar i levande räcker det att du kollar salthalt, temperatur och NO2.

Efter någon vecka när karet har cyklat klart och NO2 = 0 kan du börja fundera på att sätta i levande. Tills dess, spara på testerna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De enda syretesterna som är tillförlitliga (och även där finns stora svårigheter att mäta) är de elektroniska. Om du har en bra skummare som går hela tiden så är oftast syrenivåerna inte kritiska. Syrehalten varierar också kraftigt - kan vara uppe på över 110 % precis innan ljuset släcks och väldigt lågt strax innan det tänds om du har en tank med mycket koraller. En bra skummare jämnar ut nivåerna så de normalt svänger mellan ca 70 -75% under natten till strax över 100 % vid full fotosyntes.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttning till ny kar är klart allt gick super bra och alla mjukisar trivs. Nu söker jag bara led ramp som jag kan anpassa till Juvel Vision 260.

24b03a360557eae44bc11c9dd1ee21c3.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ändrat av Martin B
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...