Gå till innehåll

Får inte ner fosfat


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Hej alla kemister, har en liten fundering.

Lyckas inte få ner mitt fosfat, det ligger pall på 0.08. Enda invånare är en putsarräka och tre Trochus sniglar, så släpper cirkus två små Formula Two pellets om dagen. Matningen är således i det närmaste obefintlig. Byter 20% i veckan med RS Coral Pro salt, har även helt ny osmos. Körde tidigare järnbaserad fosfatremover på maxdosering, bytte förra veckan till alu baserad på maxdosering. Har en Hanna checker som jag köpte nya reagenser till bara för att vara säker. Men värdet är fast på exakt samma, så var ligger problemet ? Nitrat är noll enligt Salifert, har aldrig haft fulalger heller. Har en del macroalger som trimmas då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Drullputt sa:

Inte testat bytesvattnet, ska göra det imorrn vid bytet. 

Är en Po mätare. Vad finns för flytande remover ? Har Nopox men aldrig använt det, läst att det funkar bäst mot nitrat som ändå är noll i mitt fall.

Flera olika. Binder fosfaten som sedan skummas ur eller fastnar i mekanisk filtrering om sådan finnes. Snabbare och mer effektiv enl många jämfört med gfo och granulat removers. Jag kör m Microbe Lift flytande nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter hur länge mätte du fosfat efter du hade blandat?

om jag inte minns fel så får man utslag på fosfat innan typ 24 timmar, så jag hade väntat 48 timmar med cirkulation innan jag mätte fosfat på nyblandat saltvatten.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 sa:

efter hur länge mätte du fosfat efter du hade blandat?

om jag inte minns fel så får man utslag på fosfat innan typ 24 timmar, så jag hade väntat 48 timmar med cirkulation innan jag mätte fosfat på nyblandat saltvatten.

 

 

Jo det verkar stämma. Här provar dom detta och det är även coral PRO som diskuteras. Precis som dom säger i tråden så har Hannan en felmarginal på 0.03 enl tillverkaren. Och kuvetten måste spritas och sen sköljas och putsas minutiöst för ett korrekt resultat. Jag har även satt en markör på korken då glaset tydligen kan ha skiftningar och man bör mäta med kuvetten i samma läge så att säga. Ngt överdrivet men. 

 

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2132051

Ändrat av runstenen
Mer info
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte drygt 12 timmar efter. Med den höga dosering av remover jag kört så länge finns det inte en chans att det skulle vara så högt fosfat om det inte vore för att jag genom skitsaltet tillsätter fosfat varje vecka. Skräpet är numer förpassat till gröna tunnan. Up yours Red Sea Coral Pro !!

Ändrat av Drullputt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Drullputt sa:

Mätte drygt 12 timmar efter. Med den höga dosering av remover jag kört så länge finns det inte en chans att det skulle vara så högt fosfat om det inte vore för att jag genom skitsaltet tillsätter fosfat varje vecka. Skräpet är numer förpassat till gröna tunnan. Up yours Red Sea Coral Pro !!


Hittar lite trådar där folk upplevt samma sak med RSCP faktiskt.
Är detta salt syntetiskt ? Står iaf att produktionen ligger i Eilat / Israel så frågan är om delar eller grundprodukten/råvaran
utvinns ur röda havet ? Isf kan förklaringen ligga där. Dom skriver dock att det är fosfatfritt, men det är ju en annan 5:a ... ;)

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2527656

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1478553

https://www.google.se/search?q=red+sea+coral+pro+phosphate&oq=red+sea+coral+pro+phosphate&aqs=chrome..69i57.11128j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om du bara har en räka som matas måste du då byta vatten så ofta?

 

Jag har 7 fiskar 3 räkor eremiter mm o byter vatten 1-2 gånger i månaden men oftast blir det bara 1 gång.

 

Jag tycker att det ser sämre ut i akvariet när jag byter oftare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara blivit så att jag byter 20% i veckan. Karet är bara på 32 liter så det är ingen stor affär att byta direkt :-)

Har googlat som en dåre i helgen och verkar som att alla saltmärken har mer eller mindre fosfat. Annars dras dom med andra problem i deras salt. 

Ingen aning vad jag ska köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...