Gå till innehåll

j0nas rumsavdelare


j0nas

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Nu kan jag nog skrota mina tankar om en "nanotank". Har inhandlat en Valencienna Sexguttata samt två Cirrhilabrus Lubbocki. Skulle gärna haft ett gäng av wrassarna men det var två som fanns hemma. Var lite skeptisk till att kunna hålla två hanar men handlaren hade själv en grupp i hemmakaret. Han upplevde det mer som att de markerar mot varandra än jagar/stressar. Kan väl stämma med mina iakttagelser än så länge men jag är bara på dag två..

 

Alla fiskar är väldigt substratbundna så sitter man några meter från karet är det lätt att tro att karet är tomt. Får försöka hitta en liten grupp fisk som är mer frisimmande. Tips tas tacksamt emot. Skulle gärna ha Chromis eller Pyjamaskardinaler men får tyvärr inte välja fisk själv i huset.. :)

 

Bifogar en dålig bild som inte gör fisken rättvisa någonstans..

 

 

CL.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kontrar @Strom med en bild från min matplats. Får en del pikar från fru och barn att jag är lite disträ..

Sargen är en temporär lösning. Sneglar på ny belysning och kommer att bygga en sarg som även döljer vattenlinje när nytt lyse är på plats. Vill dock veta höjden först.

 

Saknas koraller på Monti-mountain (till vänster) annars är det ganska tjockt med fraggar. Nu väntar jag mest på tillväxt, blir säkert snyggt om ett år eller två.. Om någon i närområdet vill fraggar på någon encrusting (svenskt ord?) montipora eller lps så är jag intresserad. Även tvåfärgad flakväxande montipora är av intresse.

 

 

WP_20170304_15_12_13_Pro.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On ‎2017‎-‎02‎-‎16 at 20:54, j0nas sa:

Alla fiskar är väldigt substratbundna så sitter man några meter från karet är det lätt att tro att karet är tomt. Får försöka hitta en liten grupp fisk som är mer frisimmande.

Skaffade några Anthias Squamipinnis förra veckan. Case closed and tank full.. ☺

WP_20170321_16_08_14_Pro.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Karet är nu kompletterat med ett refugium. Stort tack till @Lasse för chaeto och caulerpa.

Belyses just nu med 10w växtled från ikea. Har inget att jämföra med men tycker att iaf Caulerpan växer ruggigt fort. Får se om belysningen behöver kompletteras framöver.

 

Brottas fortfarande med en del cyano i sanden i delen längst bort från pumparna, gissar på dålig cirkulation i kombination med låga näringsvärden. Brottas är kanske fel ord då jag än så länge har en ganska avslappnad inställning, tänkte ge kar+refugium mer tid att mogna innan jag ändrar något.

 

Har börjat dosera lite Red Sea reef foundation manuellt. Kommer bli balling framöver när jag har någon förbrukning att tala om..

Håller just nu koll på mg/ca/kh regelbundet och fosfat sporadiskt.

 

Här kommer några sunkiga bilder för framtida referens.

 

 

 

 

 

WP_20170411_12_01_53_Pro.jpg

WP_20170411_12_02_12_Pro.jpg

WP_20170411_19_15_00_Pro.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver nog dra på lite mer än 10 W. Kanske 2 - 4 lampor av IKEAS sort.

Om du drar på - håll utkik på nitraten. Macro tar upp mycket mer kväve per fosforatom än det vanliga 16 - 1. Kan tydligen vara så att kväve/fosforkvoten kan bli så hög som 50-70/1

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Lasse sa:

Du behöver nog dra på lite mer än 10 W. Kanske 2 - 4 lampor av IKEAS sort.

 

Då får jag nog skaffa en smidigare armatur, eller dubbla refugiet vilket jag iofs har plats till. Har idag bara 25*25cm men kan lätt dela av 25*50cm.

Det är en sådan här lampa jag använder: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60317483/?query=VÄXER+LED+ljuskälla+för+odling+PAR30+E27

 

21 timmar sedan, Lasse sa:

Om du drar på - håll utkik på nitraten. Macro tar upp mycket mer kväve per fosforatom än det vanliga 16 - 1. Kan tydligen vara så att kväve/fosforkvoten kan bli så hög som

 

Nu är jag ute i grumligt vatten.. :) 

Du är rädd för att jag nollar nitrat och kan behöva dosera extra?

 

Filtermattan till vänster är för att skärma av ljus mot första facket, har ni bättre idéer så tipsa gärna.

 

WP_20170412_20_12_24_Pro.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det växer bra så kan det vara en fara eftersom de verkar ta upp betydligt mer kväveatomer i förhållande till fosforatomer än vad mikroalgerna gör. för mikroalger brukar man räkna 16 kvave på en fosforatom. Makro kan innehålla upp mot 70 kväveatomer på en fosforatom. Ett snabbt växande refugium behöver ha en stadig tillgång till nitrat - skulle du nolla så kommer makron att gå tillbaka och inte utvecklas samt sända tillbaka näring till systemet.

 

När jag ser hur litet det är - kanske räcker det med en lampa.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var en sväng på tropikariet i Helsingborg idag tillsammans med äldsta dottern. Kan varmt rekommenderas alla barnfamiljer och saltvattensakvarister ☺.

 

Stora revet är såklart häftigast men finns även en hel del mindre saltkar med ovanliga invånare. Notera att de kör spser i hajtanken med ganska stor framgång. Har luskat lite för något år sedan hur de håller nere näringsvärdena. Kan ge ledtråden att det inte är biopellets/fosfatremover/väs/vb eller refugium ☺

Plus i kanten för den som kan kemiska tillsatsen (jag har tyvärr glömt, haha)

 

Fick lite dåligt samvete när jag såg storleken på deras Squamipinnis, svårt att bedöma genom glaset men hanarna snuddar nog på 20 cm. De gula kirurgerna såg små ut bredvid iaf.

WP_20170428_11_26_53_Pro.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite motigt just nu. Cyanon går på fel håll, från att ha täckt delar av sanden till i stort sett hela bottenytan (några skuggiga partier som är rena bara). Har även spridit sig upp och börjat irritera några zoas och mina stjärnpolyper. Här är det dock ingen slemmig hinna utan mer som sega bruna trådar. Har stört och sugit alger från botten några ggr i veckan men utan resultat. 

Har lärt mig massor av @m0jjen's tråd på liknande tema. Får se vad som blir min nästa åtgärd. Mäter fortfarande ingen fosfat (salifert) men det börjar kännas orimligt med den belastningen som jag har idag.

 

Refugiet växer på ok, caulerpan betydligt snabbare än chaeton.

Har ingen större förbrukning av mg/ca/kh så har pausat doseringen av Red Sea produkter. Just nu hålls värdena bra av vattenbyten.

 

Ska jag avsluta med något positivt så är det att min bta har delat sig. Tycker dock att den kunde ha prioriterat tillväxt före delning, mäter nog inte mer än 5cm över disken nu. Clownerna har tyvärr inte fattat det fina med anemon ännu, hoppas det ändrar sig när clowner/anemoner växer till sig :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrat av j0nas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, j0nas sa:

Lite motigt just nu. Cyanon går på fel håll, från att ha täckt delar av sanden till i stort sett hela bottenytan (några skuggiga partier som är rena bara). Har även spridit sig upp och börjat irritera några zoas och mina stjärnpolyper. Här är det dock ingen slemmig hinna utan mer som sega bruna trådar. Har stört och sugit alger från botten några ggr i veckan men utan resultat. 

Har lärt mig massor av @m0jjen's tråd på liknande tema. Får se vad som blir min nästa åtgärd. Mäter fortfarande ingen fosfat (salifert) men det börjar kännas orimligt med den belastningen som jag har idag.

 

Refugiet växer på ok, caulerpan betydligt snabbare än chaeton.

Har ingen större förbrukning av mg/ca/kh så har pausat doseringen av Red Sea produkter. Just nu hålls värdena bra av vattenbyten.

 

Ska jag avsluta med något positivt så är det att min bta har delat sig. Tycker dock att den kunde ha prioriterat tillväxt före delning, mäter nog inte mer än 5cm över disken nu. Clownerna har tyvärr inte fattat det fina med anemon ännu, hoppas det ändrar sig när clowner/anemoner växer till sig :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kul att mina tragedier och kamp är till lärdom för andra! :D Till att börja med är saliferts po4 riktigt dåligt tyvärr, även om det fungerat bra så har troligen cyanon bundit rätt mycket fosfat. Jag skulle inte lita på det helt. Sen är det så att cyano ofta kommer vid kvävebrist. Många har haft framgång med exempelvis KNO3 dosering. 

 

Mycket av det fodret vi har i handeln har en högre fosfat än nitrat mängd i sig och i längden kommer även sunda mängder foder att skapa en obalans i N:P ration och således blir det fosfat över. Vart ligger du i NO3?

 

Genom att manuellt ta bort cyanon exporterar du inte bara det som göder den men också bakterien i sig vilket markant hämmar dess förökning.

 

Slutligen så finns det ett ljus i tunneln. Jag har varit på väg att ge upp otaligt många gånger men det är inte lösningen! Kämpa på! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är grymt att du håller oss uppdaterade @m0jjen, så mycket lättare att dela med sig av framgångar än av motgångar.

 

23 timmar sedan, m0jjen sa:

Vart ligger du i NO3?

 

Skäms lite för att säga det men vet faktiskt inte.. Min lfs hade bara red seas nitrattest hemma och när det kostade närmre femhunkan så blev jag snål. Ska se om jag kan hitta saliferts i annan butik.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Körde igenom testerna ikväll och pysslade lite i sumpen. Kommer en liten lägesrapport mest för egen komihåg.

 

Just nu ser det ganska bra ut på på cyanofronten. Finns några enstaka fläckar kvar i sanden som inte breder ut sig längre. Helt oförtjänt så har jag nog hamnat rätt i förhållande fosfat/nitrat så att övriga alger kan konkurrera. Övriga alger finns det gott om..☺ 

 

Caulerpan i refugiet har tagit ordentlig fart, har även börjat ploppa upp Caulerpa racemosa från ls i visningskaret. Får se om det blir en pest eller om det är hanterbart. Chaeton trivs tyvärr inte alls. Finns en del trådalger mellan korallerna där inte mina turbos kommer åt. Jätteglad dock för att sniglarna börjat föröka sig, finns just nu i mängder och i alla storlekar.

 

Stenkorallerna växer fortsatt uselt, knappar/ricordeor/briareum desto bättre.

 

Kvällens mätvärden:

KH: 7.7

Ca:450

Mg: 1410

Po4: 0.03

No3: 3

 

 

WP_20170603_09_22_22_Pro.jpg

WP_20170530_18_11_28_Pro.jpg

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har faktiskt hänt lite positiva grejor senaste veckorna. Peppar peppar.. 

 

Cyanon är väck och caulerpa OCH chaeto växer fort! Tyvärr är där en del sega trådalger som också växer. Försöker dra i dem vid vattenbyte men lyckas bara nagga dem i kanten. 

 

Har nog blivit lite hemmablind på stenkorallerna så får lägga upp några bilder att ha som referens framåt.

 

Kommer även en bild på mina fulalger. Har ni några knep utöver bättre vattenvärden så får ni gärna tipsa. Mätte igår och värdena är som ovan bortsett från ca som sjunkit till 400.

 

 

WP_20170621_18_20_58_Pro (3).jpg

WP_20170621_18_20_19_Pro.jpg

WP_20170621_18_19_54_Pro.jpg

WP_20170621_19_56_21_Pro.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...