Gå till innehåll

Nybörjare inom saltvatten


Martin B

Rekommenderade inlägg

1 minut sedan, Alessandro sa:

Kan bli obalans mellan nitrit och nitrat när man släpper i för många fiskar under en kort period om karet inte är väl inkörd. 

17 december jag har släppt i två Fire Goby, jag tror inte att dem är orsaken till problemet ;p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej saltisar!

Tyvärr jag fortfarande kämpar med högt NO3 och FM Ultra Marine Bakto Therapie funkar inte alls :klia:. Som bonus fick jag åxå bruna alger på sanden :suspicion:

Kanske jag kan få tips från mer erfara som @Lasse eller @stigigemla? Dagens värderna finns i min signatur.

Tack på förhand.

Martin

DSC03992.JPG

DSC03993.JPG

Ändrat av Martin B
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Hagall sa:

Hej har kämpat med högt NO3 med, enda som funkade hos mig va en Nitratfilter. From 50 till 5 i 2 månad, nu er den urkopplad och NO3 håller sig på 5.

DIV Nitratfilter som jag gjorde själv.

https://reefs.com/2016/01/25/sulfur-nitrate-reators/

Dzięki Marcin :) spróbuję zbudować taki reaktor.

Pozdrawiam

Marcin

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sanden är det cyan eller dinos. Stör det så mycket som möjligt - sug upp. Hur färsk är Nitrattesten? Kan du testa med en annan nitrattest.  Gör en spädning (1 - 10 -> 1 ml provvatten 9 ml RO vatten) och se vad du får. Tvivlar lite på mätningen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, Lasse sa:

På sanden är det cyan eller dinos. Stör det så mycket som möjligt - sug upp. Hur färsk är Nitrattesten? Kan du testa med en annan nitrattest.  Gör en spädning (1 - 10 -> 1 ml provvatten 9 ml RO vatten) och se vad du får. Tvivlar lite på mätningen.

 

MVH Lasse

Jag har testat med både Salifert och JBL, imorgon jag ska prova späda med RO vatten för säkerhetsskuld. Sk..it som finns på sanden är inte "slemmig" som cyano brukar va och finns inte små bubblor som vid dino, men jag tar liten prov med väteperoxid imorgon.

Tack @Lasse.

Hälsar

Martin

Ändrat av Martin B
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Roger Salenius sa:

Hej Martin! vill gärna höra din åsikt om Testlab Marin? har köppt ett o hört både gott o ont. Mvh

Hej @Roger Salenius

Är det tillräckligt att efter två månader användning av JBL jag har köpt Salifert ??? Om du har möjlighet att lämna tillbaka till butiken, gör det :tennis:

Mvh

Martin

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Martin B sa:

Hej @Roger Salenius

Är det tillräckligt att efter två månader användning av JBL jag har köpt Salifert ??? Om du har möjlighet att lämna tillbaka till butiken, gör det :tennis:

Mvh

Martin

Ha ha ha! jag köpte mitt av en privatperson, 300:- ska beställa ett annat imon. höll på o dö när jag öppnade det... vilken jävla kemilåda :) Hur fick du så tydliga mätningar i början? sitter o läser din tråd...Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Roger Salenius sa:

Ha ha ha! jag köpte mitt av en privatperson, 300:- ska beställa ett annat imon. höll på o dö när jag öppnade det... vilken jävla kemilåda :) Hur fick du så tydliga mätningar i början? sitter o läser din tråd...Mvh

Jag jobbar dagligen med kemi i vatten, fast på annan "område" ;) .Nu i min signatur finns värdena från Salifert och Hanna tester

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...