Gå till innehåll

j0nas rumsavdelare


j0nas

Rekommenderade inlägg

Då var det dags igen!

Sålde av mitt gamla hörnkar inför flytt till villa. Planerade sedan att starta upp ett reefer 250 eller liknande. Nu är vi på plats och jag börjar snegla mot någon form av rumsavdelare istället. Har ett stort (12x8m) L-format kök/matsal/vardagsrum där jag skulle vilja skärma av tv-hörnan. Gissar att "färdiga" lösningar som reefer är svåra att hitta som rumsavdelare? Kraven är ungefär avrinning på kortsida och snygg vit möbel ☺

 

Har sett andra här på guiden som har specialbeställt fantastiska lösningar från Polen och Tyskland. Hade jag gärna också gjort men känner mig inte bekväm med att rita och speca på egen hand. Mitt första kar med sump så behöver en motpart att spåna med. Någon som uppfyller kraven hör på hemmaplan? Gärna i/nära Skåne då jag bor i Helsingborg. Tacksam för alla tips.

Ändrat av Yodelking
Ändrade ämnesraden enligt trådskaparens önskan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägnade kvällen åt att ta en titt på Sketchup, kul!

Lutar åt ett kar som är 120 långt, 60 djupt och 50 högt.

 

Fönsterna i rummet är rakt västerläge. Solen når aldrig rakt in i karet men väldigt mycket indirekt ljus. Tror ni att det är att be om problem med alger samt fiskar som skyggar för alla rörelser i vardagsrummet?

 

 

 

 

Vardagsrum.PNG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bumpar frågan kring ljuset från fönsterna lite. Är även intresserad av att höra om någon har erfarenhet av att ha karet så nära tvn (Blir ca metern mellan kar och tv)

Självklart kommer ögonen dras åt karet men blir det kanske rent av svårt att kolla på tvn? En Razor 120 kommer att få agera sol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu är det beställt! :D

 

Blir ett 100l*60d*50h, rimless, optiwhite med vit möbel. Liten box i mitten på kortsidan borrat med ett 40mm och ett 25mm hål. Sump med tre fack av "klassisk" modell.

Micke på Håkanstorp Zoo står för byggandet.

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar som jag är van, enkelt :)

 

Belysning blir min gamla Razor 120.

Skummare är jag sugen på att prova en Your Choice Aquatics DC10 som jag kan få en bra deal på med karet. Hittar tyvärr inte mycket skrivet om de på nätet. Några enstaka poster på amerikanska sidor så är det någon här på forumet som kan ge en liten recension så hade det varit guld värt.

Returpump Jecod DC.

Cirkulation kanske ett par Tunze nanostreamers.

 

Inriktning blir lps/knappar/skivor. 10% vattenbyten varannan vecka och inte så mycket mer pyssel än så.

(Säger jag nu iaf, med detta kar kan jag ju inte längre skylla på sumpbrist för att nörda ner mig totalt i teknik, mätvärden och acros. Får se vart det slutar..)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On Tuesday, August 23, 2016 at 14:49, j0nas sa:

Nu är det beställt! :D

 

Blir ett 100l*60d*50h, rimless, optiwhite med vit möbel. Liten box i mitten på kortsidan borrat med ett 40mm och ett 25mm hål. Sump med tre fack av "klassisk" modell.

Micke på Håkanstorp Zoo står för byggandet.

 

 

Micke byggde också mitt kar/bänk och sump, jag blev mycket nöjd med resultatet  :smiley20: ska bli skoj att kolla på ditt nya mvh Ola 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, odel68 said:

Micke byggde också mitt kar/bänk och sump, jag blev mycket nöjd med resultatet  :smiley20: ska bli skoj att kolla på ditt nya mvh Ola 

 

Vad kul!

Det bådar ju gott. Följer din tråd men har inte reflekterat så mycket kring själva karet, har varit för bländad av innehållet :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu händer det saker hos Håkanstorp :). Bild från Micke:

20161003_181932_resized.jpg

 

Funderar just nu mycket på scape. Från början var jag helt inne på två öar fint utplacerade enligt gyllene snittet och med mycket sandytor. Hittade en tank av Alex Costa som jag verkligen tycker har spikat det.

alex costa.jpg

 

Nu börjar jag vackla då jag tror det är viktigare att försöka dölja avrinningsboxen på smart sätt. Har bara sett karet på bild men får intrycket av att hålen kom längre ut i karet än vad jag hade tänkt mig. Boxen hamnar mitt på kortsidan och kommer att synas tydligt från båda hållen. Kanske att jag får försöka bygga "Storön" runt om och ut från boxen. Hittar jag en tillräckligt stor sten så kan jag försöka såga ut så att stenen kan omsluta boxen. Eller får jag skippa ö-idén helt och bara göra ett rev som sluttar ner från avrinningen.

Finns några snygga kar med enorma överhäng som kanske skulle kunna funka att bygga ut från kortsidan men vet inte om jag känner mig händig nog :)

 

Har ni några andra snygga idéer så dela gärna med er!

Att klä boxen med t ex Btn går bort.

 

Ändrat av j0nas
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag kör 2 st Jecod PP8 (samma som RW8) i mitt kar på 120*50*50 (visningsdelen) - Titta i min tråd så får du se på flödet - det räcker gott med 2 i alla fall. Tycker det är bättre med 2 än en större. Jag har en DCS 4000 liters returpump.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, Lasse said:

Jag kör 2 st Jecod PP8 (samma som RW8) i mitt kar på 120*50*50 (visningsdelen) - Titta i min tråd så får du se på flödet - det räcker gott med 2 i alla fall. Tycker det är bättre med 2 än en större. Jag har en DCS 4000 liters returpump.

 

MVH Lasse

Stiligt gömda och häftiga vågor, toppklass Lasse!

Är magnetdelen dränkbar? Funderar på om den får plats inne i avrinningen. Kan iofs lösas med en plastpåse annars :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det blev faktiskt ännu bättre än jag hade hoppats på :)

Bra jobbat Micke!

 

Ska försöka få tag på svart plastfilm till gaveln imorgon samt någon typ av svart plexi eller liknande att klä insidan av boxen med. Har ni tips på inköpsställen och material så tipsa gärna.

 

Fick med ett kit med "basic" pvc så nu har jag ungefär en miljon frågor om hur jag får ihop det på bästa sätt. Blir till att läsa på så kanske jag kollar med er forumgurus när jag har mer kött på benen.

WP_20161127_17_20_18_Pro.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvällens projekt blir att såga hål för elen och påbörja elinstallation. Karet står idag 10cm ut från väggen, tänkte fästa elen på väggen bakom och sedan dölja allt med en passbit som enkelt kan öppnas/stängas.

 

Funderar mycket på vilken höjd jag ska kapa frånröret med t-kopplingen på. Finns det några riktmärken att förhålla sig till i relation till överrinningskammen? Mer än lägre såklart ☺

 

Ska öppning peka mot kammen eller kan det finnas idé att snurra 90 eller kanske tom 180grader från kam?

 

 

WP_20161129_06_43_01_Pro.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här delen av hobbyn är jag inte särskilt bekväm med.. :)

 

Vad tror ni, ser ni några uppenbara idiotgrejor så hojta gärna till innan jag tar fram tangiten. Förstår att jag måste sätta något på frånröret i skummardelen för att dämpa ljud. Vad är bästa förslaget där?

Tänkte även dra slang på utloppet i karet för att få det under ytan.

 

 

WP_20161201_21_21_49_Pro.jpg

WP_20161201_21_19_17_Pro.jpg

WP_20161201_21_19_35_Pro.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25kg Maco rocks beställt. Inte så mycket för att jag vill ha "död" sten som att jag vill ha möjligheten att pilla med aquascape utan tidspress.

Kommer förmodligen att kompletteras med några kilo levande sten också för att få in lite liv.

 

Imorgon blir det till att kavla upp armarna och ta fra tangiten. Wish me luck! :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite reflektioner från kvällens provfyllning.

1. Returpumpen tyst över förväntan, toppen!

2. Vattennivån i karet blir läskigt hög, ca 10mm från kanten. Kör returpumpen på lägsta effekt. Kan jag ha kapat returröret för högt? Är idag ca 10mm under kanten på avrinningskammen. Kammen är 25mm hög. Eller det spelar kanske inte hade spelat roll om jag gjort returröret ännu lägre? Känner att jag tänker i cirklar nu bara.. :)

3. Ljudet från vattnet som plumsar ner i sumpen är ju nästintill outhärdligt. Insuget låter också lite mer än förväntat. Tips?

 

Hojta gärna om ni ser att jag har gjort några tokigheter.. :) 

 

 

 

 

 

 

WP_20161208_20_02_59_Pro.jpg

 

 

 

Ändrat av j0nas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 cm är för lite. då riskerar du att du får översvämning när du stoppar ner händerna.

jag hade (om möjligt) monterat överrinningskam på 3sidor.

sen måste du nog sänka röret i avrinningen lite så du får det mer under vattenytan.

har du borrat ett hål i "locket" längst upp i toppen av röret ner till sumpen? om du gör det, så ska det i sidan vara så att det går in i röret som sitter i t-röret (nu blev det rörigt)! då kan du reglera mängden luft som kommer in i röret genom att vrida på locket.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...