Gå till innehåll

Reef Tank Thursday första tank (72L)


Reef Tank Thursday

Rekommenderade inlägg

Hallå! Detta blir mitt första inlägg här på sidan och vill passa på att först tacka alla som lägger ner tid på att skriva guider eller tips för att hjälpa andra akvarister! Har använt mig av mycket från sidan så om ni känner igen er att jag använder er metod så tack för tipset J

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag är på G att skaffa mitt första saltvattenkar efter många år med att ha sötvatten är det dags att ge mig in i saltdjungeln. Jag planerar just nu ett relativt litet akvarium, cirka 70 liter i visningstanken. Medan jag ska ha en sump på cirka 80 liter, totalt cirka 150 liter vatten. 

 

Teknik som jag har tänkt att använda mig av är

Pump: 1 stycken Tunze nanostream 6015, 1 st Tunze nanostream 6020 (För att kunna gömma bakom sten, möjligtvis rikta mer upp) 

Ljus: AC-RC - 18*1W E27 LED Spot Light (2 eller 3 stycken) Såg här på sidan att de fått bra resultat med dessa! Kommer kompletteras med Hagen glo 2x24w T5. 

Skummare: Coral Box D300 DC, har haft svårt att hitta många recensioner, men några verkar gilla den. Någon här som har den? 

Doseringspump: Tunze nano osmolator 3152, dosera osmosvatten med kalkwasser (Så fort det behövs) 

Returpump: Tunze recirculation pump silence 1073

Osmos: Picobello med silicatfilter 

Reaktor: Tänkte använda en Eheim ecco pro som reaktor till kol och fosfat, vad tror ni? Risk att det blir en nitratfälla även om man inte har några filtermattor?

Doppvärmare: Jäger

 

Som sagt är jag ny inom saltvatten så skulle ni ha några synpunkter att jag borde ändra hur jag tänkt så jag tacksam för tips!  

 

Överblick på hur jag har tänkt att hela systemet ska se ut.Bild 1.jpg

 

Akvariet kommer bli specialbeställt i optiwhite-glas på 8 mm, förutom botten som kommer vara 12mm.

Bild 2.jpg

 

Överblick avrinning och returdel.

Bild 3.jpg

Fyra stycken hål kommer borras totalt, två stycken på 35mm för att sedan passa 25mm pvc rör. Det högre röret kommer funka som extra avrinning ifall det skulle bli stopp i det lägre. Avrinningen kommer också att regleras med ventiler. Returhålet kommer borras i storleken 28mm för att passa ett 20mm pvc-rör. Det kommer även borras ett 20mm hål för att passa returslangen ut i akvariet.

 

De två avrinnings rören. I första delen av sumpen kommer rening ske via filtersocka och skummare. Den första bubbelfällan ser ni att vattnet kommer gå över för att sedan gå under ut i delen där refugiumet ska vara.

Bild 4.jpg

Skummaren kommer ta hyfsat stor plats och är möjligtvis överdimensionerad, kan styra detta med om den ska gå 24/7 eller endast ett antal timmar.

 

Överblick av första delen ut i refugium, en “ramp” ska hålla sanden på plats.bild 7.jpg

 

Närmare bild över den delen

bild 6.jpg

 

Överblick av refugium

bild 8.jpg

 

Överblick returdelen

bild 11.jpg

 

Returdelen med returpump

bild 12.jpg

 

Överblick VVS 

bild 13.jpg

 

Överblick av bänken den stora frågan är om det kommer hålla? Akvariet kommer väga cirka 100kg 

bild 14.jpg

 

Blev ett långt första meddelande, hoppas någon orkar läsa och har eventuella tips! 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen !

Första reflektion. Skulle göra det 400 högt och 600 djupt istället för tvärtom. Lättare med scapingen och bättre intryck med djupa kar (fram-baksida)

Fint med stor bottenyta att placera lps:er och andra mindre ljuskrävande koraller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...