Gå till innehåll

RTN


per.w

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har problem med RTN tror jag att det är, men enligt det jag ser på forum i frågan är att döden går utifrån och in på korallerna, hos mig går det inifrån och ut... Jag har haft svårt att få upp calcium värdet under lång tid och det kan förstås påverka. Jag har läst på mycket och kollat nätet och enligt det jag fått fram är RTN orsakat av parasiter, medan det jag förstått här är att det är orsakat pga. dålig balans i akvariet.... Jag har doppat alla korallerna i Coral Rx nu och jag vet inte om det kommer göra någon skillnad, då jag tror att mitt problem är något annat. Bifogar bilder så ni kan se litet av problemet... Alla tips mottages tacksamt..

2016-07-17 12.14.36.jpg

2016-07-17 12.14.44.jpg

2016-07-17 12.15.11.jpg

2016-07-17 12.15.17.jpg

2016-07-17 12.15.28.jpg

2016-07-17 12.15.38.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningarna kan vara många men av färgen att döma på korallerna så har de mått dåligt länge hos dig så du måste nog ta reda på var felet ligger innan du köper nya koraller. Eftersom det är mer än bara acropora som dör så är nog inte anledningen parasiter utan jag skulle snarare vilja fråga hur ofta du mäter KH och hur du doserar det? Har du koll på temperaturen i vattnet nu på sommaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värden KH senaste veckan.9,3 9,6 9,3 12,5 10,9 10,2 13,5 mån-sön

Värden PH senaste veckan. 8,0 8,2 8,2 7,7 8,2 8,0 8,0 mån-sön

Däremot var ph och kh litet lågt i april, så det kan förstås ha påverkat.

Går man tillbaka till april/maj så har inte PH svängt mycket. Ganska stabilt kring 8-8,3 och KH 8,9-9,3.. Jag har sedan höjt KH för att stabilisera både ph och kh på litet högre nivå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp mata lite mera, samt skippa kolkälla(om du kör med det)

Men ja hade även skaffat ett nytt Ca test. Mina koraller ser riktigt skrabbiga ut om ja har ett Ca under 360, därför går ja aldrig numera under 420.

Men som sagt det kan vara fler än en felkälla. För dålig strömning över korallerna tex. eller för lite blåljuse.

kan även vara någon polypälskande fisk, eller tvärt emot för hög fosfat.

Kör du någon metod för ultra rent vatten och har det så kan även ett KH på 10 vara en bov.

 

När ja har nergång och inte vet orsak i karet så kör ja alltid några stora vattenbyte, det knepet funkar oxå :) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla,

Jag har 0 i fosfat och mäter med salifert...  Ett problem kan vara att jag hade enormt svårt att få upp calcium värdet.... Nu har jag snart tillfört ett kilo calcium och som ni ser är det fortfarande inte uppe i 420.....

Ett tag var ju även ph lågt.. Men det är stabilt runt 8 nu......

Som ni säger, KH svajar och jag mäter nu varje dag och buffrar om det behövs... Har varit ute efter en dospump på guiden ett tag utan framgång... Får helt enkelt köpa en ny om det nu är det som är räddningen.... Billig investering om man kan rädda korallerna... 

Fortsätt mata mig med info, jag kan ta allt ni dischar ut.... Bara det hjälper... 

Så stabilisera KH är A och O.... Jag ska ta hand om det ASAP.... 

Ge mig alla råd ni kan.....

Och Tack.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, per.w sa:

Tack alla,

Jag har 0 i fosfat och mäter med salifert...  Ett problem kan vara att jag hade enormt svårt att få upp calcium värdet.... Nu har jag snart tillfört ett kilo calcium och som ni ser är det fortfarande inte uppe i 420.....

Ett tag var ju även ph lågt.. Men det är stabilt runt 8 nu......

Som ni säger, KH svajar och jag mäter nu varje dag och buffrar om det behövs... Har varit ute efter en dospump på guiden ett tag utan framgång... Får helt enkelt köpa en ny om det nu är det som är räddningen.... Billig investering om man kan rädda korallerna... 

Fortsätt mata mig med info, jag kan ta allt ni dischar ut.... Bara det hjälper... 

Så stabilisera KH är A och O.... Jag ska ta hand om det ASAP.... 

Ge mig alla råd ni kan.....

Och Tack.......


Då har du med all säkerhet inte noll fosfat. Undrar om det är ngn någonsin som haft noll ;) Noll med våra mått mätt/möjligheter får man säga.
Mätte själv nu på kul och salifert visade 0. Hanna samma vatten 0,08.
Men tror inte det är boven. Jag tror på svajande kh som dom andra.
Lycka till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det ! Du pratade om vodka förut. Doserar du vodka Per ? I så fall kan du ha nollat fosfat, men annars verkar det osannolikt med matning av fisk osv. Du behöver mäta m en Hanna för att få bättre överblick. Fosfatremover ?

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ditt fall tror jag inte noll fosfat är boven utan snarare KH som sagt. Var däremot inte rädd för höjd fosfat. Alldeles för många nojar över hög fosfat och jobbar febrilt med att sänka den. Koraller dör inte av hög fosfat. Oftast är snarare resultatet av hög fosfat att det gör korallerna blir bruna men att de växer snabbt. På tok för hög fosfat kan få koraller att stanna i växten men jag har sett akvarium med över 1.0 PPM fosfat som har klockrena färger och bra tillväxt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten pump till fosfat reaktorn... större till kol filtret men tror inte flödet idag är mer 75-100l per timme..... när den går på max 600l per timme

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför kör du fosfatreaktor när du tror att du har nollat fofat?

 

jag tror alla som håller stenkoraller har en doserpump för att få en jämnare dosering över dygnet. som du själv ser så lyckas du inte hålla ett stabilt KH genom att dosera manuellt. jag skulle inte rekommendera att KH ökar mer än 0.5 på en dag, men ditt verkar svänga nära 3 på en dag. detta dödar med stor sannolikhet dina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle stänga av fosfatreaktorn. Med så lite fisk i lär nog korallerna ta upp all tillgänglig fosfat. Och jag rekommenderar bara en akvarievolym per dygn om det är mycket media i fosfatreaktorn.

Men som alla andra skriver kH är viktigt.

 

När det gäller doserpumpar är det väldigt olika kvalitet. Slangen i själva pumpen skall vara av Santopren eller Novopren. Det är ett slags skumplast med slutna porer som har i storleksordningen 6 gånger längre livslängd än genomskinlig silikonslang + att den tätar bättre. 

Pumphuvudet skall vara av Nylon som i de flesta Tyska pumparna (se Googlebild på Grotec, Fauna Marin, IKS eller GHL) eller mina - inte av PVC. Pumphuvudena som är monterade med 4 skruvar brukar vara av PVC.

Sedan är ju frågan om elektroniken och programvaran. Där ser man ju ingenting på utsidan så där får man kolla trådar på forum om vilka som hängt sig eller plötsligt börjar göra fel.

Generellt skulle jag säga att en begagnad pump med riktiga huvuden är bättre än en ny med PVC pumphuvud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå:

 

1. Skaffa doserpump som sagt så du får mindre svängningar samt bättre kontroll över förbrukn/dosering av KH. Rätt dyra saker, men om det kniper kan du alltid börja med en enkanalig Grotech tex. Du kommer dock snart vilja ha fler kanaler, så min 3 kanaler är att föredra redan nu.

 

2. Skaffa/låna en Hanna ( Helst Phosphorus ULR men även Low Range Phosphate går bra ) så du kan få bättre överblick ifall du har/hur mkt/ eller inte har fosfat. När salifert testet visar blått har man redan generellt för mycket fosfat. Innan du vet detta är det ingen mening med fosfatreaktor som sagt.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...