Gå till innehåll

Hinna på vattenytan


Matadoren

Rekommenderade inlägg

Efter att jag haft igång mitt blandade 300 liters saltvattensakvarium (SPS, LPS och fiskar) i många år har jag plötsligt fått problem med en smutsig hinna på ytan. Det enda ytterligare tecknet på att allt inte står bra till är att en blå Acropora börjat vitna från toppen och neråt.

  • Jag har en ytavrinningsbox samt två pumpar riktade mot vattenytan utan att det hjälper.
  • Har tagit bort hinnan ett par gånger med tidningspapper samt bytt vatten några extra gånger men hinnan kommer tillbaka efter några dagar.
  • Har ökat farten på pumpurna mot vattenytan och det hjälper inte heller. 
  • Jag har en skummare samt en bioreaktor för rening. Har inte märkt något extra tryck i skummaren som skull indikera för mycket organiska ämnen.
  • Matar med fryst mysis, fryst artemia, Ocean Nutrition pellets och Ocean Nutrition Prime Reef Flakes. 
  • Byter 15% av vattnet var 14:dag med vatten renat med en DD osmos anläggning.
  • Tillsätter 2 ml KZ Pohls Xtra, 4 droppar KZ AminoAcid samt 8 droppar Aqua Blotica Iodine element varje morgon. 
  • Min värden är följande:
    • Temp: 26 grader
    • Salthalt: 1.025 (refractometer)
    • PH: 7,8 (Profilux)
    • Alkanitet: 7,6 (Red Sea)
    • Kalcium: 390 (Red Sea)
    • Magnesium: 1360 (Red Sea)
    • Nitrat: 0,25 (Red Sea)
    • Fosfat: 0 (Hanna)
    • Strontium: 10 (Salifert)
    • Jod: 0,06 (Red Sea)
    • Kalium: 380 (Red Sea)
    • Järn: 0 (Red Sea)

 

Fosfatvärdet har sjunkit och Nitratvärdet ökat senaste månaderna. Kan det vara tecken på något?

 

Alla tankar och förslag mottages mycket tacksamt!

 

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan vara många faktorer som orsakar olja på ytan. Generellt är det orsakat av obalans i systemet och det kan orsakas av algblomning dvs att du har en ökad produktion av alger. Det kan vara övermatning av feta produkter, det kan orsakas av att man har för många fiskar i akvariet som utsöndrar avföring. Det kan vara otillräcklig skumning. Dvs att du har för liten skummare till akvariet. Om man emellanåt har överproduktion av bakterier, så kan en skummare som vanligtvis skummar bra inte räcka till. Prova vodka några dagar, det brukar göra susen. Sug upp gruset med en bra slang och en liten tratt på änden så du kan röra om medan du suger. Då går smutset som du rör om upp i tratten istället för runt i akvariet. Tvätta sanden och lägg tillbaka.... Fosfat är en bra indikator på hur vattenkvalitén är.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fet hinna på ytan är nästan alltid bakterier. Jag skulle inte testa vodka eller annan kolkälla då det är bakteriegödning.

En effektivare skummare är nästan alltid bra och första steget där är att göra ren luftinsuget i skummaren. Det brukar räcka med att man lägger ner luftslangen i vattnet en minut så att skummaren suger vatten genom luftslangen. Då rinner det vatten där avlagringar brukar bildas i övergången mellan luft och vatten.

 

När jag får fet hinna på ytan i något av mina kar brukar jag rikta om någon pump som hamnat så att ytvattnet blåses bort från ytavrinningsfacket och lätta på gallret vid ytavrinningen så att det är en slät yta som vattnet rinner över. Då brukar det var fixat på några minuter.

Jag tinar allt mitt frysfoder i litet saltvatten och häller av det genom en finmaskig håv. Det är egentligen för att minimera cyano men grumset i fodret är också mat för andra bakterier.

 

Det nollade fosfatvärdet kan vara anledningen till att Acroporan vitnar. 

Vad är det för bioreaktor du har? Har den ett medium som kan fungera som kolkälla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era tips!

 

Jag har inte bytt salt sort och använder Red Sea Coral Pro Salt. Har ingen ökad algproduktion (förutom en del små vitaktiga tussar som jag inte haft innan...). Matar med samma mat som innan och har inte mycket fisk. Har inte heller köpt några nya djur på den senaste tiden. 

 

Ska prova att göra rent skummaren för att se om det hjälper.

 

Ska också prova att sila det frysta fodret i fortsättningen.

 

Byte osmos anläggning till en av märket DD för 6 månader sedan. Har beställt ny filter patron. Tycker dock att jag borde ha märkt på fosfaten om den var smutsig.... Men tester kanske man inte ska lite 100% på.

 

Har en GroTech bioreaktor men biopellets från BioTed Marine. Något bra tips hur jag ska få upp fosfatvärdet för Acroporans skull utan att hinnan på ytan blir värre?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är löst! Det var så enkelt som att det rann lite för sakta ur överrinningsboxen. Det gjorde att vattnet från akvariet inte ran över kanten på boxen utan rakt in. Detta medförde att inte vattenytan sögs in utan vattnet under vattenytan, om ni förstår.

 

Tack i alla fall för tipsen, har lärt mig andra saker genom dem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Matadoren sa:

Problemet är löst! Det var så enkelt som att det rann lite för sakta ur överrinningsboxen. Det gjorde att vattnet från akvariet inte ran över kanten på boxen utan rakt in. Detta medförde att inte vattenytan sögs in utan vattnet under vattenytan, om ni förstår.

 

Tack i alla fall för tipsen, har lärt mig andra saker genom dem.

ibland är det den enklaste förklaringen:-)

 

en kommentar till Stigs kommentar: Jag tror inte det stämmer att det är bakterier som utgör den här ytan. Bakterier behöver ett substrat/underlag, att fästa vid(förutom vid massiv bakteriblomning om man överdoserar kolkälla, då kan man tillfälligt få vitt i vattnet,...men faktiskt oftast inte ens då en hinna på ytan), och vill nog påstå att på vattenytan finns ytterst lite bakterier. Ser man en hinna på vattnet vill jag mena att det är organiska molekyler med en hydrofil och en hydrofob sida, och inget annat, dvs samma mekanism som gör att en proteinskummare fungerar=organiska molekyler har ofta en vattenälskande sida o en vattenskyende, och denna egenskap gör att sådana molekyler klistras fast vid ett vatten/luft-interface, såsom bubblorna i en proteinskummare, eller vattenytan. Den sistnämnda krävs oftast rätt mkt organiskt material eftersom ytan slås sönder hela tiden, men blir det tillräckligt mkt organisk material, så hjälper det inte med ytrörelse. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hinnan är uppbyggd av fett och organiska ämnen. Fett och organiska ämnen -> bra substrat för bakterier -> medför att hinnan är en kombination av Jonas och Stig :) Med extra snabb organisk kolkälla - kraftigare bakterietillväxt på hinnan.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 20 juli 2016 at 10:25, Lasse sa:

Hinnan är uppbyggd av fett och organiska ämnen. Fett och organiska ämnen -> bra substrat för bakterier -> medför att hinnan är en kombination av Jonas och Stig :) Med extra snabb organisk kolkälla - kraftigare bakterietillväxt på hinnan.

 

MVH Lasse

Ha ha, tack för den metaforen @Lasse;_)....kanske den finaste komplimang jag fått;-):tears_of_joy:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...