Gå till innehåll

Ett försök på Saltvatten - 54L nano!


pontus.silfver

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

 

Jag har nu efter lång tid och många övervägningar tänkt ge saltvatten en ärlig chans. Detta var inte helt enkelt, inte enbart för den stora utmaningen som det är med salt, utan att jag skulle inkräkta på sambons territorium, vardagsrummet (min så kallade mancave har nått sin maxbelastning).

Storlek, design, sol från alla håll och kanter begränsade mig till en plats, där ett akvarium med storleken 60x30x30 var det maximala. 

Först tänkte jag att det inte var någon god idé då jag förstått att det är som med sötvatten, desto större, desto mindre underhåll och betydligt enklare att hålla i balans. 

 

Nåväl.. De två första inköpen blev ett 54l Optiwhite kar samt en vit Juwel-akvariumbänk (givetvis måste den vara vit och slimmad...). 

 

IMG_0009.JPG

 

Sedan började pysslet, målade bakgrunden med svart akrylfärg. Jag lyckades även hitta en oanvänd skummare begagnad, då jag läst att desto större desto bättre och med ett dåligt ögonmått köpte jag en Tunze Comline 3115/2, billigt. I nedan bild lär ni förstå varför den inte blev kvar. Jag behövde dessutom ha vattennivån 1 cm från kanten för att den skulle skumma. 

 

IMG_0012.JPG

 

Sedan drog allt igång väldigt snabbt...

Efter jobbet fick jag reda på att en akvariebutik 16 mil bort hade utförsäljning då dom skulle stänga. Efter att ha rekat lite fick jag reda på att dom kunde hålla öppet senare på kvällen. Så det vara bara att övertala sambon att följa med på ett äventyr.

Det slutade med att, innan jag ens testfyllt karet med vatten, köpt LS och all utrustning som behövs. Det blev en sen natt och omkring 5-6 på morgonen hade jag fyllt upp karet med rätt saltblandning och temperatur. Det var bara att kvida om för att åka till jobbet! Men det var det värt!

 

IMG_0016.JPG

 

Nu har det gått en vecka sedan start ungefär. Har hunnit inhandla en Osmosanläggning då jag verkligen förstått vikten av denna. Tog även en datorfläkt som jag kopplade ihop med någon gammal laddare, då tempen pendlade mellan 25-28, ligger nu stabilt på 25!

 

IMG_0031 (1).JPGIMG_0028.JPG

IMG_0022.JPGIMG_0029.JPG

 

I övrigt har jag inte rört något i karet förutom att fylla på med osmosvatten givetvis. Har även noterat att jag fick med 4-5 turbosniglar, som än så länge ser ut att trivas..

 

Tekniken just nu är: 

Aquamedic 4*24w T5

Två stycken JAD cirkulationspumpar på ca 300 l/h.

50w doppvärmare. 

 

Min plan är att få tag på en lämplig skummare, fortsätta läsa av vattenvärden och invänta spiken som jag förstått är på väg. Jag har inte "riktigt" någon plan med ljusscheman och dyl. Men tar gärna emot tips! 

 

Sedan blir det ett par fiskar, clowner verkar vara en ganska bra nybörjarfisk. Några fler sniglar och någon räka kanske, lär hinna ändra mig ett par hundra gånger innan det är dags! 

Sedan har jag inte riktigt bestämt mig gällande koraller. Där tar jag gärna emot tips på sådana som inte växer sig allt för stora och inte utgör en risk för övriga akvariet eller mig själv!

 

Som jag skrev ovan ett antal gånger tar jag gärna emot tips på ALLT! Kommer att hålla tråden uppdaterad när något nytt händer!

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 9002 är riktigt liten. Funkar dock lika bra utan skummare om du har rimlig belastning och sköter dina vattenbyten.

Kör själv utan och byter 20% i veckan.

Skummare bli annars ytterligare en grej som ska justeras, funka och rengöras.

Skulle definitivt skippa den om du endast ska ha clowner och nån räka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-06-16 at 19:26, Catchio sa:

Intressant och skall följas!
Jag ligger själv i planering för ett liknande.
Är det Aquamedic 4*24w rampen som du har nu?

 

 

Spännande!

Det stämmer att det är Aquamedic 4x24w rampen!

 

 

On 2016-06-16 at 19:39, Drullputt sa:

Tunze 9002 är riktigt liten. Funkar dock lika bra utan skummare om du har rimlig belastning och sköter dina vattenbyten.

Kör själv utan och byter 20% i veckan.

Skummare bli annars ytterligare en grej som ska justeras, funka och rengöras.

Skulle definitivt skippa den om du endast ska ha clowner och nån räka.

 

Tack för tipset har kikat lite på den.

Jag har funderat på att köra utan skummare, men är nog lite bekväm av mig då jag gärna slipper byta 20% varje vecka!

 

Fint nanokar du har förresten!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på med ljuset, körde själv 12 timmar ända från start med nanot jag har nu. Kan förstås vara ett lotteri om man drabbas av alger eller inte. Ser att du har macroalger vilket är bra. Hoppas dom växer på snabbt och konkurrerar ut ev. fulalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har det hänt en del.

Grönalgerna har precis dragit sig tillbaka (har legat som en matta på sanden). Har införskaffat en Smart ATO micro osmolator, lat som man är blev de dagliga påfyllningarna påfrestande. 

I övrigt så har en del mjuka koraller, en städpatrull samt ett clownpar inhandlats. 

 

För tillfället verkar inte korallerna stortrivas men ger dom en tid för anpassning. Antagligen bör jag vara mer noggrann med att mäta av vattenvärden, har ännu bara mätt av nitrat och pH vid två tillfällen. 

 

IMG_0019.JPG

Ändrat av pontus.silfver
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-07-24 at 21:13, Twix sa:

Vad består städpatrullen av? Kommer följa tråden, kul att se hur det går för andra då jag precis håller på att starta mitt första saltkar själv.

Kul! 

5-8 st turbosniglar, 5 st sandvändande sniglar samt 4 st blåbenade eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpte mig en Tunze 9001 då jag aldrig fick igång förra wag-skummaren. 

 

Som ni ser på filmen så avger den mängder av mikrobubblor. Jag har testat att ha koppla på ytinloppet och det gör ingen skillnad. Har plockat isär den och kontrollerat att allt sitter som det skall. Den sitter på rätt vattennivå och jag har korrigerat så den står i lod med en slangbit. 

Det jag är mest fundersam är på hur jag ska ställa in luften. Nu har jag den ganska åtskruvad, annars skummar den över och skruvar jag åt den ännu mer skummar den inte alls. 

 

Någon som har något tips? 

 

 

 

IMG_0047.MOV

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ett vanligt problem när ett kar gått utan vettig skummare ett tag.

Med korrekt inställning blir koppen snabbt full när det är mycket skit i vattnet.

Jag brukar inte bry mig så mycket utan bara tömma koppen. Jag har en äggklocka som jag ställer in på lagom tid när det är dags att tömma. Och tiden blir längre och längre ju mer skit man får ut ur vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, stigigemla sa:

Det här är ett vanligt problem när ett kar gått utan vettig skummare ett tag.

Med korrekt inställning blir koppen snabbt full när det är mycket skit i vattnet.

Jag brukar inte bry mig så mycket utan bara tömma koppen. Jag har en äggklocka som jag ställer in på lagom tid när det är dags att tömma. Och tiden blir längre och längre ju mer skit man får ut ur vattnet.

 

Tack för svar. Det ska jag absolut testa. Men hur tycker du jag ska ställa in luftreglaget på slangen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, pontus.silfver sa:

 

Tack för svar. Det ska jag absolut testa. Men hur tycker du jag ska ställa in luftreglaget på slangen? 

 

Jag kör Tunze 9001 ingen strypning på lufftintaget så vida den inte är nyss igångsatt då kan man strypa

så att koppen inte fylls direkt/fort det tar allt ifrån ett par dagar eller en vecka ( sällan ) innan den är

inkörd och då blir det en massa bubblor under tiden men de försvinner nästan helt effter inkörning

sedan fullt öppet luftintag viktigt också att inte ha någon pump som blåser direkt på skummaren funkar

inte så bra står i instruktionsboken om det.Om man vill kan man sätta en skumgummifilter bit i den nedre

delen som är genomskinlig för att ta bort bubblor jag har gjort det men ej nödvändigt.

 

:)

 

Ändrat av Conjor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2016-08-12 at 17:17, Conjor sa:

 

Jag kör Tunze 9001 ingen strypning på lufftintaget så vida den inte är nyss igångsatt då kan man strypa

så att koppen inte fylls direkt/fort det tar allt ifrån ett par dagar eller en vecka ( sällan ) innan den är

inkörd och då blir det en massa bubblor under tiden men de försvinner nästan helt effter inkörning

sedan fullt öppet luftintag viktigt också att inte ha någon pump som blåser direkt på skummaren funkar

inte så bra står i instruktionsboken om det.Om man vill kan man sätta en skumgummifilter bit i den nedre

delen som är genomskinlig för att ta bort bubblor jag har gjort det men ej nödvändigt.

 

:)

 

Fungerade precis så. Släppte upp luftflödet helt och inväntade att den skulle köra in sig. Fungerar nu som den skall. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...