Gå till innehåll

organisk kolkälla, utvärdering mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Organisk kolkälla:

Det går mha av tex en redoxstyrd nitratreaktor ganska objektivt mäta o värdera verkningsgraden på en specifik organisk kolkälla. Det är bra, för vi vet ju mkt sällan vad flaskan innehåller. Därtill det faktum att det kan saknas förutsättningar i själva karet som gör att kolkällan ej verkar, gör att det är med bara mätningar utifrån karet svårt och nästan omöjligt att objektivisera ett visst preparats verkningsgrad. För det första så krävs ju för att kolkälla rätt ner i karet skall fungera antingen:

1) tillräckligt med fosfat(o nitrat) och bra skumning(den sedermera exporten), där vi är ute efter den klassisk reaktionsvägen via assimilering av nitrat/fosfat av bakterier, ELLER

2) tillräckligt med anaeroba zoner(sand, porös levande sten, poröst filtermedia i låg cirkulation) för att mediera den denitrifikativa vägen.

 

Existerar inget av dessa två kriterier så kommer den tillförda organiska kolkällan inte göra ett dyft och bli kvar i vattnet. Hur bra är det för koraller o djur att simma omkring i en alltmer stigande halt av etanol/metanol tex?...dvs det är givetvis mkt viktigt att den kolkällan vi tillför, verkligen oxideras, förbrukas. Det måste vi utvärdera.

Man läser rätt ofta att folk doserar kolkälla som ej fungerar(dvs nitrat och eller fosfat går ej ner), vilket beror på att det saknas en eller båda av dom förutsättningarna 1 eller 2 enligt ovan. En tredje, antagligen ovanlig orsak, till att kolkällan ej fungerar så bra, skulle kunna vara att den inte är en bra kolkälla helt enkelt, dvs inte den mat som bakterierna vill ha. OCH DÄR kommer objektiviseringen in genom att dosera en viss mängd kolkälla i tex en nitratreaktor o sedan studera redoxförändringen, samt hur länge den datorstyrda doserpumpen får jobba innan den tillföras dosen är oxiderad av bakterierna.

Jag har hittills provat o utvärderat NOPOX och AM egna pulverbaserade kolkälla. BÅDA dessa kolkällor fungerar utmärkt och är mkt potenta. 2 ml NOPOX startade bakteriernas oxidation av densamma redan efter 15 minuter och pågick i 16 timmar för att sedan abrupt avstanna, dvs kolkällan räckte exakt 16 timmar. Motsvarande dos av AM pulver för att skapa lika lång oxidationstid är cirka 4 ml.(4 ml pulver upplöst i vatten)

 

Nu har jag inhandlat en för mig helt ny kokälla o kommer testa den också.

 

Vill ni utvärdera eran kolkälla, ge mig ett prov så kan jag hjälpa er

 

/Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...