Gå till innehåll

Berghia Nudibranch?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • 10 månader senare...

@Dimorb inser att detta är en ett år gammal tråd, men blev det nåt med nakensnäckorna?

Jag håller på att hamna för  djupt i glasrosträsket jag med, då kemisk bekämpning är ett skämt, och pepparmintsräkor inte fungerat bra det heller. Filfisk är ännu oprövat men de äter så mycket annat oxå så jag fasar lite för att släppa i en sån...och då återstår Berghia, men där är ju tillgången knaper...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Ok. Då ska jag höra med den lokala fiskerian om de kan ta hem från Dejong....och se om jag hittar tid och plats till att odla upp dem separat.... Alltid detta med tid!

 

Men resultatmässigt så har det gått bra? Rosorna håller sig i schack?

 

jag utrotade mina glasrosor med pepparmintsräkor, men då matade jag inte med något annat. 

om man håller dem utan mat i ett par dagar innan man släpper i dem och sedan inte matar på några dagar så kanske de ökar chansen att de börjar knapra på glasrosorna.

 

vem äter morötter när det finns oxfilé? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, nike83 sa:

 

jag utrotade mina glasrosor med pepparmintsräkor, men då matade jag inte med något annat. 

om man håller dem utan mat i ett par dagar innan man släpper i dem och sedan inte matar på några dagar så kanske de ökar chansen att de börjar knapra på glasrosorna.

 

vem äter morötter när det finns oxfilé? :) 

Jo, räkorna ska få iaf en chans till (då de är betydligt mycket mer lättillgängliga) att iaf begränsa rosorna.... Att ha dem i en glassbytta med hål i e. dyl. i ett par dagar innan de får komma ner i gemenskapen kan ju vara en idé...och inga pellets på en vecka (min palettkirurg kommer blir så jä**a sur på mig!).

Jag har ju en Sally Lightfoot, och jag funderar på hur den ser på pepparmint...mat eller ej mat? Jag litar inte riktigt på krabbor.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar rekommendera 1 berghia/50 liter och det blir många när man har 2000 liter.. köpte bara 10 st för att se hur de skulle överleva.. Har inte sett någon av dem sedan jag stoppade ner dem :/

Jag har 20 räkor av lysmata släktet och likväl glasroser till förbannelse. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en filfisk (litet exemplar) sedan ett år tillbaka, den verkar inte röra stora glasrosor. Men jag ser aldrig några små glasrosor, så jag misstänker att den tar dessa. Om detta stämmer så skulle man kanske kunna bekämpa de stora med t ex injektioner, och om de då förökar sig genom delning kanske filfisken tar de nya små.

 

Chaetodon kleinii sägs också äta glasrosor (men inte alltid).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både filfisk och fjärilar tar glasroser (ibland) men om de tar glasroser så tar de också koraller förr eller senare. De ser på glasroser och koraller på samma sätt och gör ju ingen skillnad på värdet så som vi gör.

Alla filfiskar jag har haft har fått flytta ut av just den anledningen. De startar med glasroser och så går de över på acans och annat gott.

@Kimozabe jag har försökt men ser ingenting av dem. De är mikroskopiskt små så inte så lätt i en 2000 liters. Du flyttar dem med pipett så vi pratar millimeter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Dimorb

oj :) 

Läst lite om dom, dåligt minne. Något om att dom måste hitta glasrosorna, annars dör dom ganska snabbt. 

Dessutom skall deras livslängd vara rätt kort. 

Uppdatera gärna tråden om du ser något. Tänkte nämligen köra några i min stenkarantän. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...